אוניית הבוטיק אינסיניה (Insignia) מבית אושיאניה עגנה בנמל חיפה ופיזרה קצת קלאסה
באוניה אינסיניה (Insignia) כמעט הכל כלול: באושיאניה, החברה-האם של האוניה, משאירים חלק קטן שבו הנוסע יכול לייצר לעצמו את החוויה. כך מתברר מביקור באוניה שעוגנת ביומיים האחרונים בנמל חיפה, ביקור שמראה שישראל חזרה למפת הפקידות של אוניות הקרוז – גם היוקרתיות שבהן.
איל כהן, מנהל מחלקת השיט באופיר טורס, המייצגת את אושיאניה בישראל, מלווה קבוצה של סוכנים להצצה של שעות אחדות באוניית הבוטיק ובעיקר ארוחה טעימה המורכבת מהתפריט של כמה מהמסעדות שלה – החל בחדר האוכל הכללי, דרך מסעדת טוסקנה האיטלקית (הכוללת לא רק פסטה וריזוטו) ואחרות. ואין זה עניין של מה בכך, שכן האינסיניה נבחרה לאוניה המובילה בתחום הגסטרונומיה.
אין צורך בטוקסידו
את פנינו מקבל רוברטו קבלו, מנהל פיתוח עסקי לאירופה, המזרח התיכון ואפריקה באושיאניה קרוזס, שהוטס במיוחד לשם כך ממדריד. לדבריו, לאושיאניה שש אוניות ואוניית הבוטיק זו שופצה ביחד עם חברותיה ב-100 מיליון דולר. והיא אכן נראית נהדר – פשוט אוניה "קלאסה": יפהפיה, מתוקתקת, עם ניחוח תרבותי ואירופי, בחדרים מוצרי אמבטיה של בולגרי ולא מכלים תלויים על הקיר.
עם זאת, האווירה באוניה אינה מכופתרת ואין צורך בטוקסידו. שעת ארוחת הערב אינה נוקשה – אפשר לחזור מסיור ביעד העגינה לפנות ערב, להתקלח ולהגיע בנחת לארוחה שמוגשת בין השעות עד 21.30. אגב, אפשר להזמין אוכל כשר, אולם באוניה אין מטבח מיוחד להכנתו.
רוברטו מסביר על כמה תכונות ייחודיות של אוניות-הבוטיק של אושיאניה כמו האינסיניה, שמכילה כ-600 אורחים ו-400 אנשי צוות עומדים לרשותם: האוניה מציעה קרוזים באורכים שונים – של 10, 12, 14 יום ואף 180 יום במסע סביב לעולם. "אנחנו נשארים יותר זמן בנמל העגינה ופחות ימים בים. במסלול הים הבלטי יש זמן פנוי בסנט פטרסבורג כי יש כ"כ הרבה מה לראות". אגב, קרוז מסביב לעולם מתאים פחות לישראלים, שכן הוא כולל מדינות שישראלים זקוקים בהן לוויזה או שהם מנועים מכניסה אליהן בכלל.
לדברי קבלו, בקרוזים שיוצאים מארה"ב, עיקר האורחים הם בני 60 פלוס ובקיץ, בקרוזים באירופה, יורד הגיל ל-50 פלוס. קבלו גם מציין, ליתר בטחון, שבאוניות הבוטיק שלהם "אין לנו תוכניות לילדים. אנשים לא רוצים לשוט עם ילדים של אנשים אחרים", ומזכיר שבחברה-האם של האוניה, נורוויג'ין קרוז ליין, שמחים לארח ילדים.
בחירה בין ה"חינמים"
על הקונספט של "כמעט הכל כלול" מסביר רוברטו שהמחיר כולל את כל המסעדות, משקאות לא-אלכוהוליים ובקבוקי מים, קפה אילי (illy), תה ומיצים, שירות חדרים 24 שעות ו-WIfi חופשי. עומדים לבחירה: סיורי חוף בחינם, או חבילת משקאות אלכוהוליים או כרטיס שופינג בחינם.
לדבריו, בחברה החליטו נגד הקונספט של "הכל כלול", שכן חלק מהאנשים לא מעוניין לשלם על אלכוהול שאינו צורך ובאוניות הגדולות גם הצפיפות גדולה וכך גם הרעש והתורים למתקנים השונים. "יש נוסעים שאומרים שכבר ביקרו בכל הנמלים. החוזק שלנו הוא בכך שאנחנו לא המוניים וגם מגיעים לנמלים פחות ידועים ופחות הומים מתיירים. ולראיה, יש לנו הרבה לקוחות חוזרים".
כמי שזכתה בתואר האוניה הטובה ביותר בתחום הגסטרונומיה (The finest Cuisine at sea), רוחשת בה גם הרבה פעילות סביב הנושא הגסטרונומי. באוניות הבוטיק של אושיאניה יש עד 8 מסעדות שונות, שכולן כלולות במחיר ואפשר לבקר בהן כמה פעמים במהלך השיט (כדאי להזמין מראש), יש גם ביקור בשוק ביעד העגינה, ליקוט מוצרים ובישול עם שף האוניה ז'ק פפין, (Jacques Pepin) אחר כך.
באוניה פגשנו גם את ברני קרטר, סגן נשיא ומנהל אירופה, המזרח התיכון ואפריקה באושיאניה קרוזס ואת הארי סומר, נשיא פיתוח עסקי בינלאומי בנורוויג'ן קרוז ליין אחזקות, שסיפר שמקור משפחתו מהקהילה הסלוניקית שביוון ואמו עלתה משם לישראל. בארוחת הצהרים שהוגשה לנו נהנו מפריטטת תפוחי אדמה עם קוויאר ברוטב של וודקה-ליים; רביולי במילוי לובסטר ממיין עם מקצפת של ירקות אביביים ובזיליקום; סטייק בקר מיושן מארה"ב עם ניוקי ודלעת, או דג קוד צלוי בסגנון אסייתי וקינוח שהורכב משוקולד ולרונה, וניל ובישקוטים. הוגשו גם יינות ובגטים פציחים עם חמאה. ואי אפשר לעבור לסדר היום גם על צלחות ההגשה, מעוטרות ביופי מיוחד, מבית ורסצ'ה, שעלותן כ-350 יורו לצלחת.
לחטוא כל יום, כל היום
הארוחה היתה באמת ברמה גבוהה וקשה לתאר איך עוברים הפלגה כזו בלי לחטוא כל יום, כל היום. אגב, מחיר הפלגה של 180 יום מסביב לעולם מחירה 50,000 דולר לאדם בתא עם מרפסת. מחיר שאם מחלקים אותו לשלושה חודשים יוצא כ-300 דולר ליום. עיסקה לא רעה.
סיור באוניה עצמה מגלה את כל מה שמצפים למצוא על אוניית פאר כמו אולם מופעים מהודר, קזינו קומפקטי, ספרייה מרשימה עם תקרה מדהימה ואח לחימום ולאווירה, חנות עם מותגים בינלאומיים, ספא מהודר שהכניסה אליו היא בחינם, אולם טיפול של 180 דקות, למשל, מחירו 200 דולר.
רוברט קפלן הוא יהודי חביב מניו יורק שפרש עם רעייתו לפלורידה ושניהם הצטרפו לקרוז בן 180 הימים של אוניית הבוטיק הזו. אני פוגשת אותו יורד מהאוניה בדרכו לסיור בחיפה והוא מספר שביקר בישראל לפני שנים רבות. ואיך האוניה? אני מתעניינת אצלו. "ובכן, האוכל הוא הטוב ביותר", הוא קובע קטגורית, "ושטתי עם חברות אחרות כמו סלבריטי, הולנד אמריקה, קרניבל ואחרות. יש שלוש ארוחות ו'שעת תה' וכבר העלתי לא מעט במשקל", הוא מתלוצץ ומתכונן לשלב הבא של המסע: המשך הסיור הים-תיכוני לקפריסין וליוון. יצויין כי אפשר לצאת גם לחלקים מאותו מסע חובק עולם.
צילומים עירית רוזנבלום
כתובת מקוצרת לכתבה זו: https://www.ias.co.il?p=96092