רש"ת תנקוט בפעולות התייעלות מהחמורות שידעה בתעסוקת העובדים ובתחום הפיתוח
רשות שדות התעופה עוברת את אחד מהרגעים הקשים בתולדותיה בעקבות התפרצות נגיף הקורונה שהביא לירידה של 98% בפעילות נמל התעופה בן גוריון. נכון לרגע זה פועלות בנתב"ג 3 חברות תעופה שצמצמו את פעילותן למינימום: אירופלוט, יונייטד איירליינס ואתיופיאן איירליינס. עד תחילת המשבר פעלו בנתב"ג 140 חברות תעופה. ארקיע, ישראייר ואל על עוסקות בחילוץ ישראלים ובטיסות הפנים ארצי שומרת חברת ישראייר על טיסות יומיות לאילת.
בעקבות החלטת הממשלה על סגירת מקומות בילוי נסגרו חנויות הדיוטי פרי מיום ה- 15/3 אובדן ההכנסות הישירות של רש"ת הן למעלה מ- 500 מיליון ₪ מפעילות הזכיינים וכן נפגעו ההכנסות העקיפות של רש"ת בלמעלה ממיליארד וחצי ₪.
מאז התפרצות הנגיף והצעדים שנקטו מדינות העולם וכתוצאה מכך חברות התעופה הביאו לירידה חדה ברמת הביקושים לטיסות אשר בא לידי ביטוי בביטולי טיסות ובירידה באחוזי התפוסה של המטוסים.
מדוברות רש"ת נמסר כי לאור זאת לא נותרה בררה להנהלה ולנציגות העובדים אלא לבצע החלטות דרמטיות בהפעלת שדות התעופה ובצמצום כוח האדם.
מנכ"ל רשות שדות התעופה יעקב גנות, יחד עם נציגות העובדים הורו על נקיטת שורה של צעדים נוספים על מנת לשמור על בריאות העובדים, תחזוקת מתקני רש"ת והיכולת להפעיל מבצעית את נמלי התעופה. בתקופה הקרובה מ- 1/4 ועד 30 ליוני 2020 ומתוך כוונה לשמור על היכולת להתאוששות לאחר המשבר ושמירה על נתיבי טיסה פתוחים ואפשרות לנחיתת מטוסי מטען בנתב"ג יוצאת לפעול תוכנית התייעלות שכאמור שגובשה בהתדיינות ובהסכמה שיתוף עם נציגות העובדים.
כאמור שורת הצעדים היא בנוסף לצעדים שנקטה הרשות בפרוץ המשבר:
א.כ- 600 עובדים נוספים יוצאו לחל"ת בטווח הזמן המידי החל מה- 1/4/2020 רובם עובדים קבועים.
ב.קיצוץ רוחבי בשכר (בין 10% ל-15%) לעובדי היום המוגדרים כחיוניים למערכת ואשר ישובו לעבודה ב- 19 לאפריל.
ג. קיצוץ נוסף בשכר הבכירים.
ד. הגדלת מספר הפורשים לפנסיה והקדמת שנתונים ליציאה לפנסיה מוקדמת.
ה. עובדי היום יאריכו את החופשה שלהם עד 30/6/2020 על חשבון העובד.
ו. עובדי משמרות יעבדו רק 9 משמרות בחודש.
ז. שדה התעופה בראש פינה, חיפה והרצליה צמצמו פעילות כתוצאה מסגירת השמיים לתעופה כללית (אימונים, הדרכה וכדומה) בהתאם לנוטאם שפורסם.
ח. סגירה של כל הפרויקטים התשתיתיים שהחלו בכל מתקני רשות שדות התעופה.
ט. צמצום שעות הפעילות של נמל התעופה רמון מעבר לסגירת הלילה.
י. צמצום שעות הפעילות במסופי הגבול.
כל זאת מעבר להחלטות הקשות שכבר בוצעו ב- 15 למרץ 2020 בתאום עם וועדי העובדים:
א. הוצאתם המידית של כ- 2000 עובדים לחופשה ללא תשלום.
ב. הוצאת עובדי היום לחופשה מיום ראשון ה 15/3 עד לאחר הפסח ב 19/4.
ג. ביטול שעות נוספות לכל העובדים.
ד. קיצוץ של 10 אחוז בשכר הבכירים.
ה. הפסקת הפעילות הבין לאומית מטרמינל 1.
ו. עבודה רק בשתיים מהזרועות בטרמינל 3 .
ז. סגירת נמל התעופה רמון בשעות הלילה.
ח. עצירה ותכנון של פרויקטים עתידים והקפאת תקציב הפיתוח.
ט. הקפאת פעילות אחזקה שאינה דחופה.
י. ביטול כל הנסיעות לחו"ל והפסקת כל הקורסים ובכלל זה קורס פקחי טיסה והוצאת החניכים לחופשה ללא תשלום.
מאז התפרצות הנגיף והצעדים שנקטו מדינות העולם וכתוצאה מכך חברות התעופה הביאו לירידה חדה ברמת הביקושים לטיסות אשר בא לידי ביטוי בביטולי טיסות ובירידה באחוזי התפוסה של המטוסים.
רש"ת וחברות התעופה הן הנפגעות העיקריות מהמשבר אולם גם שותפי הפעילות הזכיינים וחברות שרותי הקרקע, תדלוק, קייטרינג ושותפי פעילות נוספים נפגעים קשות מהמשבר.
כתובת מקוצרת לכתבה זו: https://www.ias.co.il?p=105527