וילי וולש, מנכ"ל יאט"א התייחס למחיר העומד כעת על 140 דולר לחבית בעקבות המצב באוקראינה. "בנוסף, הסרת עטיית מסכות בטיסות תאיץ את החזרה לשגרה"
ארגון חברות התעופה יאט”א (IATA) מדווח על התאוששות שוק התעופה העולמי בחודש ינואר 2022 בהשוואה לדצמבר 2021, עקב הטלת מגבלות נסיעה כתוצאה מהתפרצות וריאנט האומיקרון, בנובמבר 2021. על פי הדו"ח של יאט"א, בשל בסיס התעבורה האווירית הנמוכה בשנת 2021, חלק מהשווקים יציגו שיעורי צמיחה גבוהים מאוד משנה לשנה, גם אם גודל השווקים הללו עדיין קטן משמעותית ממה שהיה ב-2019.
הביקוש הכולל לטיסות בינואר 2022 הנמדד על פי הכנסות נוסע לק”מ (RPKs) גדל ב-82.3% בהשוואה לינואר 2021. עם זאת, הוא ירד ב-4.9% בהשוואה לחודש הקודם (דצמבר 2021) בניכוי עונתיות. הטיסות הפנימיות בחודש ינואר עלו ב-41.5% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, אך ירדו ב-7.2% בהשוואה לדצמבר 2021 בניכוי עונתיות. הכנסות נוסע לק”מ (RPKs) בטיסות בינלאומיות עלו ב-165.6% לעומת ינואר 2021 אך ירדו ב-2.2% בהשוואה לחודש דצמבר 2021 על בסיס בניכוי עונתיות.
"ההתאוששות בתעשיית התעופה נמשכה בחודש ינואר, למרות פגיעת וריאנט האומיקרון. בקרת גבולות מתוגברת לא עצרה את התפשטותו. במקום שבו חסינות האוכלוסייה הייתה חזקה, מערכות הבריאות הציבוריות לא קרסו. ממשלות רבות מסתגלות כעת, כולל הסרת מגבלות הנסיעה שכה השפיעו על החיים, הכלכלות והחופש לנסוע", אמר וילי וולש (Willie Walsh), מנכ"ל יאט"א.
פלישת רוסיה לאוקראינה
נתוני חודש ינואר אינם כוללים את השפעת הפלישה הרוסית לאוקראינה שהחלה בסוף חודש פברואר 2022. הסנקציות הנובעות מכך וסגירת המרחב האווירי צפויות להשפיע לרעה על הנסיעות, בעיקר בקרב המדינות השכנות.
שוק התעופה האוקראיני היווה 3.3% מתנועת הנוסעים באירופה ו-0.8% מהתנועה העולמית ב-2021. שוק התעופה הבינלאומי הרוסי היווה 5.7% מהתנועה באירופה (לא כולל השוק המקומי של רוסיה) ו-1.3% מהתנועה העולמית ב-2021.
סגירת המרחב האווירי הוביל לשינוי מסלולים או ביטול טיסות בחלק מהנתיבים, בעיקר בשוק אירופה-אסיה אך גם בשוק אסיה-צפון אמריקה. בשנת 2021, ה- RPKs במטוסים שפעלו בין אסיה-צפון אמריקה ואסיה-אירופה היוו 3.0% ו-4.5%, בהתאמה, מה- RPKs הבינלאומיות העולמיות. בנוסף לשיבושים הללו, הזינוק הפתאומי במחירי הדלק מפעיל לחץ על עלויות חברות התעופה.
"כאשר עשינו את התחזית הפיננסית האחרונה שלנו בסתיו האחרון, ציפינו שתעשיית התעופה תפסיד 11.6 מיליארד דולר ב-2022 עם מחיר דלק סילוני של 78 דולר לחבית והדלק יהווה 20% מהעלויות. נכון ל-4 במרץ, מחיר הדלק הסילוני נסחר כעת מעל ל- 140 דולר לחבית. פגיעה קשה בעלויות בדיוק בזמן שהתעשייה נאבקת לצמצם הפסדים וכשהיא יוצאת ממשבר הקורונה שנמשך שנתיים. זה אתגר עצום עבורן. אם מחיר הדלק הסילוני יישאר כל כך גבוה, לאורך זמן , סביר לצפות שזה יבוא לידי ביטוי בתשואות של חברות התעופה", אמר וולש.
התעבורה האווירית הבינלאומיות
התעבורה האווירית הבינלאומית של חברות התעופה האירופיות בינואר עלתה ב-225.1% לעומת ינואר 2021, עלייה קלה בהשוואה לעלייה של 223.3% בדצמבר 2021 לעומת החודש המקביל ב-2020. הקיבולת עלתה ב-129.9% ומקדם העומס טיפס ב-19.4 נקודות האחוז ל-66.4%.
חברות התעופה של אסיה-פסיפיק רשמו עלייה של 124.4% בהשוואה לינואר 2021, ירידה משמעותית מהעלייה של 138.5% שנרשמה בדצמבר 2021 לעומת דצמבר 2020. הקיבולת עלתה ב-54.4% ומקדם העומס עלה ב-14.7 נקודות האחוז ל-47.0%, עדיין הנמוך ביותר מבין האזורים.
לחברות התעופה במזרח התיכון הייתה עלייה של 145.0% בביקוש בינואר בהשוואה לינואר 2021, ירידה ניכרת בהשוואה לעלייה של 178.2% בדצמבר 2021, לעומת אותו חודש ב-2020. הקיבולת בינואר עלתה ב-71.7% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, ומקדם העומס טיפס ב-17.5 נקודות האחוז ל-58.6%.
חברות התעופה בצפון אמריקה חוו עלייה של 148.8% בתנועה האווירית בינואר לעומת התקופה המקבילה ב- 2021, ירידה משמעותית לעומת עלייה של 185.4% בדצמבר 2021 בהשוואה לדצמבר 2020. הקיבולת עלתה ב-78.0%, ומקדם העומס טיפס ב-17.0 נקודות האחוז ל-59.9%.
חברות התעופה באמריקה הלטינית רשמו עלייה של 157.0% בתנועה האווירית בינואר, בהשוואה לחודש המקביל ב-2021, עלייה ביחס לגידול של 150.8% בדצמבר 2021 בהשוואה לדצמבר 2020. הקיבולת בינואר עלתה ב-91.2% ומקדם העומס עלה ב-19.4 נקודות האחוז ל-75.7%. מקדם העומס הגבוה ביותר מבין האזורים, זה החודש ה-16 ברציפות.
תעבורת חברות התעופה האפריקאיות עלתה ב-17.9% בינואר 2022 לעומת שנה לפני, האטה בהשוואה לעלייה של 26.3% משנה לשנה שנרשמה בדצמבר 2021. קיבולת ינואר 2022 עלתה ב-6.3% ומקדם העומס טיפס ב-6.0 נקודות האחוז ל-60.5% .
שוק הטיסות הפנימיות
הביקוש המקומי ביפן עלה ב-107%, בו הייתה הצמיחה המהירה ביותר שנרשמה בהשוואה לשנה המקבילה ב-2020, אם כי על בסיס מנוכה עונתיות, תנועת ינואר 2022 ירדה ב-4.1% בהשוואה לדצמבר.
ה-RPK המקומי בהודו ירד ב-18% בינואר, הירידה הגדולה ביותר שנרשמה בכל אחד מהשווקים המקומיים. על בסיס חודשי, RPKs מנוכי עונתיות ירדו בכמעט 45% בין דצמבר לינואר.
2022 לעומת 2019
למרות הגידול החזק בתנועה שנרשמה בינואר 2022 בהשוואה ל-2021, הביקוש לטיסות נותר הרבה מתחת לרמות שלפני מגפת הקורונה. סך כל ה-RPK בינואר ירד ב-49.6% בהשוואה לינואר 2019. התחבורה האווירית הבינלאומית ירדה ב-62.4%, והתנועה המקומית ירדה ב-26.5%.
"בשבועות האחרונים חל שינוי דרמטי של ממשלות רבות ברחבי העולם כדי להקל או להסיר את הגבלות הנסיעות והדרישות הקשורות ל-COVID-19 כשהמחלה נכנסת לשלב האנדמי שלה. חיוני שתהליך זה יימשך ואף יואץ, כדי לשחזר מהר יותר את שרשראות האספקה העולמיות שניזוקו ולאפשר לאנשים לחדש את חייהם. צעד אחד לעידוד החזרה לשגרה הוא הסרת המסכות בטיסות. אין זה הגיוני להמשיך לדרוש זאת במטוסים כאשר הם אינם נדרשים יותר בקניונים, בתיאטראות או במשרדים. מטוסים מצוידים במערכות סינון מתוחכמות ביותר של בית חולים ובכמות זרימת אוויר וחילופי אוויר גבוהים בהרבה מרוב המקומות האחרים שבהן כבר הוסרה חובת עטיית מסכות", סיכם וולש.
כתובת מקוצרת לכתבה זו: https://www.ias.co.il?p=124050