ישראיר מבקשת לעתור מחר (ד') לבג"צ כנגד התקנות המתירות רק למי שרכש כרטיס טיסה עד ליום 25.9.20 לטוס מישראל בתקופת הסגר
ב-25 בספטמבר בשעה 14:00 נכנס הסגר לתוקפו ואיתו התקנה כי נוסעים שרכשו כרטיסי טיסה עד תחילת הסגר יורשו לצאת מהארץ במהלך הסגר לפי מתווה פתיחת השמיים למדינות ירוקות. לא ניתן יהיה לממש כרטיסי טיסה חדשים. מי שישוב ממדינה ירוקה יהיה פטור מבידוד לעומת החוזרים ממדינה אדומה שיצטרכו להיכנס לבידוד.
נוסעים שטיסתם בוטלה, או שלא יוכלו לטוס במהלך הסגר יהיו זכאים להחזר כספי על פי חוק שירות תעופה. הכניסה לישראל לא תתאפשר לבעלי אזרחות זרה, אלא רק לישראלים במהלך כל תקופת הסגר. נמל התעופה רמון יישאר פתוח לטיסת בוקר וערב על מנת לאפשר לתושבי אילת להגיע לדרום וצפון הארץ לטיפול רפואי או לצוותי עובדים חיוניים.
ישראיר מבקשת לעתור מחר (ד') לבג"צ כנגד התקנות המצוינות המתירות רק למי שרכש כרטיס טיסה עד ליום 25.9.20 לטוס מישראל בתקופת הסגר.
תמצית טענותיה של ישראיר:
- לפי סעיף 6(א) לחוק יסוד כבוד האדם וחירותו, כל אדם חופשי לצאת מישראל. תקנות אלו פוגעות בחוק יסוד זה.
- האיסור אינו עולה בקנה אחד עם הוראות סעיף 4 לחוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה), תש"ף-2020, הקובע שהממשלה יכולה להתקין תקנות המגבילות שהייה במרחב הציבורי ״אם שוכנעה כי הדבר דרוש לשם מניעת הדבקה בנגיף הקורונה בקרב הציבור וצמצום התפשטותו, צמצום היקף התחלואה או הגנה על אוכלוסיות בסיכון, והכול רק לתקופה ובמידה הדרושות לצורך השגת המטרות האמורות, לאחר שנשקלו חלופות להשגתן, הפגיעה בזכויות וההשפעות על המשק״.
* האיסור על טיסה מחוץ לישראל בתקופת הסגר אם כרטיס הטיסה נרכש אחרי 25.9.20 אינו דרוש למניעת הדבקה ולמניעת התפשטות הנגיף כאשר מדובר בטיסה למדינות ירוקות. יותר בעייתי להישאר בארץ, למרות כל המגבלות שהוטלו בתקופת הסגר, מאשר לשהות במדינה ירוקה;
* האיסור הוא גם לא במידה הדרושה. ניתן היה לאסור פתיחת טיסות נוספות בתקופת הסגר, אבל לאפשר למלא את הטיסות היוצאות, שאמורות להחזיר גם את הנוסעים שיוצאים ורוצים לחזור לישראל;
* לא נשקלה די הצורך הפגיעה בישראייר נוכח האיסור, הגורמת לנזק ישיר של מעל 2 מיליון דולר.
- הפגיעה בחופש העיסוק של ישראייר היא בניגוד לחוק יסוד חופש העיסוק, המחייב כי הפגיעה תהיה לתכלית ראויה ובמידה שאינה עולה על הנדרש. האיסור על רכישת כרטיסים, בניגוד לאיסור על הוספת טיסות יוצאות בתקופת הסגר, פוגע בישראייר במידה העולה על הנדרש.
המשרד המטפל בעתירה הינו קריספין, רובינשטיין, בלכר שוות׳ באמצעות עורכי הדין רועי בלכר וגיא זאבי. המשרד מטפל בהתנהלות החברה למול גורמי הממשלה השונים מתחילתו של המשבר.
כתובת מקוצרת לכתבה זו: https://www.ias.co.il?p=110447