דברי, קובי קרני- יו"ר התאחדות משרדי הנסיעות ויועצי התיירות באגרת שנשלחה לחברי התאחדות משרדי הנסיעות
הבוקר (ב') נשלחה אגרת לחברי התאחדות משרדי הנסיעות בה תקף יו"ר ההתאחדות, קובי קרני, את יאט"א ואת חברות התעופה:
"במשך השנים התמודדנו מול משברים גדולים בארץ ובעולם. משברים כלכליים, מלחמות, אסונות טבע ועוד. במקביל התמודדנו עם ההתפתחות הטכנולוגית הדינמית והשפעת האינטרנט על עולם התיירות. התמודדנו, ובה בשעה המשכנו להעניק שירות מקצועי ונאמן לציבור הלקוחות. אולם, עולם התיירות לא עמד מעולם בפני שיתוק מסחרי קיצוני, כפי שהוא היום, שסופו מי ישורנו.
בכל המשברים, משרדי הנסיעות מעולם לא התחמקו מלעמוד בהתחייבויותיהם. לא אימצו צעד של אי תשלום לחברות תעופה, וזאת למרות שחברות התעופה, בחסות יאט"א, שינו חדשות לבקרים את תקנות יאט"א על פי שרירות ליבם ולמורת רוחנו, כשהן מטילות עלינו קנסות ודמי טיפול כיד הדמיון השורה עליהן.
ה-BSP, שנועד להיות כלי טכני להתחשבנות חודשית, המייעל את העבודה המשותפת, הפך משך הזמן בידי חברות התעופה לכלי כלכלי ולגורם כוח ביחסי הכוחות חברות תעופה – סוכנים. סוכני הנסיעות מצאו עצמם נאלצים לשלם בתנאים קשוחים ובאיום של ניתוק מכל חברות התעופה, תוך שהן נשארות חשופות לגמרי לאי כיסוי החוב במקרה של משבר או נפילה בחברות תעופה.
למרות חומרת המצב, גם בסיטואציה העסקית הבלתי אפשרית, כפי שהיא כיום, כאשר סכנה קיומית מרחפת באופן ממשי על עסקינו, בעולם של הכנסות אפס, נכונות לשלם לחברות תעופה כנגד הבטחת ההחזרים מביטולים נתקלת בהתנערות מצד יאט"א וחברות התעופה.
כך, באופן ציני, אנו נתקלים במצב בו, בחוסר הגינות מסחרית בסיסית, פועלות חברות התעופה בחסות יאט"א, תוך הפרת תקנות והחלטות יאט"א עצמה, במטרה ברורה, שלא להחזיר כספים המגיעים לציבור הלקוחות ומשרדי התיירות!
אפילו תקנה מפורשת של יאט"א, המחייבת את חברות התעופה להחזיר כספים המגיעים לציבור בחודש ההתחשבנות העוקב, לא מונעת את רכבת הגזל מלהמשיך לדהור בדרכה. אז מה אם אחרים והציבור ישלמו את המחיר?
עם כל הצער וההבנה להתמודדות הקשה של חברות תעופה, הפתרון אינו למלא את הקופה באופן שאינו רק לא חוקי, לטעמי, אלא אינו הוגן, אינו דרך מסחרית ראויה, וכל כולו ראייה אינטרסנטית צרה.
חברים יקרים, אנחנו במלחמת קיום, וההתאחדות על מוסדותיה פועלת יום ולילה בשדה הקרב, בכוחות לא שווים ובכלים מוגבלים, מול חזית של גופים ממשלתיים, רגולטורים, חברות כרטיסי האשראי, חברות תעופה ויאט"א, והכל על מנת שתעמוד לנו היכולת לשרוד את התקופה.
אני מתנצל בפניכם על בוטות דבריי, אולם ההתנהלות הנואלת מצדיקה התבטאות ברורה. חג הפסח בפתח, ויש רצון גדול לבוא אליכם עם ברכה ובשורה. אין לנו בשורה אלא רק אמונה בצדקת הדרך.ברכות יש לי בשפע, מה שמעיד על המצב הקשה.
בכל זאת, ומכל הלב, מה שבימים כתיקונם נשמע כברכה שבשגרה, היום לברך בבריאות טובה הוא צו השעה!
בשם ועד ההתאחדות, המנכ"לית וצוות העובדים, ובשמי, אני מאחל בריאות לכולנו, שהתקופה תחלוף כאילו לא הייתה, העסקים ישובו למסלולם, העובדים ישובו למקום עבודתם, וכי נזכה לברך בראש השנה חג שמח בכוונה מלאה!
חג שמח!
כתובת מקוצרת לכתבה זו: https://www.ias.co.il?p=105664