שלושת החברות כבר הודיעו לממשלה, כי הן זקוקות למענקים ממשלתיים נוספים, בנוסף למענקים שכבר קיבלו בעבר על מנת לשרוד
נתוני תנועת הנוסעים בחברות התעופה הישראליות בנתב"ג, ברבעון השלישי החשוב, מגלים, כי החברות לא הצליחו ברבעון הזה לשפר את מצבן הפיננסי, כתוצאה מהמשך הירידה בתנועת הנוסעים והמשך הירידה בהכנסותיהן. שלושת החברות כבר הודיעו לממשלה, כי הן זקוקות למענקים ממשלתיים נוספים, בנוסף למענקים שכבר קיבלו בעבר על מנת לשרוד.
נתוני התנועה ברבעון השלישי
בחודש יוני השנה טסו באל על 153,143 נוסעים בהשוואה ל-520,891 נוסעים ב-2019, בישראייר טסו 40,013 נוסעים בהשוואה ל-73,215 נוסעים ב-2019, ובארקיע טסו 16,636 נוסעים בהשוואה ל-129,502 נוסעים ב-2019.
בחודש יולי השנה טסו באל על 201,526 נוסעים בהשוואה ל-632,513 נוסעים ב-2019, בישראייר טסו 50,428 נוסעים בהשוואה ל-109,259 נוסעים ב-2019, ובארקיע טסו 34,072 נוסעים בהשוואה ל-129,502 נוסעים ב-2019.
בחודש אוגוסט השנה טסו באל על 157,233 נוסעים בהשוואה ל-639,112 נוסעים ב-2019, בישראייר טסו 22,714 נוסעים בהשוואה ל-132,639 נוסעים ב-2019 ובארקיע טסו 22,157 נוסעים בהשוואה ל-164,724 נוסעים ב-2019.
נתוני התנועה ב-8 חודשים
גם תנועת הנוסעים הבינלאומיים בחברות התעופה הישראליות היו ב-8 החודשים הראשונים של השנה נמוכות בהשוואה לתנועה ב-2019 טרום המשבר. אל על הטיסה ב-8 החודשים השנה 759,098 נוסעים, בהשוואה ל-3,953,113 נוסעים ב-2019, ישראייר הטיסה 178,648 נוסעים, בהשוואה ל-476,916 נוסעים ב-2019 וארקיע הטיסה 108,744 נוסעים, בהשוואה ל-538,571 נוסעים ב-2019. מעט מידי נוסעים שלא שיפרו את מצבן הפיננסי.
מדדי חברות תעופה
הכנסות נוסעי קילומטרים (RPK – Revenue Passenger Kilometers) הוא מדד בענף התעופה המציג את מספר הקילומטרים שנוסעים משלמים טסו. הוא מחושב כהכנסה מהנוסעים כפול סך מרחק הטיסה. זהו מדד המראה את הביקוש בפועל לתחבורה אווירית. את המדד הזה משווים להיצע שהוא מדד המושבים הזמינים כפול מרחק הטיסה (ASK – available seat kilometers). עלייה RPK חיובית לחברת תעופה, ומשמעותה שיותר נוסעים משתמשים בשירותיה. כשתנועת הנוסעים יורדת, כפי שהיה ברבעון השלישי, ה-RPK יורד והמשמעות היא שההכנסה מהנוסעים יורדת. גם כשההיצע (ASK) יורד בעקבות קרקוע מטוסים, עדיין ההכנסות לא יספיקו לאושש את חברות התעופה הישראליות. מענקים ממשלתיים הם שיאפשרו להן להמשיך לפעול, למרות שגם אז מצבן הפיננסי לא יהיה שפיר, והדרך לשיקום תהיה ארוכה.
מענקים ממשלתיים בעולם
ממשלות בעולם מעניקות מענקים נכבדים לחברות התעופה ולמרות זאת גם עם המענקים הן מתקשות להשתקם, לדוגמא חברות התעופה האירופיות
. על פי דוח יורו קונטרול ב-1 בספטמבר השנה התנועה הגלובלית לא התאוששה:
- התנועה באוגוסט 2021, בהשוואה לאוגוסט 2019 עמדה על 71%.
- הצ'רטר היה יציב בירידה של 9% בהשוואה ל-2019.
- הטיסות המסורתיות התייצבו בירידה של 41% בהשוואה ל-2019.
- טיסות הלואו קוסט התייצבו בירידה של 30% בהשוואה ל-2019.
על פי יאט"א בחודש יולי השנה הביקוש הכולל לנסיעות אוויריות, שנמדד בהכנסות נוסעים לקילומטרים (RPK) ירד ב -53.1% ביחס ליולי 2019. שיפור משמעותי בהשוואה ליוני השנה כאשר הביקוש היה 60% מתחת לרמות יוני 2019.
כתובת מקוצרת לכתבה זו: https://www.ias.co.il?p=119135