צרכנים שרכשו את שירותי החברה לטיולים מאורגנים ושילמו את מלוא הסכום שדרשה החברה, נדרשו לשלם "היטל דלק" זמן קצר לפני היציאה לטיול
במועצה הישראלית לצרכנות התקבלו מספר תלונות כנגד חברת 'בשביל הזהב' (מציגה עצמה כ-"חברה המובילה בישראל המשווקת טיולים מאורגנים לבני הגיל השלישי / גיל הזהב.") , על מספר טיולים, בהם עולה לכאורה חשש להפרה של הוראות חוק הגנת הצרכן. מהתלונות עולה כי צרכנים שרכשו את שירותי החברה לטיולים מאורגנים, (ביניהם שיט נהרות, שייט לאיסלנד ועוד) ושילמו את מלוא הסכום שדרשה החברה, נדרשו לשלם "תוספת דלק" או "היטל דלק" זמן קצר לפני היציאה לטיול. ללא תוספת התשלום לא יכלו הצרכנים לצאת לטיול (שכן הכרטיסים הוחזקו בידי החברה).
לעמדת המועצה הישראלית לצרכנות, התנהלות החברה מעלה חשש לפרקטיקה המהווה הטעיה צרכנית, ומהווה בנוסף, עבירה על חובת הצגת המחיר הכולל (לפי הוראות חוק הגנת הצרכן). השימוש במושג "היטל דלק" מייצר מצג שווא לפיו התשלום הנוסף שדורשת החברה הוא מכוח הוראה שלטונית.
במועצה לצרכנות מדגישים כי " מטרתם של סעיפים 17א-17ד לחוק הגנת הצרכן היא להבטיח כי הלקוח ידע בדיוק מהו המחיר המלא הנדרש ממנו עבור מוצר או שירות. לכן, כל רכיב של התשלום שקיימת חובה לשלמו – קיימת גם חובה לכללו במסגרת "המחיר הכולל". לעומת זאת, תשלום שאין חובה לשלמו, שכן יש אפשרות מעשית לוותר עליו – אין צורך לכלול ב"מחיר הכולל".
מבדיקת תקנון בשביל הזהב עולה כי מדובר בהפרה חמורה של הוראות חוק הגנת הצרכן. " העובדה שהחברה מציינת בתקנון כי "היטל דלק" ייגבה בנוסף למחיר הטיול לא מהווה אישור לגלגל את התייקרות הדלק לציבור הצרכנים," מדגישים במועצה לצרכנות.
חברת בשביל הזהב לא המציאה את הגלגל. חברה אחרת, שפעלה בעבר הורשעה בהליך פלילי ונפסקו כנגדה קנסות. בהליך אחר של אישור חוזה אחיד כנגד חברה אחרת, התנגדה המועצה לסעיף המאפשר לה לגלגל את היטלי הדלקים לציבור הצרכנים והתנגדותה התקבלה.
לנוכח ריבוי התלונות, וההפרה החמורה – המועצה הישראלית לצרכנות הכינה כתב תביעה קטנה לדוגמא, אשר ישמש את ציבור הצרכנים שנפגעו מהתנהלות החברה. כתב התביעה מפורסם באתר האינטרנט של המועצה ונשמח לסייע לכל דורש בהגשת המסמכים ובייעוץ משפטי.
המועצה הישראלית לצרכנות: "מדובר בהטעיה חמורה המופנית כלפי בני הגיל השלישי תוך ניצול חולשתם וניצול העובדה כי המועד לטיול קרוב. המועצה קוראת לחברת בשביל הזהב – להשיב לציבור הצרכנים את היטלי הדלק, שאם לא כן הם עלולים לשאת בהוצאות כבדות שייפסקו בערכאות השיפוט."
תגובת החברה
"האירוע הנקודתי המדובר, התרחש בשנה שעברה במהלך המלחמה באוקראינה, אשר בעקבותיה נרשמה עלייה משמעותית במחירי הדלק בעולם. חברת ישראייר דרשה מחיר נוסף על הטיסה וכפועל יוצא נדרשנו לעדכן את מחיר הטיול, דבר ששוקף באופן מלא לקבוצה טרם סגירת העסקה. אנו בדין ודברים מול הקבוצה על מנת להגיע להבנות בנושא ובוחנים כל מקרה לגופו".
"חברת בשביל הזהב הינה חברה וותיקה המארגנת עשרות טיולים ברחבי העולם לכלל הציבור מידי שנה ורואה תמיד את טובת הלקוח לנגד עיניה. במטרה להטיב עם לקוחותינו ולאחר מאבק עיקש מצידנו מול הספקים השונים, החלטנו כי אנו ניקח על עצמו מעתה כל העלאה עתידית של מחירי הדלק עבור טיולים אותם אנו משווקים".
כתובת מקוצרת לכתבה זו: https://www.ias.co.il?p=133527