תהליך העברת הפעילות מאגד לסופרבוס ימשיך להתבצע בהדרגה במספר פעימות, עד שנת 2023 ויכלול קווים חדשים, הגברת תדירות של קווים קיימים וכניסת אוטובוסים מונעים באנרגיה חלופית
אחרי עשרות שנים החל מהלך החלפת המשמרות בשירותי התחבורה הציבורית ב"אשכול מרכז ירושלים": במסגרת מכרזים שקידם משרד התחבורה באמצעות צוות תכנית אב לתחבורה, לשיפור וייעול רמת השירות של מערך התחבורה הציבורית בירושלים, וכחלק מזכייתה במכרז אשכול "מרכז ירושלים עירוני" בפברואר האחרון – סופרבוס, חברת התחבורה הציבורית מקבוצת הראשונים באשכול (שהופעל עד כה במלואו על ידי חברת אגד).
תהליך העברת הפעילות באשכול לידי סופרבוס יתבצע בהדרגה במספר פעימות עד שנת 2023. בפעימה הראשונה ב-23/07/2021, תפעיל סופרבוס ארבעה קווי שירות קיימים (136,83,82,38), שיופעלו באמצעות צי של מיניבוסים חדישים מדגם מרצדס, המתאימים לתוואי השטח בעיר, וכן, מונגשים (לראשונה) לאנשים עם מוגבלויות, ממוגנים וקיימת בהם אפשרות עלייה מכל דלת.
בנוסף במסגרת הפעימה הראשונה, יתחיל לפעול קו חדש – קו 2, שישמש כקו מעגלי לאתרי תיירות באזור העיר העתיקה ולכותל המערבי. קו 2 החדש, גם הוא בדמות מיניבוס מונגש לאנשים עם מוגבלויות, יחל את מסלולו בחניון קרתא, דרך הרובע היהודי והכותל, ויחזק את הממשק בין תחנת הרכבת הקלה בכיכר ספרא, לאתרי התיירות המרכזיים באזור העיר העתיקה והכותל המערבי. הקו התיירותי שייהנה מתדירות גבוהה, יפעל בימים א'-ה' בין השעות 5:30-21:00 (כל 12-15 דקות) ומ21:00 עד גמר השירות 00:00 (כל 15-20 דקות), שישי 8:30-00:00, מוצ"ש תחילת פעילות הקו כשעה לאחר צאת שבת ועד השעה 00:45 (כל 12-15 דקות) .
פעימה זו מסמלת את הסנונית הראשונה בפעילות סופרבוס בירושלים, שעל פי תנאי המכרז בו זכתה בפברואר האחרון, צפויה להפעיל שירותי תחבורה ציבורית קיימים וחדשים, בחלק מקווי אשכול "מרכז ירושלים עירוני" – שהופעלו עד כה על ידי חברת אגד.
בשנתיים הקרובות צפוייה סופרבוס: להגביר ב-40% את תדירויות הקווים באשכול; לספק מענה לביקוש הרב לתחבורה ציבורית במטרופולין; לשפר את הקישוריות בין השכונות המתרחבות בעיר – ולייעל את הנגישות בתחומי העיר; לחזק קווים מהירים שחוצים את העיר – ולחבר את השכונות הירושלמיות למוסדות הכרחיים כדוגמת: בתי חולים ומוסדות ממשלתיים. בנוסף, הקווים החדשים יספקו קישוריות לקווי הרכבת הקלה הנוספים שיופעלו בשנים הקרובות.
החברה תבסס מערכת כירטוס ומידע חדשה בתקנים מתקדמים (מבית שימקוטק), שירות שילוט מידע דיגיטלי, ותקים מרכזי שירות "על הקו" לרווחת לקוחות התחבורה הציבורית. במסגרת ההפעלה ובהתאם לתנאי הזכייה במכרז, תפעיל החברה 22 קווים חדשים באשכול זה ובכללם קווים ישירים לאזורי התעסוקה ולאזור הכניסה לעיר, בצי של 382 אוטובוסים, מפרקיות ומיניבוסים. כ-145 רכבים מתוך הצי יהיו מונעים באנרגיה חלופית וירוקה: כ-95 רכבים חשמליים וכ-50 בגז טבעי – לטובת הפחתת זיהום האוויר והרעש, ולשיפור חוויית הנסיעה בתחבורה ציבורית והחוויה העירונית של תושבי העיר.
בפעימה השניה, החל מאוקטובר הקרוב, צפוייה סופרבוס להוסיף לשירות הציבור כ-20 קווים חדשים, ובתוכם קווי לילה. במסגרת ההפעלה, יתוגברו קווי ה-BRT ובראשית ינואר 2023, תשלים סופרבוס את הפעלת אשכול מרכז ירושלים עם כניסת קווים חדשים שיופעלו גם באמצעות אוטובוסים חשמליים.
יעקב ישראל נתניהו, ראש רשות התחבורה הציבורית: ״משרד התחבורה והרשות הארצית שמו להם למטרה להעניק לתושבי ירושלים שירות תחבורה ציבורית ברמה גבוהה, אשר יאפשר להם לבחור בתחבורה ציבורית כאלטרנטיבה ראויה ומועדפת. משרד התחבורה, בראשות השרה מרב מיכאלי, שוקד בימים אלה על מהלכים שמטרתם לייצר פתרונות מגוונים שיאפשרו ליותר ויותר מאזרחי ישראל להשאיר את הרכב בבית ולעבור לתחבורה ציבורית״.
ראש העיר ירושלים, משה ליאון: "כניסתה של סופרבוס לירושלים מתאפשרת בזכות השינויים הרבים המתקיימים בימים אלה בכל התחבורה הציבורית בעיר. יחד עם השלמת הקווים הנוספים של הרכבת הקלה ייהנו תושבי הבירה מתחבורה ציבורית איכותית שתענה על כל צורך של התושבים".
אלי בליליוס, יו"ר סופרבוס: "זוהי יריית הפתיחה למהלך מקיף, שפעימה משמעותית שלו אנו עתידים לראות בסוף אוקטובר 2021. אנו צופים כי כניסת סופרבוס למטרופולין תייצר ערך רב עבור נוסעי התחבורה הציבורית, שצפויים להינות מחוויית ניידות עירונית נגישה, שקטה ונקייה. כבן למשפחה ירושלמית שורשית, ייעול הנגישות התחבורתית עבור תושבי העיר ומבקריה, משמחת ומרחיבה את הלב, ואני גאה בעובדה שסופרבוס מהווה שחקנית משמעותית בשיפור והרחבת מערך התחבורה הציבורית בירושלים. לצד הפעילות בירושלים, והשקת המטרונית הצפוייה בחיפה, סופרבוס צפויה להמשיך ולהתרחב לאשכולות פעילות נוספים בארץ".
אודות סופרבוס
חברת סופרבוס היא חברת תחבורה ציבורית מקבוצת בליליוס. החברה שהוקמה בשנת 2000 עם פתיחת שוק התחבורה הציבורית בישראל לתחרות, מסיעה למעלה מ-40 מיליון נוסעים בשנה (לרבות, בנסיעות יומיות בקווים עירוניים, בינעירוניים ובהסעות תלמידים). כיום יש לקבוצת בליליוס 4 ענפי עיסוק עיקריים: אנרגיה ותשתיות, נדל"ן, תעשיית הרכב ותחבורה ציבורית.
בתוך כך, חזון החברה הוא להוביל את ענף הרכב והתחבורה בישראל לחדשנות, תוך הקפדה על אמינות ושירות מיטבי ללקוחותיה ועובדיה. בנוסף, לחברת סופרבוס חברת בת, "סופרבוס היסעים", המציעה מגוון שירותי הסעות, לרבות הסעות עובדים, תיירים וחיילים.
החל מאוקטובר הקרוב, תחל החברה גם להפעיל את המטרונית בחיפה, קו BRT ייחודי שצפוי להסיע יותר מ-20 מיליון נוסעים בשנה (מכרז בו זכתה סופרבוס גם כן בחודש פברואר 2021). זכייתה של סופרבוס בשני המכרזים – בירושלים ובחיפה, הופכת את החברה לאחת ממפעילות התחבורה הציבורית הגדולות בישראל, עם צי המונה כ-1000 אוטובוסים. עד תום השנה צפויה החברה למנות כ-750 כלים סה"כ בתחבורה הציבורית לרבות: מיניבוסים, מידיבוסים ואוטובוסים מפרקיים המונעים באנרגיות חלופיות, חשמל וגז.
כתובת מקוצרת לכתבה זו: https://www.ias.co.il?p=117921