המועצה הישראלית לצרכנות הגישה את התביעה בטענה שחברות התעופה פוגעות בזכויות הצרכנים לקבל את כספם חזרה
המועצה הישראלית לצרכנות הגישה בקשה לתביעה ייצוגית לביהמ"ש המחוזי (מחוז מרכז) נגד ארבע חברות תעופה בינלאומיות הפועלות בישראל – יונייטד איירליינס, וולינג איירליינס, אוקראין איירליינס ואיג'ייאן איירליינס . לפי הנטען בתביעה, לאור משבר הקורונה והחל מתאריך 01.02.2020, חברות התעופה ביטלו טיסות, אך לא החזירו ללקוחות שרכשו כרטיסים את כספם או יידעו אותם בנוגע לאפשרות קבלת השבת התמורה – בניגוד לחוק. התביעה הוגשה באמצעות עו"ד ברוך אדלר ממשרד אדלר, שחר, אדלר ושות' ועו"ד רוני אבישר-שדה.
עופר מרום, מנכ"ל המועצה הישראלית לצרכנות: "מדובר בעזות מצח מצד החברות. החוק קובע שבעת ביטול טיסה ביוזמת חברת התעופה, הלקוח זכאי להחזר כספי או לכרטיס טיסה חלופי לפי בחירתו – כאשר חברות התעופה מחויבות ליידע את הנוסעים בנוגע לאפשרות לקבל את כספם בחזרה. מאז שהחלו ביטולי הטיסות, החברות הללו פוגעות בלקוחותיהן ומצפצפות על החוק; הן אינן משיבות את כספי הלקוחות, ואף מטעות את הלקוחות כאשר הן אינן מעדכנות בדבר זכותם לקבל חזרה את כספם. חברות התעופה הבינלאומיות הפועלות בישראל, כמו כל חברה אחרת, חייבות להתנהל באופן חוקי והוגן מול הצרכנים. לא ניתן יד לפגיעה בצרכנים, ולא נשקוט עד שהעוול הזה יתוקן".
איך החברות הללו כן נוהגות? מבדיקה מקיפה שערכה המועצה לצרכנות עולה שהחברות הללו החילו מדיניות פסולה ובלתי חוקית, לפיה הוצעו ללקוחות אשר טיסותיהם בוטלו בשל משבר הקורונה את האפשרות לשנות את מועד הטיסה או לקבל שובר זיכוי לשימוש עתידי. מדובר במדיניות הסותרת באופן מפורש את הוראות חוק שירותי תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה, תשע"ב-2012) אשר כאמור מחייב את חברות התעופה בעת ביטול טיסה להציע ללקוח "השבת תמורה או כרטיס טיסה חלופי, לפי בחירת הנוסע".
איבריה,TAP, אייר פראנס – KLM נענו בחיוב לבקשה
ראוי לציין, כי טרם הגשת הבקשה לתביעה ייצוגית, ולאור פניות רבות של צרכנים בנושא, פנתה המועצה הישראלית לצרכנות לכל חברות התעופה שניהלו מדיניות בעייתית במטרה להביאן לתיקון המדיניות הפסולה שהחילו. בעקבות פניות המועצה חזרו בהן חברות התעופה אייר פראנס – KLM, איבריה ו-TAP ושינו את נוהליהן; בעקבות כך, יוכלו כעת עשרות אלפי לקוחות ישראליים לקבל את כספם חזרה במקום קבלת שוברי זיכוי לשימוש עתידי. הבקשה לתביעה הייצוגית הוגשה כנגד החברות שנמנעו מלהשיב למועצה לצרכנות ו/או לתקן את התנהלותן כלפי הצרכנים הישראלים.
כתובת מקוצרת לכתבה זו: https://www.ias.co.il?p=105758