למרות ששיפרו את הביצועים ב-2022 בהשוואה ל-2021 , השנה שחלפה לא הייתה חסרת אתגרים בעקבות המלחמה באוקראינה, אינפלציה, קורונה ובעיות אספקת אנרגיה
ההשוואה בין איירבוס לבואינג, שתי יצרניות המטוסים הגדולות היא בלתי נמנעת, לאחר שפורסמו הנתונים לשנת 2022 לגבי צבר ההזמנות והמשלוחים.
בואינג
מדו"ח שפרסמה בואינג עולה שהיא סיפקה ב-2022 בסך הכל 480 מטוסים בהשוואה ל-340 בשנת 2021, גידול של 41%, כמו גם השנה העמוסה ביותר של החברה במשלוחים מאז 2018 (אז היא סיפקה 806 מטוסים מסחריים). משפחת 737 הייתה הדומיננטית והסתכמה ב-387 מטוסים (81%). בהזמנות, בואינג צברה 935 הזמנות ברוטו ולאחר ביטולים והמרות זה ירד ל-744 נטו.
איירבוס
איירבוס לעומתה, סיפקה 661 מטוסים בשנת 2022, גידול של 8% בהשוואה ל-2021, כאשר 516 מטוסים (78%) היו A320. בהזמנות, איירבוס צברה 1078 הזמנות ברוטו, כאשר הנתון הסופי נטו היה 820.
2022: שנת אתגרים אצל שתי יצרניות המטוסים
למרות שגם איירבוס וגם בואינג שיפרו את הביצועים שלהם לעומת 2021 , שנת 2022 לא הייתה חסרת אתגרים עבור שתיהן. מנכ"ל איירבוס, גיום פאורי, הסביר: "קורונה, המלחמה באוקראינה, בעיות אספקת אנרגיה, אינפלציה וגורמים נוספים מגבילים את שוקי העבודה."
אחד האתגרים הגדולים ביותר איתם התמודדה בואינג היה ההפסקה המתמשכת של משלוחי בואינג 787. זה התחיל במאי 2021, על רקע חששות FAA בנוגע לבעיות בקרת איכות בקו הייצור של הדרימליינר. עם זאת, המשלוחים התחדשו בסופו של דבר באוגוסט, כאשר 31 נשלחו עד סוף 2022.
לעומתה, איירבוס נקלעה לעימות מתמשך עם קטאר איירווייס, בנוגע לפגמים בצבע מטוס ה-A350 לדברי קטאר איירווייס. המצב התחיל בינואר 2021 עקב סדקים במטוס בודד, אך מאז הפך למקרה גדול בהרבה. המתיחות בין שני הצדדים אף הביאה לביטולי הזמנות.
סיכום ומבט לעתיד
בעוד שהבעיות איתם התמודדו היצרניות מנעו מ-2022 להיות החזרה הסוערת באופן שאולי קיוו שתהיה, השנה עדיין ייצגה שיפור לעומת 2021 בשני המחנות. זה סימן מאמץ ראוי להערצה בכל מקרה, אבל בעסק כמו תעופה מסחרית, העובדות והנתונים העיקריים הם מה שהשחקנים הגדולים נוטים להישפט לפיהם.
בהקשר זה, המספרים מראים שלאיירבוס הייתה השנה החזקה יותר משתיהן. המסירות שלה היו גבוהות ב-38% מאלו של בואינג, והיא גם ניצחה את החברה האמריקאית במונחים של הזמנות נטו בהפרש של 6%. עם זאת, גם נשיא ומנכ"ל מטוסי בואינג, סטן דיל, אופטימי לגבי השנה הקרובה. במבט לעתיד, הוא ציין כי "כאשר תעשיית התעופה מרחיבה את ההתאוששות שלה, אנו רואים ביקוש חזק בכל משפחת המוצרים שלנו. נישאר ממוקדים בהנעת יציבות בפעילות ובשרשרת האספקה."
כתובת מקוצרת לכתבה זו: https://www.ias.co.il?p=133446