על רקע ביקורת על התקשרות פטורה ממכרז בת עשור של חברת הנסיעות הממשלתית 'ענבל', הודיע האוצר כי היא תצא למכרז חדש ובנוסף יבחרו עוד 2 סוכנויות נסיעות פרטיות לאספקת שירותי התעופה והתיירות לרשויות בישראל
"סוכנות הנסיעות הממשלתית 'ענבל' נשארת, אך היא תצא למכרז על תוכנה חדשה שתתחרה באמדאוס. במקביל יהיו עוד שתי סוכנויות פרטיות, שכל אחת מהן תעבוד עם איזה תוכנה שתרצה", כך מסר היום שחר צמח מאגף החשב הכללי במשרד האוצר, בדיון בוועדת הכספים.
ועדת הכספים בראשות ח"כ משה גפני, קיימה היום דיון מהיר בנושא התקשרות חברת הנסיעות הממשלתית "ענבל", בהסכם לאספקת מערכות טכנולוגית של שירותי תיירות בשווי מאות אלפי שקלים, ובמחזור של מיליוני שקלים בפטור ממכרז, מזה יותר מעשר שנים. זאת, לבקשת חברי הכנסת מיקי לוי ואורן חזן.
פטור ממכרז במשך 10 שנים
בהסבר בקשת הדיון צוין, כי חברת הנסיעות הממשלתית מתקשרת בפטור ממכרז מזה כעשור עם חברת אמדאוס, המספקת מערכות טכנולוגיות לביצוע ההזמנות, וכי ההתקשרות מוארכת מעת לעת ללא נימוקים וללא אפשרות כניסה של חברות מתחרות, שסביר כי יוזילו את העלויות. מדובר בתחום בו החברות מתחרות מי ישלם יותר למדינה על מנת לספק את השירות. באין תחרות, ציינו המציעים, סביר שהסכום שמעבירה ענבל למדינה הינו מינימלי וכי התנהלותה הפכה את חברת אמדאוס לספקית הבלעדית של שירותי תעופה ותיירות לרשויות בישראל.
במסגרת הדיון הודיעו נציגי האוצר על כוונתם לצאת למכרז לעניין החברה המספקת את השירותים לענבל ובנוסף ציינו, כי לצד ענבל יספקו את השירותים 2 חברות נסיעות נוספות.
ח"כ יצחק וקנין, פתח את הדיון ואמר: "לא מדובר בתחום שמעל העננים ורק חברה אחת יכולה לספק את השירות. אתם לא נותנים הסבר משכנע למה יש פטור ממכרז. כמה כסף מקבלת החברה עבור השירות?".
אורית מאיר, מנהלת 'ענבל', אגף החשב הכללי: "המערכות לא עולות כסף, בגין השימוש בהן ענבל מקבלת החזר כספי של כמה עשרות אלפי דולרים בשנה".
עומר שלומוביץ, מנכ"ל חברת סייבר, המתחרה באמדאוס: "הערכה שלי שמדובר בסכום גבוה הרבה יותר, זה מה שאנחנו מעבירים לחברות שאנחנו עובדים איתן".
יעל יסכה טבק, יועמ"ש התאחדות משרדי הנסיעות: "משרדי נסיעות זה אחד הענפים הכי תחרותיים בישראל, רק אצלנו חברים 400 משרדי נסיעות. נראה לנו חבל לא לנצל את המבנה התחרותי כדי להוזיל את העלויות, בסופו של דבר אלה כספי מדינה. יהיה אפשר להוזיל את עלויות הנסיעות בעשרות אחוזים".
ח"כ מיקי לוי: "בתפקידי כסגן שר האוצר, פניתי לחשבת המשרד ואמרתי לה שזה אולי כשר – אבל מסריח. מכיוון שהממשלה התפרקה, לא יכולתי להמשיך בטיפול. פנו אלי לפני כמה ימים בניסיון לבטל את הדיון וציינו שמוסיפים 2 סוכנויות. זה לא יקרה. אתם תצאו למכרז חדש. אין לי בעיה שהחברה הזו תזכה, אך אני לא מוכן שאנחנו ניתן יד לדבר כזה נגד חוק המכרזים".
מאיר: "הסוגיה עלתה לפני שנה וקצת, היציאה למכרז עוכבה על ידי החשב, כי הוא בחן את כל הנסיעות. בתקופה האחרונה קיבלנו אור ירוק לצאת למכרז והוא ייצא בקרוב, תוך מספר חודשים".
שחר צמח, אגף החשב הכללי, משרד האוצר: "העלות היא לא עלות למדינה, החשב ביקש להמתין עם המכרז כדי לבחון את כל ההליך ובגלל שלא ידעו איך יראה התהליך הזה, לא רצו לצאת למכרז ולהתקשר עם חברה חדשה. משעלה שעניין התוכנה הוא רלוונטי יצאו למכרז. סוכנות הנסיעות ענבל נשארת, אך היא תצא למכרז על תוכנה חדשה שתתחרה באמדאוס, במקביל יהיו עוד 2 סוכנויות פרטיות שכל אחת מהן תעבוד עם איזה תוכנה שתרצה".
ח"כ וקנין סיכם את הדיון: "אני קובע דד ליין עד ה-31 למאי ליציאה למכרז, אני מבקש שתפרסמו מכרז עד אז. נקיים דיון מעקב כדי לוודא שזה קורה".
כתובת מקוצרת לכתבה זו: https://www.ias.co.il?p=68678