את החציון הראשון של השנה סיימה ישראייר בהפסד של 500 אלף דולר. המעבר להפסד נקי נובע כולו מירידה בהכרה בנכס המס ובהכנסות חד פעמיות לעומת שנת 2016 ורישום השנה של הוצאות מיזוג
הרווח הנקי של קבוצת ישראייר, כולל הכנסותיה מהתיירות הנכנסת, בתום הרבעון השני של השנה, היה 1.1 מיליון דולר, זהה לרווח שהיה לקבוצה ברבעון השני של 2016, למרות שב-2016 היה לחברה הכנסת הון ממכירת פעילות דיזנהויז. לעומת זאת, את החציון הראשון של השנה, כולל הכנסותיה מהתיירות הנכנסת, היא סיימה בהפסד של 500 אלף דולר, בהשוואה לרווח של 1.8 מיליון דולר בתקופה המקבילה ב-2016.
בחציון הראשון של השנה, ללא תיירות נכנסת, הפסידה ישראייר 1.5 מיליון דולר, בהשוואה לרווח של 300 אלף דולר בחציון הראשון של 2016. המעבר להפסד נקי בחציון הראשון של השנה, לעומת אשתקד (נובע כולו מירידה בהכרה בנכס המס בסכום של כ-1.5 מיליון דולר, ביחס להכנסה של 2 מיליון דולר בתקופה המקבילה ב-2016) , מירידה בהכנסות חד פעמיות לעומת שנת 2016 ומרישום השנה של הוצאות מיזוג.
יש לציין, כי לפני הפחתות ומס היה לקבוצה רווח של 700 אלף דולר מהפעילות בחציון הראשון, שיפור של כ-1 מיליון דולר בהשוואה ל-2106, אבל פחות מכ-200 אלף דולר מהציפיות.
הפעילות ללא תיירות נכנסת ברבעון השני
באשר לפעילות ללא תיירות נכנסת בתום הרבעון השני של השנה היה לישראייר רווח של 200 אלף דולר, בהשוואה לרווח של 100 דולר בתום הרבעון השני ב-2016. כשמשווים את הנתונים בין שני הרבעונים מתברר, כי הייתה לישראייר עלייה מרשימה של 32.3 מיליון דולר במכירות ברבעון השני השנה בהשוואה לרבעון השני ב-2016 (65.9 מיליון דולר מכירות ב-2016 – 98.2 מיליון דולר מכירות השנה).
אבל ברבעון השני השנה הייתה שחיקה ברווח הגולמי של המכירות לעומת אשתקד – כ-8.2% השנה לעומת 9.5% ב-2016, שזה מסתכם כ-1.2 מיליון דולר. שחיקה שנובעת בעיקר מהדברים הבאים:
הסכם קיבוצי טייסים – עדכון הסכם עבודה ועליה בהוצאות שכר צוות אוויר של כ-700 אלף דולר
דלק – עליה של כ-15% בתעריף הדלק של כ-500 אלף דולר. מחיר הדלק הממוצע בחציון היה 1.78 דולר לגלון, שזו עלייה של כ-29% בהשוואה ל-2016. עליית מחיר הדלק גרמה לגידול ישיר בהוצאות הדלק של החברה בכ-1 מיליון דולר.
כמו כן ברבעון השני של השנה נרשמו הוצאות חד פעמיות בסכום כולל של כ-600 אלף דולר בעקבות חתימה על הסכם המיזוג עם סאן דור (הסכם הטייסים וחלוקת דבידנד). אבל, בנטרול הוצאות אלו, שיפרה ישראייר את הרווח הנקי בכ-700 אלף דולר, בהשוואה ל-2016.
כמו כן בהשוואה לשנה – ברבעון השני של 2016 הייתה לישראייר הכנסה חד פעמית בסכום של 800 אלף דולר ממכירת פעילות התיירות היוצאת של דיזנהויז.
השפעת התיירות הנכנסת בחציון הראשון
בפעילות בחציון הראשון של השנה בתיירות הנכנסת בלבד היה לישראייר רווח נקי של 3.2 מיליון דולר, בהשוואה לרווח נקי בתקופה המקבילה אשתקד של 1.9 מיליון דולר. תרומה זו נבעה מכך שהמכירות בתחום גדלו מ-95.3 מיליון דולר בחציון הראשון של 2016 ל-108.7 מיליון דולר בחציון הראשון של השנה. גם בתום הרבעון השני היה לישראייר בתחום התיירות הנכנסת רווח של 2.6 מיליון דולר, בהשוואה ל-1.7 מיליון דולר ברבעון השני ב-2016. כאשר המכירות שלה בתחום זה גדלו מ-54.9 מיליון דולר ברבעון השני ב-2016 ל-64.7 מיליון דולר ברבעון השני השנה.
שחיקה בפעילות הפנים ארצית
מגמת הירידה בפרמטרים המהותיים בפעילות הפנים ארצית נמשכה גם ברבעון השני של השנה וגם בסיכום החציון הראשון של השנה – ירידה בהיקף הלגים, הנוסעים ושחיקה בהכנסה הממוצעת לנוסע:
ברבעון השני הייתה ירידה בתנועות מטוסים בפנים ארצית מ-1,551 לגים ב-2016 ל-1,385 לגים ב-2017. מספר הנוסעים ירד מ-114 אלף נוסעים ב-2016 ל-106 אלף נוסעים ב-2017. גם הכנסה לנוסע ירדה מ-217 שקל לנוסע ב-2016 ל-202 שקל לנוסע.
בחציון הראשון של השנה הייתה ירידה בתנועות מטוסים בפנים ארצי מ-2,963 לגים ב-206 ל-2,650 לגים ב-2017. מספר הנוסעים ירד מ-217 אלף נוסעים ב-2016 ל-197 נוסעים ב-2017. גם הכנסה לנוסע ירדה מ-206 שקל לנוסע ב-2016 ל-200 שקל לנוסע ב-2017.
תפעול נופשים
ברבעון השני של השנה תפעלה ישראייר כ-116 אלף נופשים ביעדיה העיקריים, בהשוואה ל-71 אלף נוספים ברבעון השני ב-2016. סך כל הרווח הגולמי שלה כתוצאה מפעילות זו הסתכם בכ-5 מיליון דולר, שזה גידול של 1.7 מיליון דולר בהשוואה ל-2016.
היעדים בעלי התרומה הגבוהה ביותר ברבעון השני היו:
רומא – הכנסות של 3.4 מיליון דולר
רודוס – הכנסות של 2.9 מיליון דולר
לרנקה – הכנסות של 4.8 מיליון דולר
בוקרשט – הכנסות של 3.9 מיליון דולר
טיבת (מונטנגרו) – הכנסות של 3.1 מיליון דולר
סלוניקי – הכנסות של 1.8 מיליון דולר
פראג – הכנסות של 2.8 מיליון דולר
זנזיבר – הכנסות של 1.4 מיליון דולר
גידול ברווחי חברות מוחזקות
הגידול בחלק החברה ברווחי חברות מוחזקות נובע בעיקר כתוצאה מגידול בתוצאות החציון של חברת "שביל הזהב" – מ-18.4 מיליון שקל ב-2016 ל-25.6 מיליון שקל ב-2017, מה שיצר גידול ברווח הגולמי מ-4.4 מיליון שקל ב-2016 ל-6.1 מיליון שקל ב-2017.
הוצאות מימון
אל אף קיטון משמעותי בהוצאות הריבית בגין הלוואות מבנקים כתוצאה מהמשך פירעונם – ב-2017 מיליון דולר, בהשוואה ל-1.4 מיליון דולר ב-2016 – יש גידול בהוצאות במימון שנובע מהוצאות ריבית הלוואה מאי.די.בי תיירות בגין הדיבידנד שחולק ורישום הוצאות מימון הקשורות לגידור הדלק שבוצע עבור שנת 2017. כמו כן יש גידול בהוצאות הפרשי השער בסכום של כ-200 אלף דולר, כתוצאה משחיקה של הדולר אל מול היורו והשקל.
כתובת מקוצרת לכתבה זו: https://www.ias.co.il?p=69796