בחודש יוני עברו בנתב"ג 1,814,814 נוסעים, גידול בשיעור של 17.96% בהשוואה לחודש יוני 2016. שאר החברות שפעלו בנתב"ג ביוני הטיסו ביחד 1,279,676 נוסעים, ותפסו בכך 70.52% מנפח הפעילות בנתב"ג
בחודש יוני שחלף ירדה אל על לראשונה מתחת לקו 30% בנפח פעילותה בתנועת הנוסעים בתנב"ג עם 29.48% בלבד. זאת למרות שהטיסה באותו החודש 535,138 נוסעים, גידול של 6.23% במספר הנוסעים שטסו ביוני, בהשוואה לחודש יוני, שבו טסו באל על 503,750 נוסעים. ירידה זו מדגישה את הגידול של 17.96% בתנועת הנוסעים ביוני, שהגיעה ל-1,814,814 נוסעים, בהשוואה לחודש יוני 2016. גידול שנוצר בעקבות פעילותן של שאר החברות שפעלו בנתב"ג שהטיסו ביחד 1,279,676 נוסעים, ותפסו בכך 70.52% מנפח הפעילות בנתב"ג.
הקפיצה של ישראייר
נקודה נוספת שבלטה בחודש יוני היא קפיצתה של ישראייר למקום השלישי בפעילות בנתב"ג, עם 73,199 נוסעים, גידול של 65.76% בהשוואה ל-44,157 נוסעים שטסו בישראל בחודש יוני 2016 ותפסה בכך 4.03% מנפח הפעילות בנתב"ג. עם הסכם רכישת ישראייר על ידי אל על היה כבר בתוקף, החברה המאוחדת הייתה תופסת 33.51% מנפח הפעילות בנתב"ג. נתונים אלה מדגישים את החשיבות ברכישת ישראייר על ידי אל על, שלזה יש להוסיף את החברות המשתייכות לקבוצת ישראייר: "נתור", "יוניטל", "סקי דיל" "שביל הזהב" ודיזנהויז – יוניטורס תיירות נכנסת, חברה בת בבעלותה המלאה, במכירה ושיווק סיטונאי ברחבי העולם של לינות בבתי מלון בישראל (תיירות נכנסת).
מצטבר בתום 6 החודשים הראשונים של השנה
במצטבר, בתום 6 החודשים הראשונים של השנה, תפסה אל על 30.39%, עם 2,636,896 נוסעים, שגם זו ירידה בפעילות, כאשר ביוני 2016 תספה 34.50% מנפח הפעילות בנתב"ג. ישראייר שהטיסה בתקופה זו 252,102 נוסעים תפסה 2.93% מנפח הפעילו בתנב"ג, אך יחד עם זאת גדלה ב-80.60% במספר הנוסעים שהטיסה, בהשוואה ל-138,589 נוסעים שהטיסה בתקופה המקבילה ב-2016.
סימנים של ירידה בפעילות בנתב"ג היו כבר ברבעון הראשון של השנה, שבו נרשמה עליה של כ-17% בסך כל תנועת הנוסעים הבינלאומית בנתב"ג, כאשר בתנועת הנוסעים של החברות הסדירות הזרות, לרבות פעילות חברות הלואו קוסט הפועלות בקווים אל ומישראל נרשמה עלייה של כ-21% בתנועת הנוסעים. תנועת הנוסעים של אל על, כולל טיסות המשווקות על ידי סאן דור, גדלה, אומנם בכ-7%, אבל חלקה של החברה בסך כל תנועת הנוסעים ברבעון הראשון הייתה כ-32.8% בהשוואה לכ-36% ברבעון המקביל ב-2016. באותו רבעון 45.6% מתנועת הנוסעים הייתה של החברות המסורתיות (סדירות) 17.4% של חברות הלואו קוסט ו-4.1% של חברות השכר.
הגידול הצפוי בעונת הקיץ הנוכחית
רשות שדות התעופה (רש"ת) מעריכה, כי בקיץ הנוכחי יעברו בנתב"ג יותר מ-4.5 מיליון נוסעים, מתוכם בחודש יולי בלבד יותר מ-2.1 מיליון נוסעים ובחודש אוגוסט יותר מ-2.3 מיליון נוסעים. בימי השיא יעברו בנתב"ג יותר מ-90,000 נוסעים ביום.
רשות התעופה האזרחית (רת"א) דיווחה בחודש אפריל השנה, כי היא סיימה את הליך מתן ההיתרים להפעלת טיסות נוסעים סדירות לישראל וממנה במשך עונת קיץ הנוכחי. היתרים אלה ניתנו בהתאם להסכמי התעופה ולחוק רישוי שירותי תעופה ל-59 חברות תעופה זרות ולשלוש חברות תעופה ישראליות.
באותו חודש העריכה רת"א, כי מגמת הגידול בהיצע טיסות הנוסעים הבינלאומיות בנתב"ג צפויה להימשך גם במשך כל עונת הקיץ הנוכחי, כאשר הגידול בצפי היצע הטיסות לעומת היצע הטיסות במשך עונת קיץ 2016 הוא בשיעור של כ-13%. הצפי לגידול הוא בהמשך למגמת הגידול המשמעותי בהיצע הטיסות במשך כל אחת מעונות הקיץ של השנים: 2013 ,2014 ,2015 ו- 2016.
אל על תתקשה להדביק את קצב גידול התנועה בנתב"ג
בהיותה חברה לא גדולה תתקשה אל על להגדיל את פעילותה בנתב"ג באותו הקצב של הגידול הכללי בתנועת הנוסעים בנמל. קבלת מטוסי בואינג 787 תמשך כמה שנים וגם הם לא יגדילו את צי מטוסיה, אלא יחליפו מטוסים ותיקים פחות יעילים שיוצאו מהשירות.
רואים זאת על פי דוח אל על בתום הרבעון הראשון שקבע, כי אורך החיים השימושיים (Useful Life) הצפוי של מטוסי החברה, שנקבע בהתבסס על תכניות ארוכות הטווח שלה לגבי מועדי היציאה משירות של ציי המטוסים השונים, הוא כדלקמן:
צי מטוסי 777 – כ-6.5 שנות פעילות בממוצע
צי 747 – כשנה וחצי פעילות בממוצע.
צי 737-900 – כ-18 שנות פעילות בממוצע.
צי 737-800 – כ-9 וחצי שנות פעילות בממוצע.
צי 767 – כ-3.2 שנות פעילות בממוצע.
כתובת מקוצרת לכתבה זו: https://www.ias.co.il?p=69971