שר התיירות חיים כץ: ״המלונות פתחו את שעריהם והפכו לבית עבור המפונים. הלובי הפך לסלון, חדרי הישיבות הפכו לגנים, משפחות גרו במשך כל היממה בחדרים ובאופן טבעי נוצר בלאי מהשימוש החריג, שאנו מחוייבים לשקם"
לפי ההחלטה שתעלה ביום ראשון הקרוב, 200 מיליון ש״ח יוקצו לשיפוץ נזקים ובלאי של מלונות, אכסניות, צימרים, דירות ועוד, בהתאם לסיווג מקום האירוח, כפי שנקבע בהסכם ההתקשרות עם משרד התיירות ולפי מספר הלינות בפועל.
שר התיירות חיים כץ: ״המלונות פתחו את שעריהם והפכו לבית עבור המפונים. הלובי הפך לסלון, חדרי הישיבות הפכו לגנים, משפחות גרו במשך כל היממה בחדרים ובאופן טבעי נוצר בלאי מהשימוש החריג, שאנו מחוייבים לשקם לטובת היום שאחרי בתיירות. המתווה מאוזן ונבנה בתיאום עם התעשייה ומבטיח את שיקום מקומות האירוח והשבתם לרמתם המקורית".
הפיצוי ישולם בגין השקעות בפועל לשיקום נזקים שנגרמו ישירות בעקבות אירוח המפונים. משרד התיירות יודיע לכל מקום אירוח שזכאי לכך, על סכום ההקצאה המגיע לו ולאחר שיוגשו הקבלות, יתבצע התשלום בהתאם להוצאה בפועל, עד 90% מסכום הקבלות שיוצג.
חישוב סכומי הפיצוי יערך על פי סוג מקום הארוח ומספר הלינות שהיו בו. הפיצוי מיועד לתמוך בשיפוץ נזקים ישירים שנגרמו משהות המפונים דוגמת הסרת אריחים שבורים, צביעת קירות, החלפת שטיחים, תיקון או החלפה של ריהוט ועוד.
כזכור הממשלה אישרה בשורת החלטות את פינוי וריענון האוכלוסייה באזור הדרום והצפון. החלטות אלה הוארכו מעת לעת ונכון לשלב זה החלטת הממשלה על המשך הפינוי תקפה עד ל-31.12.24. במהלך תקופת המלחמה פונו כ-130 אלף תושבים מבתיהם ולמעלה מ-90 אלף שוכנו במקומות אירוח שונים. בסך הכל כ-670 מקומות אירוח התגייסו לארח מפונים כאשר במרבית המקרים מדובר במלונות.
בדברי ההסבר להחלטה נכתב כי ״מתקני האכסון השונים מצאו את עצמם במצב חדש ובלתי שגרתי שהצריך שינוי והתאמת האירוח לקהל המפונים. החדרים במתקני האכסון לא מיועדים לשמש למגורים ממושכים אלא לאירוח של תיירים, לפרקי זמן קצרים, והשהות בחדרי האירוח מתמקדת בד"כ בשעות הלינה בלבד.
המעבר מאירוח קצר טווח לשהייה ממושכת של משפחות (לעיתים עם בעלי חיים), יצר עומס ובלאי שאינו זהה לזה של אורחים רגילים, שנבע מהשימוש הארוך והאינטנסיבי של משפחות במתקנים והסבתם למגורים זמניים״.
ביחס לפעולות השיפוץ הנדרשות, נכתב כי החזרת המתקנים לסטנדרט המקובל בעולם התיירות דורשת השקעת כספים רבים בשיקום, זאת לטובת החזרת הענף כשחקן משמעותי: ״על מנת להחזיר את התיירים לישראל, נדרשת תשתית מלונאית ברמה גבוהה, כאשר נראות ואיכות מתקני האכסון הם גורמים מרכזיים המשפיעים על חוויית התייר, ועל דירוג מתקני האכסון במערכות ההזמנה הבינלאומיות וחוות הדעת ברשתות החברתיות. אין לשכוח שישראל מתחרה על התיירות בינלאומית מול יעדים רבים, ועיכוב בשיקום תשתית מתקני האכסון עלול להוביל לאובדן נתח שוק משמעותי בעתיד, ולאובדן הכנסות למשק".
כתובת מקוצרת לכתבה זו: https://www.ias.co.il?p=165851