בנציבות האירופית אומרים שניתן לנקוט בצעד כזה במקרה של איום על בריאות הציבור
אמנת שנגן מאפשרת למדינות האיחוד האירופי להשעות את תנועתם החופשית של אנשים ולחדש את השליטה הזמנית בגבולות עקב התפרצות נגיף הקורונה, כך אמרה דוברת הנציבות האירופית דנה ספיננט (Dana Spinant).
לדברי ספיננט, ניתן לנקוט בצעד כזה במקרה של איום על בריאות הציבור עקב התפרצות הווירוס. עם זאת, היא קראה למדינות האיחוד האירופי להימנע מפעולות חד-צדדיות. היא הדגישה שיש לתאם צעדים כאלה ברמת האיחוד האירופי ובנוסף, עליהם להתבסס על הערכות מדעיות.
אמנת שֶנְגֶן היא הסכם שנחתם בין מדינות באירופה על הנהגת מדיניות הגירה וביקורת גבולות מתואמת. על האמנה חתומות 27 מדינות (כל מדינות האיחוד האירופי מלבד אירלנד, רומניה, בולגריה וקרואטיה, בתוספת איסלנד, ליכטנשטיין, נורווגיה ושוויץ שאינן חברות באיחוד. מבין המדינות החתומות, רק 26 מיישמות את האמנה הלכה למעשה. בין המדינות המיישמות את האמנה הוסרה ביקורת הגבולות והונהגה ויזה אחידה התקפה לכל 26 המדינות.
איטליה היתה המדינה הראשונה באירופה שבה התגלה הנגיף והמדינות השכנות לה שוקלות להנהיג אמצעי בקרה אפידמיולוגיים בגבול. בינתיים התפשט הקורונה כבר לשוויץ, אוסטריה, קרואטיה וחבל קטלוניה שבספרד. בסך הכל מתכנן האיחוד האירופי להקצות 230 מיליון יורו למאבק במחלה.
יוון מחזקת את אמצעי הזהירות
גם יוון מחזקת את אמצעי זהירות לאחר התפשטות נגיף הקורונה באיטליה השכנה. משרד הבריאות היווני קיים ביום ראשון ישיבת חירום עם גורמי הבריאות לבחינת פעולות והערכת מצב מחודשת, לאחר החזרה השבוע מאיטליה של עשרה בתי ספר תיכוניים יווניים שהיו שם בטיול שנתי.
שר הבריאות החליט לא לנקוט בצעדים נוספים אלא להגביר עוד יותר את המאמצים להעלאת המודעות וכן להבטיח את המוכנות מטעם רשויות הבריאות היווניות. זאת לצד החלטה לבטל את כל טיולי התלמידים המתוכננים לאיטליה. "כל הצעדים הנדרשים ננקטו כדי להגן על בריאות הציבור במדינה", אמר שר הבריאות וסיליס קיקיליאס וקרא לנהוג ב"רוגע, רצינות ומקצועיות".
חברת התעופה היוונית AEGEAN Airlines, הפועלת גם בישראל, הודיעה כי לא תבטל בינתיים את טיסותיה לאיטליה. "אנו נשארים בקשר עם הרשויות המוסמכות על כל פעולה נוספת שתידרש", נמסר מהחברה שהוסיפה, עם זאת, כי נוסעים המעוניינים לדחות הסדרי נסיעה לכל יעד מיעדיה יכולים לעשות זאת עד ה-20 במרץ מבלי שיחויבו בתשלום על השינוי.
במקביל, המגיפה גובה מחיר מתעשיית התעופה וחברות חברות תעופה צפויות להפסיד כ-29 מיליארד דולר, כפי שהעריך ארגון IATA. תנועת חברות התעופה כבר צנחה השנה ב-4.7%. על פי הדיווח ב"ניו יורק טיימס ", בשלושה שבועות, החל מה-23 בינואר עד ה-13 בפברואר, צלל מספר הטיסות היומיות לסין וממנה ל-2,004 מ -15,072.
מי שעוד נפגע מהמצב הוא ענף המטענים. איגוד בעלי ספינות המטען היווני דוחק בשרי התחבורה של יוון, מלטה, פנמה, ליבריה, בהאמה ואיי מרשל להכריז על המגפה הסינית כעל "כוח עליון", במאמצים להגביל את השפעתה על אזוריהם.
כתובת מקוצרת לכתבה זו: https://www.ias.co.il?p=104447