הסיוע הנוסף מתבצע לאחר שב-2020 הוענקו כ-100 מיליארד דולר מענקי סיוע ממשלתיים לחברות תעופה. אייר פראנס קלמ קיבלה 8 מיליארד יורו ולופטהנזה קיבלה 6.8 מיליארד יורו
משרד האוצר לא ממהר להעניק סיוע נוסף לחברות התעופה הישראליות כדי להתמודד במשבר הקורונה. לעומת זאת, באירופה, בארה"ב ובמקומות נוספים בעולם מעניקות הממשלות השנה מענקים נכבדים נוספים לחברות התעופה. מענקים אלה ניתנים לאחר שבשנת 2020 הוענקו כ-100 מיליארד דולר לחברות תעופה בעולם כסיוע ממשלתי במאבק ההישרדות.
בלי להיכנס לוויכוח האם חברות תעופה ישראליות ראויות לקבל מענק ממשלתי נוסף, ההחלטה להעניק סיוע כרוכה בקיום תעופה ישראלית, או שתתקבל החלטה שהתעופה הזרה יכולה למלא את מקומה לפחות בימי רגיעה ביטחונית. בכל ההיבטים אפשרות כזאת לא באה בחשבון ולכן לאוצר אין ברירה והוא חייב להעניק מענקים ממשלתיים נוספים לחברות התעופה הישראליות, ובמקביל לעשות עמן את החשבון הכלכלי.
ישראל
בחודש מאי השנה אישרה הממשלה מתווה סיוע לפיו יוענקו לאל על כ-210 מיליון דולר ולישראייר 16 מיליון דולר. המענקים היוו רכישה של כרטיסי טיסה עבור עובדי מערך אבטחת התעופה לתקופה של 20 שנה. עתה מתברר שזה לא מספיק. אל על, למשל, דורשת מענק נוסף של כ-200 מיליון דולר.
ביולי השנה שלחו שלושת מנכ"לי חברות התעופה: אל על, ישראייר וארקיע מכתב לראש הממשלה עם הכותרת "קריסת התעופה הישראלית". במכתב מסבירים המנכ"לים, כי תעשיית התעופה הישראלית מתמודדת עם המשבר הגדול ביותר בתולדותיה, שיוביל לפיטורים המוניים של עובדים, בגין אובדן ההכנסות הצפוי לחברות. מהמכתב ניתן היה להבין, כי שלוש החברות מתכוונות שהממשלה תמשיך לסייע להן בצורת מענקים נוספים. גם בדיון שהתקיים בוועדת הכספים באותו החודש, שעסק בתמיכה בתיירות, הביעו נציגי אל על שחברות התעופה הישראליות זקוקות לסיוע.
אירופה
החל מאפריל השנה קיבלו חברות תעופה אירופאיות מענקים ממשלתיים נוספים כדי לסייע להם להתמודד במשבר הקורונה. זאת לאחר שבשנת 2020 קיבלו חברות התעופה כ-100 מיליארד דולר מענקים ממשלתיים. כך מסר לאחרונה אתר Statista האירופי:
- אייר פראנס קלמ קיבלה מענק של 8 מיליארד יורו ממשלת צרפת, גם ממשלת הולנד העניק לקבוצה מענק של 3.4 מיליארד יורו.
- לופטהנזה קיבלה מענק של 8 מיליארד יורו מהממשלה הפדראלית הגרמנית, שהעניקה מענק של כ-3.5 מיליארד יורו גם ל-TUI.
- בריטיש איירווייס מקבוצת IAG קיבלה 2.5 מיליארד יורו מהממשלה הבריטית, שהעניקה מענק של 2.2 מיליארד יורו גם לאיזיג'ט.
- סוויס ואדלווייס (חברות בקבוצת לופטהנזה) קיבלו 1.4 מיליארד יורו.
- פינאייר קיבלה 1.2 מיליארד יורו.
- TAP קיבלה 1.2 מיליארד יורו.
- SAS קיבלה 1.2 מיליארד יורו.
- איבריה קיבלה 750 מיליון יורו.
- ריינאייר קיבלה 670 מיליון יורו.
- לוט קיבלה 650 מיליון יורו.
- קונדור קיבלה 550 מיליון יורו.
ארה"ב
בחודש מרץ השנה הורחב הסיוע בממשלתי לחברות התעופה בסכום של 14 מיליארד דולר. זה היה הסיבוב השלישי של הממשל למגזר התעופה, כשחברות התעופה שרפו אז כ-150 מיליון דולר מדי יום, כשהערכות היו שהדימום במזומן צפוי להימשך במשך רוב 2021 כשהביקוש יישאר מדוכא. מענק זה ניתן בנוסף להארכה של הממשל להלוואות לחברות התעופה בעלות נמוכה של 25 מיליארד דולר שבוצע ב-2020.
אוסטרליה
ביוני השנה מסר הגרדיין, כי קוואנטס איירליינס האוסטרלית בדרך לקבל עד סוף השנה תמיכה מהממשלה הפדראלית בסכום של 2 מיליארד דולר. לדברי העיתון הדבר מעורר ביקורת באוסטרליה על כישלונה של הממשלה הפדראלית לקבל נתח מהחברה בתמורה למענק, כדי למתן את שליטת קוואנטס בתעופה האוסטרלית. כיום מחזיקה החברה נתח שוק של כ-70% בתעופה האוסטרלית. יש לציין כי קוואנטס זוכה גם לסיוע מממשלות ניו סאות' ויילס, קווינסלנד וויקטוריה בצורת הטבות מס ומימון תיירותי.
הגרדיין ציין עוד, כי בשנה שעברה קיבלה קוואנטס מהממשלה הפדראלית יותר מ-1.2 מיליארד דולר, ועל פי ההערכות באותה השנה קיבלה וירג'ין אוסטרליה כ-368 מיליון דולר בעוד שחברת התעופה האזורית רקס קיבלה כ-150 מיליון דולר.
כתובת מקוצרת לכתבה זו: https://www.ias.co.il?p=118679