ההפסד הנקי ב- 2020 הסתכם ב-530 מיליון דולר. ההפסד לפני מסים ברבעון הרביעי של 2021 הסתכם בכ- 110.5 מיליון דולר לעומת כ- 143 מיליון דולר ברבעון המקביל ב-2020
חברת אל על מדווחת היום (ה' ה-03 במרץ 2022) על התוצאות הכספיות לרבעון הרביעי ולשנת 2021 (הערת עסק חי):
ההפסד לפני מסים ברבעון הרביעי של 2021 הסתכם בכ- 110.5 מיליון דולר לעומת הפסד לפני מסים של כ- 143 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. בשנת 2021 הסתכם ההפסד הנקי בכ-413 מיליון דולר לעומת הפסד נקי של כ-530 מיליון דולר ב-2020. השיפור בהפסד בעיקר בשל התאוששות הפעילות, לרף השפעות התפרצות משבר הקורונה ב-3 גלים לאורך השנה.
ההכנסות מהפעלה גדלו ברבעון הרביעי של 2021 בכ- 153.1 מיליון דולר, כ- 137.2% ביחס להכנסות ברבעון הרביעי לשנת 2020. בשנת 2021 גדלו ההכנסות מהפעלה בכ-234.1 מיליון דולר, כ-37.6% ביחס להכנסות בשנת 2020.
הוצאות ההפעלה של החברה הסתכמו ברבעון הרביעי של 2021 ובשנת 2021 בכ-283 מיליון דולר וכ-960 מיליון דולר בהתאמה.
- גידול בהוצאות שכר ההפעלה בסך של כ-29 מיליון דולר וכ-30 מיליון דולר בהתאמה עקב החזרת עובדים ששהו בחופשה ללא תשלום כתוצאה מגידול בפעילות וכן מהשפעה שלילית של שערי החליפין.
- גידול בהוצאות הדלק הסילוני בסך של כ-40 מיליון דולר וכ- 55 מיליון דולר בהתאמה.
- גידול בהוצאות משתנות אחרות התלויות בפעילות כגון: דמי מעבר אווירי, אגרות ושירותים בשדות תעופה, אספקת מזון למטוסים, תחזוקת מטוסים ומנועים וכיו"ב.
בהוצאות המכירה חל ברבעון הרביעי גידול של כ- 16 מיליון דולר וכ-28 מיליון דולר בהתאמה בהשוואה לתקופות המקבילות אשתקד, הנובע ברובו מגידול בהוצאות העמלה ועלויות ההפצה בשל העלייה במכירות וכן מגידול בהוצאות פרסום ושכר.
הוצאות ההנהלה וכלליות ברבעון הרביעי של 2021 הינן דומות ביחס לאשתקד, וב-2021 כולה אף חל קיטון של 2.2 מיליון דולר על אף הגידול המשמעותי בפעילות וכתוצאה מהתייעלות החברה וצמצום מבנה ההוצאות שלה.
הוצאות אחרות נטו הסתכמו בכ- 2.0 מיליון דולר ברבעון הרביעי וכ-37.5 מיליון דולר ב-2021, בעיקר כתוצאה מהפרשה עבור הטבות בגין פיטורין בסך של כ-18 מיליון דולר ברבעון הרביעי, בקיזוז הכנסה כתוצאה מההסכם עם המדינה למימון מראש של כרטיסי טיסה עבור עובדי מערך אבטחת התעופה בסך כ-12 מיליון דולר וכן הכנסה בגין התאמות מחיר של שכירויות בתקופת משבר הקורונה. בראייה שנתית, ברבעון השלישי של שנת 2021 נרשמה הפחתת מטוסים המיועדים להוצאה משירות עפ"י התוכנית העסקית של החברה, בסך כ-43 מיליון דולר.
הוצאות המימון נטו הסתכמו ברבעון הרביעי בכ-33.5 מיליון דולר בהשוואה לכ-20.1 מיליון דולר ברבעון המקביל. ב-2021 הוצאות המימון נטו הסתכמו בכ-103 מיליון דולר בהשוואה לכ-196.5 מיליון דולר ב-2020. עיקר הקיטון ברמה השנתית נובע מהוצאה בסך של 91.5 מיליון דולר ב-2020 לעומת הכנסה בסך של כ-4 מיליון דולר ב-2021, מעסקאות גידור דס"ל שלא הוכרו חשבונאית כאפקטיביות בשל הירידה בהיקפי הפעילות ביחס לפעילות שתוכננה בעת ביצוע עסקאות הגידור. מנגד, הוצאות המימון גדלו עקב הכרה בהוצאות בסך של כ-14.8 מיליון דולר כתוצאה מההסכם עם המדינה למימון מראש של כרטיסי טיסה עבור עובדי מערך אבטחת התעופה.
הטבת המס ברבעון הרביעי הסתכמה בכ- 0.4 מיליון דולר לעומת הטבת מס בסך כ- 2.9 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד וזאת בשל הקיטון בהפסד לפני מסים. הטבת המס בשנת 2021 הסתכמה בכ-10 מיליון דולר לעומת הטבת מס בסך של כ-30 מיליון דולר בשנת 2020. בשל אי הוודאות השוררת בענף בו פועלת החברה, בגינה החברה אינה צופה בעתיד הקרוב הכנסה חייבת במס, לא מכירה החברה בנכס מס נדחה (נטו) בדוחותיה הכספיים. על כן, הטבת המס מוכרת בחלקה עד איפוס יתרת ההתחייבות (נכס), נטו למיסים נדחים.
תזרים מזומנים בניכוי חובות עבר ברבעון הרביעי לשנת 2021 הנו תזרים חיובי של כ-10 מיליון דולר, שיפור של כ-76 מיליון דולר ביחס לרבעון הקודם.
בשנת 2021, נבע לחברה תזרים מזומנים שלילי זניח מפעילות שוטפת לעומת תזרים שלילי בסך של כ-139 מיליון דולר בשנת 2020. השיפור בתזרים המזומנים מורכב בעיקר מהקיטון בהפסד לפני מס בסך של כ-138 מיליון דולר ומקבלת מימון מהמדינה ע"י תשלום מראש עבור הטסת כח אדם במערך אבטחת התעופה אשר קוזז בחלקו ע"י הפקדות לנאמן עבור תוכנית היפרדות מעובדים בסכום נטו שלכ-172 מיליון דולר. מאידך, אשתקד שוחררו לחברה כספים בשל עודפי קופות הפיצויים בסך של כ-97 מיליון דולר. יצויין, בשנת 2021 הושפע תזרים המזומנים לשלילה בגין החזרים ללקוחות ותשלומי עבר לספקים בסך מצטבר של כ-161 מיליון דולר. בניטרול אירועים חד פעמיים כאמור, השתפר תזרים המזומנים מפעילות שוטפת בשנת 2021 בכ-223 מיליון דולר.
"למועד אישור הדוחות הכספיים, על אף קבלת מימון המדינה על ידי תשלום מראש עבור הטסת כוח אדם במערך אבטחת התעופה וקבלת הסיוע הנוסף מהמדינה ומבעלת השליטה, היות ויכולת החברה לעמוד בכל התחייבויותיה הפיננסיות תלויה, בין היתר, בקיומם של אירועים שאינם בשליטתה המלאה של החברה ואשר אינם וודאיים והינם הכרחיים על מנת לאפשר לחברה להתמודד עם השלכות המשבר, קיימים ספקות משמעותיים בדבר המשך קיומה של החברה כעסק חי. בדוחות הכספיים לא נכללו התאמות לגבי ערכי הנכסים והתחייבויות וסיווגם, שיתכן ותהינה דרושות אם החברה לא תוכל להמשיך ולפעול כעסק חי", נכתב על ידי רואי החשבון של חברת אל על.
אביגל שורק, מנכ"ל אל על: "תוצאות החברה ב-2021, בדגש על הרבעון הרביעי של השנה, משקפות את השיפור המתמשך בפעילות החברה ואת המשך יישום התוכנית האסטרטגית. אל על התמקדה בעת האחרונה בניהול המשבר, ועתה, עם ייצוב החברה, מימוש תהליכי ההתייעלות וחיזוק חוסנה הפיננסי, אנו מתמקדים בהגדלת כושר הייצור ופיתוח מנועי צמיחה".
כתובת מקוצרת לכתבה זו: https://www.ias.co.il?p=123808