התוכנית הסביבתית של האו"ם (UNEP) המקדמת את המדדים הסביבתיים ביעדי האו"ם לפיתוח בר-קיימא כינסה לאחרונה ועידה במטרה להגיע להסכם בינלאומי, מחייב משפטית על הגבלת השימוש במוצרי פלסטיק חד פעמיים (SUPP) עד סוף 2024.
Reassessing Single Use Plastics in the Airline Sector – דו"ח איגוד חברות התעופה הבינלאומי יאט"א (IATA) פורסם במקביל לדו"ח התוכנית הסביבתית של האו"ם כדי לסייע לחברות תעופה, רגולטורים ושרשרת האספקה למטוסים לצמצם את ההשפעות הסביבתיות של מוצרי פלסטיק חד פעמיים (SUPP).
מוצרי פלסטיק חד פעמיים נמצאים בשימוש נרחב בתעופה בשל חוזקם, קלילותם ויכולתם לעמוד בתקנות הבטיחות. עם זאת, תעשיית התעופה מתמודדת עם אתגרים הקשורים לצמצום פסולת תא הנוסעים והחלפת מוצרי פלסטיק חד פעמיים בחלופות בנות קיימא. בנוסף, חברות התעופה מתמודדות עם מכשולים טכניים ותפעוליים, והיעדר תקנות מותאמות ומבוססות סיכונים מהוות חסם משמעותי לשיפור המיחזור והמחזוריות של ניהול הפסולת. היעדר רגולציה מתאימה ממשיכה להגביל את מאמצי חברות התעופה לשפר את המצב הקיים.
הדו"ח שפורסם על ידי איגוד חברות התעופה הבינלאומי ומיועד לכל תעשיית התעופה וספקים חיצוניים חיוני לאימוץ עקרונות להפחתת השימוש של מוצרי פלסטיק חד פעמיים.
חברות תעופה – צמצום הפסולת במקור על ידי תקנים ונהלים. הערכה מקצועית בצורך במוצרי פלסטיק חד פעמיים שמגדירים יעדים ברורים להפחתה, המדידה והמעקב. הדבר מצריך שינויים לוגיסטיים המשלבים שירות במעגל סגור, כולל ההשפעה של תוספת משקל פוטנציאלית של שימוש חוזר במטוסים על שריפת דלק ופליטת פחמן.
רגולטורים – מתן מענה לצורך בתקנות וחקיקה פשוטים מותאמים. ליצור את התשתית והמסגרות שיאפשרו מודלים של שימוש חוזר, תוך מודעות והיענות למאפייני פעילות חברות התעופה הבינלאומיות.
שרשרת האספקה – הגדלת שיתוף הפעולה במגזר הציבורי/פרטי והשקעות משמעותיות ליישום עקרונות הכלכלה המעגלית בשרשרת הערך של תעשיית התעופה כדי לאפשר שינויים ניכרים בתהליכים ובנהלים לבעלי עניין.
"חברות תעופה נוקטות בגישה מקיפה לקיימות הכוללת התייחסות להשפעה הסביבתית של מוצרי פלסטיק חד פעמי. ההמלצות של הדו"ח יסייעו לחברות תעופה, רגולטורים ושרשרת האספקה לנהל את המורכבות של צמצומם. זה כולל מציאת חלופות, יצירת הרמוניה מסגרת רגולטורית, וקידום שיתוף פעולה כלל-מגזרי. חשוב לציין, המלצות אלו מנצלות את המומחיות של כל המשתתפים בתעשיית התעופה כדי לפתח, להתאים וליישם את הפתרונות המתאימים ביותר לסביבה הייחודית של מטוס", אמרה מארי אוונס תומסן (Marie Owens Thomsen), סמנכ"לית IATA, כלכלנית ראשית לנושא קיימות.
סקר איגוד חברות התעופה הבינלאומי שנערך בנובמבר 2023 גילה שיותר משלושה רבעים מהנוסעים ירגישו טוב יותר בטיסה ללא מוצרי פלסטיק חד פעמיים, ושהם ישמחו לתמוך בפחות מזון ומשקאות כדי שחברות התעופה יוכלו להשיג את המטרה. לעומת זאת, סקר של איגוד חברות התעופה הבינלאומי שנערך 2022 גילה כי 50% מלקוחות המשתמשים בשירות מטענים בעד הפחתת פסולת לאורך שרשרת האספקה, ומפעילי מטענים מקבלים בקשות מלקוחות קצה להפחית את אריזות הפלסטיק והעטיפות הנלוות.