Site icon IAS

תרגיל חירום תעופתי רב נפגעים בנתב"ג

היום בצהריים התקיים תרגיל חירום תעופתי – מגלן 2016- רב נפגעים בנמל התעופה בן גוריון נתב"ג, בשילוב משטרת ישראל, מד"א, כיבוי אש, פיקוד העורף וגורמי הצלה של פיקוד העורף, כולל מסוק תובלה יסעור של חיל האוויר. צפו ולקחו חלק בתרגיל מנהלי נמלי תעופה, מנהלי רשויות תעופה, ומנהלי מבצעים וחירום מנמלי תעופה בעולם. על הבמה שהוצבה מול האירוע המרכזי ישבו כ-400 מוזמנים. בזמן התרגיל לא בוצעו שינויים בלוח הטיסות ובמרחב הנמל הורגשה תנועה ערה של רכבי כיבויי והצלה. 

מגלן 2016, הוא תרגיל שבחן את היערכות  נתב"ג לטיפול במצב חירום תעופתי ותרגול בהיקף מלא  (Airport Emergency Plan). כל זאת בהתאם להנחיות והתוכניות המפרטות של הארגון הבינלאומי לתעופה אזרחית (ICAO), המחייב את נמלי התעופה הבינלאומיים לקיים תרגיל שכזה כל שנתיים.

שבעה חודשי הכנה

התרגיל, שבוצע על מסלול הנחיתות 21 החדש בנתב"ג, סיכם תהליך של שבעה חודשי הכנה בשיתוף ארגונים רבים, על מנת לבחון את היערכותו של נתב"ג ומוכנותו לאירועי בטיחות  בתעופה. בתרגיל שותף מגדל הפיקוח החדש שתורגל  לראשונה בשליטה בשעת חירום על כלל המרחב התעופתי באזור.

המוכנות המבצעית והבטיחות הם נושאים מרכזים בסדר יומה של רשות שדות התעופה (רש"ת). בתרגיל מגלן 2016 נסמכה רשת על הניסיון וההכשרה המקיפים  ביותר של כלל גורמי הסיוע  החירום וההצלה שלה ושל צה"ל, משטרת ישראל, כיבוי אש, ומד"א.

התרגיל

התרגיל דימה מטוס בואינג 737 ובו 178 נפשות שהמריא בשעה 10:00 לאמסטרדם ובמיכליו 13,500 טון  דלק. במשך ריצת ההמראה הורגשה לקראת הניתוק בתא הטייסים רעידות קלות. במערכת FOD (Foreign object debris), המותקנת במסלול  26, ממנו המריא המטוס, התקבלה התראה ובעת סריקת המסלול התגלה שארית צמיג, שהעלה חשד, כי הוא שייך למטוס שהמריא.

הודעה על הממצא  נמסרה לטייס. 15 דקות אחרי ההמראה מדווחים הטייסים על ירידת לחץ שמן הידראולי וגורמי השליטה בנמל ממליצים לחזור לנחיתה בנתב"ג. 20 דקות לקראת נחיתה מוכרז בנתב"ג מצב חירום 2. בנחיתה נשבר כן נסע והמטוס מתרסק. בנתב"ג מוכרז מצב חירום 3, שבו הופעלו כל כוחות ההצלה של רש"ת, מד"א, כיבוי אש, פיקוד העורף וגורמי הצלה של פיקוד העורף, כולל מסוק תובלה יסעור של חיל האוויר. האש במטוס כובתה, הנוסעים, הפצועים, והחללים פונו מהמטוס. לפצועים ניתן טיפול ראשני לפני העברת באמבולנסים ובמסוק לבתי חולים

תורגלו גם העברת הפיקוד על האירוע ממנהלת נתב"ג לידי המשטרה, הפעלת חדר מידע למשפחות הנוסעים, חוקרי משרד חוקר התאונות הראשי, ונהלי הכניסה ויציאה של כלי רכב לאזור התקרית.

178 נפגעים מדומים טופלו על ידי מד"א

בתרגיל השתתפו כוחות רבים של מד"א, בהם עשרות אמבולנסים, אופנועי מד"א וניידות טיפול נמרץ, ג'יפיבולנסים, רכבי החפ"ק של מד"א ומאות פאראמדיקים, חובשים ומגישי עזרה ראשונה. בנוסף לקחו חלק בתרגיל משטרת ישראל, רשות שדות התעופה, כיבוי אש, פיקוד העורף ומשרד התחבורה.

עם פתיחת פעילות התרגיל, הכוחות הגדולים של מד"א הוזנקו לנתב"ג ע"י המוקד הארצי של הארגון שצפה בתרגיל באמצעות שידורי ווידאו חיים מהמצלמות באמבולנסים של מד"א המשדרות באופן ישיר מהנעשה בשטח למוקד הארצי. במקביל רכב החפ"ק המתקדם של מגן דוד אדום שנפרש בשטח פיקד מקרוב על הפינויים של הנפגעים לבית חולים תרגילי שהוקם בסמוך לזירת האירוע.

גם בשטח עצמו נחשפו פיתוחים טכנולוגיים חדשים של מד"א כאשר השליטה והניהול של האירוע התבצעו באמצעות אפליקציית סמארטפונים ייחודית ומתקדמת שפותחה במיוחד עבור ניהול אירוע אסון תעופתי. האפליקציה החדישה מסונכרנת עם מערכות השליטה והבקרה של מד"א, דבר המאפשר לקבל תמונת מצב מדויקת בכל רגע נתון ובכך להכין את בתי החולים לקלוט את הנפגעים הצפויים להיות מפונים אליהם.

מנכ"ל מד"א אלי בין: "מדובר בתרגיל מורכב וחשוב שבא לתרגל את כוחות מד"א לתרחיש אסון תעופתי בנמל התעופה. אין ספק שהתרגול הזה נתן לצוותים שלנו כלים אמתיים לבצע הלכה למעשה פעילות יוצאת מן הכלל של הצלת חיים. שיתוף הפעולה בין מד"א, כוחות המשטרה, כיבוי אש, רשות שדות התעופה וצה"ל הוא מרכיב קריטי להצלחה של פעילות הצלת החיים. אנחנו עובדים על שיתוף פעולה זה שנים רבות, וראינו זאת בתרגיל. אני מלא הערכה ומודה למפקדי ולצוותי מד"א על הביצוע המושלם".

לקראת עונת קיץ עמוסה

אתמול לקראת התרגיל שר התחבורה ישראל כץ מסר: "נמל התעופה בן גוריון פועל ברמת ערנות ומוכנות  מבצעית גבוהה. תשתיות נתב"ג שודרגו  גם הם לרמה הבטיחותית הגבוהה הכוללת את בניית מגדל פיקוח החדש בו  אמצעי  בטיחות  מובילים ושדרוג מערך המסלולים. תשתיות הבטיחות מאפשרים את יישום מדיניות השמיים הפתוחים, והגדלת קיבולת המטוסים. אנחנו עומדים בפני עונת הקיץ העמוסה ביותר מעודה מבחינת תנועת הנוסעים בנתב"ג והתרגיל  יסכם  את ההיערכות של נמל התעופה לעונה העמוסה בתולדותיה".

 

 

 

Exit mobile version