Site icon IAS

תוכנית להרחבת נמל התעופה של חיפה

משרדי האוצר, הביטחון ורשות מקרקעי ישראל סיכמו על פינוי בית הספר הטכני, ובית הספר לשוחרים ותכולות נוספות של חיל האוויר במפרץ חיפה (בסיס חיל האוויר 21) ופינוי מתחם מוזיאון בתי האוסף, הסמוך לשכונת נווה צדק בתל אביב, בתמורה לכ-1 מיליארד שקלים. לאחר שנים רבות ההסכם יאפשר את פינוי שדה התעופה בהרצליה. בית הספר הטכני של חיל האוויר יועבר לכרמיאל.

שר האוצר, משה כחלון ושר הביטחון, אביגדור ליברמן.  הודיעו היום על הסכם ענקי, שנחתם בין משרדי האוצר והביטחון לפינוי מחנות צה"ל בתל אביב ובחיפה. המתחמים יפונו לטובת מיזמי מגורים, תיירות, ומסחר בתל אביב ועורף לוגיסטי לנמל המפרץ החדש בחיפה.

השטחים שיפונו

מוזיאון בתי האוסף שבשכונת נווה צדק שוכן על כ-22 דונמים באחד מאזורי הביקוש היקרים בתל-אביב. שחרור המוזיאון יאפשר את קידום התכנית להקמת כ-650 יחידות דיור, ועשרות אלפי מטרים של שטחי מסחר ותעסוקה ומלונאות.

בסיס חיל האוויר 21 חולש על כ-640 דונם, הגובלים בנמל חיפה המזרחי, והוא נחשב לאחת מעתודות הקרקע האחרונות במפרץ, שעתידות לשמש כעורף לנמל המפרץ הנבנה בימים אלו וכחלופה זמנית להעתקת שדה תעופה הרצליה. בשנים האחרונות הביעו גורמים רבים עניין בתא שטח זה, אשר מהווה את העתודה המשמעותית ביותר לפיתוח עורף נמל מפותח, שבו יוקמו מרכזים לוגיסטיים מודרניים, פארקי תעשייה ומוקדי תעסוקה למטרופולין חיפה.

ההסכם יאפשר, בין השאר, את העברת בית הספר לשוחרים ובית הספר הטכני ואת הקמת מוזיאון צה״ל. השימוש בשטחים המפונים הכלולים בהסכם יחזק את העיר חיפה כעיר נמל מטרופולינית ויביא להגדלה משמעותית של היצע הדיור באזור המרכז.

יתאפשר הקמת פארק מטרופוליני

מתחם בית הספר הטכני בחיפה יפונה לטובת שטחי עורף נמל כגון מרכזים לוגיסטיים של חברות ענקיות, הצפוי לספק מנוף כלכלי עירוני משמעותי ולספק תעסוקה איכותית במטרופולין.

שטחי בית הספר הטכני ישמשו גם כחלופה לשטחים שייועדו למטרה זאת בפארק נחל הקישון. כך מאפשר ההסכם להעניק למטרופולין חיפה פארק מטרופוליני לתועלת הציבור שיהווה ריאה ירוקה למטרופולין, יאפשר שימור ערכי טבע ונוי ויהווה אטרקציה תיירותית.

הרחבת פעילות נמל חיפה

הפינוי יאפשר גם את הרחבת פעילות נמל התעופה בחיפה שיקלוט באופן זמני את פעילות התעופה הכללית משדה התעופה בהרצליה כך שיתאפשר מימוש השטח לטובת יחידות דיור בהתאם לתנאים ולוחות הזמנים שקבעה המועצה הארצית.

תוצא לפועל תוכנית חזית הים

הסכמות שהושגו בין רשות מקרקעי ישראל, עיריית חיפה, חברת נמלי ישראל וחברת נמל חיפה יאפשרו להוציא אל הפועל את תכנית חזית הים העירונית שאושרה בממשלה השנה, ותאפשר לתושבי חיפה והמטרופולין ליהנות מחזית הים של העיר. חזית הים תכלול שטחי מסחר, תעסוקה, בידור ופנאי ויחזקו מאוד את החיבור של העיר חיפה לחוף הים שלה, בדומה לערי חוף אחרות בעולם.

בהנחיית שר הביטחון אביגדור ליברמן ושר האוצר משה כחלון סיכמו משרדי האוצר והביטחון באופן עקרוני על התקציב שיאפשר את הפינוי ההיסטורי של שני המתחמים, שיושבים על קרקעות שמחזיקה מערכת הביטחון: מוזיאון בתי האוסף לתולדות צה"ל, סמוך לשכונת נווה צדק בתל-אביב (מאחורי מתחם התחנה) ומחנה בבסיס חיל האוויר21 במפרץ חיפה, שבו שוכנים בית הספר הטכני של חיל האוויר ויחידות נוספות של צה"ל.

הסיכום הושג בתום מו"מ ממושך, בהובלת סגן שר האוצר יצחק כהן, אגף תקציבים ומנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אודי אדם.

חיפה תהיה עוגן כלכלי של הצפון

שר האוצר, משה כחלון: "מדובר בהסכם ענק שהוא המשך ישיר למדיניות שאנחנו מובילים לפינוי מחנות צה"ל לטובת הגדלת היצע הדירות בלב אזורי הביקוש וחיזוק הפריפריה. ההסכם יאפשר פיתוח של אזורי תעסוקה, תיירות ומסחר וכן בנייה של 650 יחידות דיור באחד האזורים האטרקטיביים בישראל. בנוסף ההסכם מבסס את העיר חיפה כעוגן הכלכלי של הצפון ומאפשר את הוצאתו לפועל של פארק נחל הקישון ופיתוח עורף נמל שבו יוקמו מרכזים לוגיסטיים מודרניים, פארקי תעשייה ומוקדי תעסוקה איכותיים".

שר הביטחון, אביגדור ליברמן: "משרד הביטחון ממשיך לפנות בסיסים צבאיים ומתקנים ביטחוניים, והתמורה עבור מדינת ישראל ואזרחיה היא כפולה. מצד אחד אנו מעבירים בסיסים לפריפריה ומחזקים אותה, ומצד שני מפנים אזורי ביקוש למגורים, מסחר ותעשייה ברחבי הארץ. העתקת בית הספר הטכני לכרמיאל הוא דוגמא טובה לכך. המהלך יחזק את העיר ואת הגליל, ויתרום לפיתוח ולשגשוג האזור כולו. משרד הביטחון מחויב להמשיך בתהליך חברתי היסטורי, שמגשים את החזון הציוני. אני מבקש להודות לידידי שר האוצר משה כחלון, לסגן שר האוצר איציק כהן ולאנשי משרדם על ההתגייסות למימוש החזון".

ראש עירית חיפה יונה יהב: "ההסכם שנחתם היום הופך את החלום שלנו למציאות. החזון של נמל חיפה מתממש והופך לתכנית מעשית וישימה, יוקמו מתחמים חדשים של פארקים ומיזמי תיירות ויתווספו עוד אלפי מקומות תעסוקה. אני מודה לשר האוצר, שר הביטחון ושר התחבורה על ההסכם שישנה את פניה של חיפה".

Exit mobile version