Site icon IAS

שדה התעופה רמון יפתח בשנה הבאה

"בעוד שנה יתחילו לפעול משדה התעופה רמון שבתמנע טיסות מסחריות ובעוד שלושה שבועות ינחת בשדה מטוס תובלה ראשון", אמר היום מנכ"ל רשות שדות התעופה (רש"ת) יעקב גנות בעת ביקור באתר הבניה של נמל רמון שבתמנע בליווי שר התחבורה ישראל כץ, מבקר המדינה יוסף שפירא, ראש עיריית אילת יצחק לוי, יו"ר רש"ת אליעזר (צ'ייני) מרום, ובכירים ממשרד התחבורה ומרש"ת.

התקדמות בקצב מואץ

הקמת נמל התעופה רמון שבתמנע, מתקדמת בקצב מואץ ואכן, כשנתיים וחצי לאחר תחילת העבודות, צפוי נמל התעופה הבינלאומי החדש של אילת להיחנך במשך השנה הבאה. ולאפשר לראשונה המראות ונחיתות של טיסות טרנס אטלנטיות בשדה, מכל מקום בעולם. כבר היום ניתן היה לראות באתר בניית הנמל מגדל פיקוח, מסלולים ואת היסודות של טרמינל הנוסעים ואזורי התמך השונים. המנכ"ל שציין את ההתקדמות בבניית נמל רמון, הדגיש, כי "אנחנו בונים את הנמל בלי לחרוג בזמן ובלי לחרוג בתקציב, שהוא בלעדית של הרשות, שהוא 1.65 מיליארד שקלים".

הקלה לחקלאי האזור

שר התחבורה ישראל כץ שכאמור סייר היום באתר העבודות של הפרויקט ברמת תמנע, ועמד מקרוב אחר קצב התקדמות העבודות המהיר. אמר, כי נמל התעופה רמון הוא הנמל האזרחי הראשון שנבנה מאז קום המדינה והוא ישמש לתעופה פנים ארצית, לטיסות בינלאומיות ולטיסות מטען. לדבריו, ישנה את כל התפיסה של החקלאים בדרום שלא יצטרכו לשלוח את תוצרתם למרכז הארץ ומשם לשלחם לחו"ל, אלא להטיסם ישירות לחו"ל, במטוסי מטען, מנמל התעופה רמון.

עוד ציין השר, כי הנמל התחדש כנמל תעופה בינלאומי נוסף של המדינה, בעיקר לטיסות לאירופה וממנה, וכן לטיסות פנים ארציות, אך גם ישמש שדה אלטרנטיבי לנתב"ג לשעת חירום.

יש לציין, כי השר כץ החליט לקרוא לשדה התעופה החדש בתמנע ע"ש אילן ואסף רמון, כאות הערכה והוקרה למשפחת רמון על פועלה ותרומתה למדינת ישראל. החלטה זאת אושרה בממשלה ופורסמה ברשומות.

נמל רמון

נמל התעופה רמון בתמנע, ממוקם צפונית לאילת, במרחק נסיעה של כ-20 דקות ממנה. בעקבות לקחי מבצע צוק איתן החליט השר כץ להאריך את מסלול המראות ונחיתות של שדה התעופה רמון ל-3.6 קילומטרים, במקום 3.1 קילומטרים. דבר שיאפשר לכל סוגי המטוסים, כולל מטוסי ג'מבו גדולים, להמריא ולנחות בתמנע. לדברי רפי אלבז סמנכ"ל הנדסה של רש"ת הנמל החדש מיועד לקלוט 1.8 מיליון נוסעים בשנה, שטח טרמינל הנוסעים שלו ישתרע על פני שטח של 34 אלף מ"ר והיו בו 29 חניות למטוסים.

עוד נמסר, כי הנחיתות מהצד הצפוני של המסלול יהיו אוטומטית והנחיתות מדרום יהיו ידניות, אם כי גם מדרום הוכנו התשתיות לנחיתות אטומטיות. כמו כן ישנו תיאום אם רשויות התעופה הירדניות בכל הקשור לפיקוח התנועה האווירית באזור ובמעבר מטוסים ירדנים מעל ישראל בדרכם לאירופה וליעדים מערביים רחוקים יותר.

כדי לעמוד בלוחות הזמנים, ציין אלבז, יצאה רש"ת במכרזים לפי סדר לוגי מחייב, בסיום של כל שלב תכנוני ומיד לאחר זכיית הזוכה החלו עבודות הבנייה, כך שלא נפסק רצף ההתקדמות.

400 תהליכי הקמה

שלמה אורן, סמנכ"ל הרשות וראש מנהלת המעבר וההפעלה לתמנע ציין, כי להקמת הנמל דרושים כ-400 תהליכים שונים וכדי שלא יהיו הפתעות "נלמדו לקחים מהמעבר לטרמינל 3 בנמל התעופה בן גוריון ולכן כבר בשלבי ההקמה שולבו בהם נציגים מגורמי ההפעלה, כדי שהם לא יופתעו כשהצטרכו להפעילו. כמו כן נלמדו לקחים נוספים מנמלי תעופה שונים בעולם, שבהם קרסו מערכות ביום הפתיחה, כמו בקואלה לומפור, בברלין, ובמקומות נוספים, בגלל שלא הקפידו על ביצוע הרצות, בדיקת מערכות והדרכות מפעילים עוד בשלבי הבניה".

לא להיות גרעוניים

יו"ר רש"ת אליעזר (צ'ייני) מרום הסביר, כי "כל השדות הפנים ארציים הם גרעוניים. המדיניות היא לאפשר לאנשים לטוס במחירים הכי נמוכים ולכן לא גובים מהם אגרות. כדי לתפעלם לוקחים תקציבים מגורמים אחרים (נתב"ג). לאור זאת המשימה שלנו היא שנמל רמון לא גרעוני וובשותפות עם משרד התיירות אנחנו כבר משווקים אותו בחו"ל, כאשר חברת בינלאומית תוביל את שיווקו".

יורם שפירא סמנכ"ל ופתוח עסקי הסביר בעניין זה, כי "כאשר באנו לתכנן שאלנו מה הדברים שיתרמו לישובי הסביבה וייצרו רווחים לרש"ת. כתוצאה מכך יש לנו בתכנון פעילות קמעונאית לטווח של 10 שנים קדימה ויצירת מסחר כלכלי מחוץ לטרמינל. לדוגמה: הקמת מסוף המטען, שהוא גם כלכלי וגם יאפשר לחקלאי האזור לשלוח את תוצרתם ישירות לאירופה.

"מערך התחבורה שייצר הנמל הוא בעל משמעות כלכלית, כי יפעלו סביבו תחבורה ציבורית, של אוטובוסים, מוניות והשכרת רכב. בנמל יפעלו כל משרדי הממשלה, ביניהם משרד החקלאות, שיפעל רבות בגלל נושא המטען החקלאי"

שפירא ציין, שכדי להקל על זרימת הנוסעים בטרמינל מול שמונה פתחי היציאה לחניית המטוסים הוחלט להערב את הנוסעים בטיסות הפנים ארציות עם הנוסעים של הטיסות לחו"ל. "זה לא חידוש כי השיטה כבר מיושמת בחו"ל, אך היא תאפשר גמישות תפעולית משופרת בשינויים של היציאות לחניות המטוסים – לטיסות פנים, או לטיסות לחו"ל",הוא הסביר.

השר כץ הוסיף, כי שיווק נמל התעופה רמון ישולב עם שווק טיסות מרפא מיוחדות לים המלח וטיסות המטען לחו"ל. ומנכ"ל רש"ת גנות ציין, כי במסגרת שיווק הנמל רש"ת בוחנת חבילת הטבות לחברות התעופה שיגיעו לרמון.

 

Exit mobile version