Site icon IAS

רשות ניירות הערך האמריקנית חוקרת את בואינג

ביום חמישי שחלף צנחו מניות בואינג, יצרנית המטוסים הגדולה ב-12%, כשהתברר, כי רשות ניירות הערך בארה"ב (SEC –  Securities and Exchange Commission) החלה לחקור את החברה, בחשד לזיופים בצפיות הייצור והמכירות של מטוסי 747 ומטוסי 787, שכנראה הן יהיו נמוכות ממה שבואינג דווחה. SEC עדיין לא הגיע למסקנה כלשהי בעניין ולכן יתכן, כי בסופו של דבר לא יפתח תיק נגד בואינג. אבל עצם הידיעה על החקירה "עיצבן" את המשקיעים ביום חמישי ומניות החברה צנחו, כאמור ב-12%.

חשיפת החקירה נחשפה ביום חמישי שחלף בבלומברג ולפיה ה- SEC חוקר האם בואינג הטעתה משקיעים בכל הקשור לעלויות הייצור והמכירות הצפויות של מטוסי 747 ו-787 שלה. גםSEC  וגם בואינג סירבו להתייחס לשאלה האם החקירה מתנהלת. יש לציין, כי ה- SEC שומר בדרך כלל בסוד את הבדיקות והחקירות, עד שהוא רואה צורך (או לא רואה צורך) להגיש כתבי אישום.

חשבונאות פיננסית

טכניקת חשבונאות פיננסית, שהיא תחום העוסק ברישום וניתוח האירועים הפיננסיים ותכליתה היא השגת סיכומים ותוצאות, ודיווח המשמעות שלהם לבעלי עניין, כגון מנהלים, בעלי מניות, שלטונות המס והציבור הרחב, מאפשרת לחברה, כמו בואינג, לפזר מראש עלויות ייצור לאורך זמן. בהתאם לכך, כאשר לאורך הזמן צומחות המכירות של המטוסים החדשים ויורדות העלויות של החלקים והפריטים הדרושים לייצורם עולה הרווחיות. כך שבמקום שיראה הפסד גדול בתחילת דרך הייצור והמכירות ורווחים גדולים בהמשך, מאפשרת טכניקת תחזית החשבונאות הפיננסית ל"יישר" את העליות והמורדות ולהראות את הכיוון הרווחי.

גם על פי SEC החשבונאות פיננסית נמצאת בשימוש נרחב בתעשיית התעופה והחלל. אבל כנראה,  שחקירת SEC  בחשבונאות הפיננסית של בואינג מיועדת לבחון האם היא סיפקה דיווחים כוזבים על עלויות הייצור ומכירותיה? כשברקע העיכובים בייצור מטוסי 747 והתקלות המביכות של שריפת הסוללות במטוסי 787, ששיתקו את המכירות שלהם כמה חודשים עד למציאת פתרון לבעייה.

היעד – הזמנות של 1,300 דרימליינר

 עד כה מסרה בואינג ללקוחותיה, במשך שלוש שנים, 363 מטוסי 787 דרימליינר ויש לה הזמנות ליותר מ-779 מטוסים נוספים מדגם זה, שזה במצטבר כ-1,114 מטוסים. אבל בחשבונאות הפיננסית שלה, הצהירה בואינג, כי היא צופה הזמנות של 1,300 דרימליינר. לכן, השאלה הנשאלת עתה האם בואינג יכולה להגיע למספר זה, או שלא. זו שאלה קריטית, כי עד כה הוצאות הייצור של מטוסי 787 הגיעו ל-28.5 מיליארד דולר ולכן, אם היא לא תצליח להגיע למכירות של 1,300 מטוסי 787 ואם עלויות הייצור של מטוסים אלה לא ירדו, היא עלול ליטול על עצמה הפסד כבד.

חברות תעופה מראות פחות עניין לרכוש מטוסי ג'מבו ולכן מכירות מטוסי 747 נמוכות. והעובדה היא שבמשך שלוש שנים סיפקה החברה רק 37 מטוסים מדגם 747. גם המכירות של מטוס 747 להטסת מטענים גדלו בקצת איטי יותר ממה שבואינג ציפתה.

קיצוץ יצור

על רקע זה אפשר להבין טוב יותר את ההחלטה שבואינג קיבלה בינואר השנה לקצץ בייצור מטוס 747, להגביר את הייצור של 737 מטוסה הפופולרי, ובמקביל להאט את קצב הייצור של מטוס 777. החלטות אלה משקפים, לדעתה של בואינג, את הסטת דרישות שוק לדור הבא של המטוסים.

התחזית תתאמת או לא

התחזית של הנהלת בואינג להכנסות שיהיו ב-2016 הן בטווח שבין 93 מיליארד דולר ו-95 מיליארד דולר, המשקפות אספקת מטוסים אזרחיים בטווח שבין 740 ל-745 מטוסים חדשים, והתחזית לתזרים מזומנים מפעילות היא בהיקף של כ-10 מיליארד דולר, עכשיו צריך להמתין ולראות האם תחזית זו תתאמת, או שלא.

 

 

 

 

 

Exit mobile version