Site icon IAS

רנדי טינסת' מבקר בישראל

סגן נשיא בואינג לשיווק ומכירות , רנדי טינסת' (Randy Tinseth) מבקר בישראל. הגורו של תחזיות עולם התעופה נשא  היום (ב') דברים בפני עיתונאים במשרדי החברה בתל אביב. לצידו ישב דוד עברי, נשיא חברת בואינג בישראל, שהציג את האורח והסביר עד כמה קשה ומורכבת עבודתו. " מעבר למספרים ישנן תעשיות גדולות ואם מחשבים כמה מטוסים יהיו בעשרים השנים הבאות , במקביל צריך לחשב כמה טיטניום ואלומיניום ידרשו למטוסים הללו, מספר מושבים, טייסים מכונאים וכדומה. הרבה שאלות שמתפתחות כאן ומשפיעות על המשק העולמי בצורה אדירה"

"מבחינת בואינג זה תכנון קו הייצור ומספר המטוסים שיוצרו מידי חודש. אתגר אמיתי לא להגיע למצב בו יצור המטוסים גבוה מידי ועלול לגרום לקריסה. זו הסיבה שגם בחברת איירבוס ובואינג הצריכה גדולה מהתפוקה, נזהרים", הוסיף דוד עברי.

בואינג

רנדי טינסת' (Randy Tinseth) סיכם בתחילת דבריו את השנה החולפת, שנה מצוינת כדבריו שהסתכמה בהכנסות שיא בהיקף של 96.1 מיליארד דולר, תזרים המזומנים מפעילות רשם גידול ל-9.4 מיליארד דולר. יצור שיא של 762 מטוסים ו- 768 הזמנות. סה"כ ההזמנות עומדות כעת על 5,800 מטוסים בשווי 400 מיליארד דולר, 8 שנות ייצור קדימה.

הצפי לאספקת מטוסים השנה יעמוד על 740 ל-745 מטוסים חדשים כתוצאה מייצור גובר של מטוסי משפחת ה-737 והקטנת ייצורי דגמי הקרגו כמו 747. הטיסה הראשונה של מטוס MAX 737 בוצעה לאחרונה, המטוס הראשון מסוגו יימסר בשנה הבאה ועד כה יש לחברה 3,072 הזמנות למטוס החדיש מ-62 לקוחות. בעדיפות שנייה עומד ייצור מטוס הדרימליינר 787-10 שיטיס כ-320 נוסעים ומסירת המטוס הראשון תחל בשנת 2018. בתוכניות החברה גם ייצור מטוס ה-777 X , גרסה משודרגת למטוס הבואינג 777 שמסירתו תחל בשנת 2010.

שוק התעופה העולמי והישראלי

מסקירה על חברת בואינג עבר רנדי לדבר על שוק התעופה הגלובלי אותו הגדיר טוב בחמשת השנים האחרונות, זאת למרות שהמצב הכלכלי העולמי עדיין מדשדש. רנדי: "צריך לקחת בחשבון שבעשרים השנה האחרונות תנועת המטוסים הוכפלה אבל מחיר כרטיסי הטיסה ירדו למחצית , נכון זה לא אותו שירות שהיה בעבר אבל אתה מקבל הרבה יותר עבור מה שאתה משלם. מספר הנוסעים רושם עלייה של כ-6% בשנה כאשר אשתקד אף הגיע קרוב ל-7%. בשנת 2015 חברות התעופה רשמו רווחים של 33 מיליארד דולר כתוצאה ממחיר דלק סילוני נמוך וצעדי התייעלות. רנדי מעריך שמחירי הדלק הסילוני יישארו נמוכים והרווחים יגדלו ב-10% השנה בקרב חברות התעופה." השוק והלקוחות שלנו נמצאים במצב טוב ואנחנו משקיעים בעתיד שלנו ושל קהל לקוחותינו", מסכם רנדי.

לשאלה בנושא אינטרנט בפס רחב במטוסים, ציין האורח כי זו לא בעיה הקשורה לבואינג אלא לחברות התעופה, בעיות של רישוי וחיבורי לויין במיוחד בטיסות ארוכות טווח, בשטחים בינלאומיים.

במעבר לשוק התעופה בישראל, ציין רנדי את השינויים שחלו בהסכמי התעופה עם האיחוד האירופי (השמים הפתוחים) ועוד לפני זה עם ארה"ב, מה שהביא לגידול משמעותי במספר הטיסות. בהקשר זה ציין בגאווה את עסקת מטוסי הדרימליינר, שנחתמה עם חברת אל על מה שיעזור לה לחדש וליעל את צי מטוסיה.

חווית טיסה

נושא חווית טיסה לדברי רנדי הוא משהו שחברת בואינג השקיעה בו סכומי כסף ניכרים. הדבר בולט במטוסי ה-787 במרווח, נוחות וחלונות שעושים את ההבדל. "רצינו שהשינויים הללו יהיו בולטים וכולם יבחנו בהם" מוסיף רנדי. גודלם של החלונות משמעותי ביחס למטוסי המתחרים איירבוס A330 ו- A350." לא משנה איפה אתה יושב במטוס הזה אתה נהנה מהזריחה וברגע שאתה נרדם ושוב מתעורר אתה עדיין רואה את הזריחה. מדובר בעמעום אוטומטי במקום מסכי הפלסטיק הישנים. 787 הופך להיות בדיוק המטוס שהבטחנו לנוסעים".

טייס אוטומטי

לשאלתי בדבר דוח חדש של משרד התחבורה האמריקני הסבור שהשימוש במערכות טכנולוגיות אוטומטיות מופרז ויכולות לפגוע ביכולתם המבצעית של הטייסים, אמר רנדי כי לדעתו לא יחולו שינויים בנושא והשיחות המתנהלות כיום מתי נראה מטוסים ללא טייס, אם כי הדרך מאוד ארוכה מבחינה טכנית והסכמת איגוד הטייסים." הובלה אווירית היא מהבטוחות בעולם ולכן אני לא רואה שמישהו ירצה לשנות את זה. עדיין כולם מרגישים יותר בטוחים שבמטוס יושבים שני טייסים", אמר רנדי.

דוד עברי הוסיף כי ב-20 השנים הקרובות ידרשו כחצי מיליון טייסים וכאשר מספר הטייסים הצבאיים היוצאים לשוק האזרחי הולך וקטן חברות התעופה יאלצו להשקיע בבתי ספר להכשרת טייסים במיוחד באסיה, שם צפוי גידול משמעותי במספר המטוסים.

טיסות לאו קוסט

בנושא זה חל שינוי דרמטי ולדברי רנדי לא רק ברמת השירות ומחירי כרטיסי הטיסה, אלא גם בתחרות והגדלת תנועת המטוסים. דוגמא קלאסית היא מדינת ישראל בה מספר הטיסות המוזלות נסק לשמים. רעיון הלאו קוסט הוא להעביר את הנוסעים מנקודה אחת לשנייה ולהתעסק פחות בעניין הנוחות בטיסה.

חברות הלאו קוסט לדברי רנדי יצרו תחרותיות ודחיפה לחברות הסדירות להיות יעילות יותר. חברות התעופה הסדירות למדו הרבה כיצד להתייעל ומנגד לבדל עצמם מחברות הלאו קוסט. מתברר כי מחצית מהרווחים בעולם באים מאמריקה הצפונית.

תחרותיות

"שוק התעופה הגלובלי משתנה כאשר יותר ויותר יצרניות מטוסים קטנים ובינוניים נכנסים: רוסים, יפנים, סינים, קנדים, ברזילאים ועוד. "הדבר הוא חיובי עבורנו", אומר רנדי "זה מוביל להיות יצירתי יותר, חדשני, להשקיע ברצונות הלקוחות ולבנות מטוסים בעלות נמוכה יותר".

 

Exit mobile version