Site icon IAS

רון חולדאי: "אפשר לדחות את סגירת שדה דב בעשר שנים"

רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב-יפו ומאיר יצחק הלוי, ראש עיריית אילת, במאבק נגד סגירת שדה דב. צילום באדיבות דוברות עיריית תל אביב

"לא תהיה ממשלה אם לא יהיה שדה דב", "אל תנתקו את בלון החמצן של אילת", "שדה דב הוא תחנה מרכזית עם כנפיים", "גם הכלכלה של המטרופולין תל אביב תיפגע אם שדה דב ייסגר", "לשכת עורכי הדין, לשכת רואי החשבון ולשכות אחרות יעבירו את הכנסים שלהן לפאפוס ולכרתים אם שדה דב ייסגר" – אלה רק מקצת מהציטוטים של הדוברים במסיבת עיתונאים שנערכה היום (ה') בשדה דב, בנסיון לדחות את סגירת שדה התעופה בתל אביב.

במהלך האירוע הודיעו ראש העיר אילת מאיר יצחק-הלוי וראש עיריית תל אביב, רון חולדאי,  על שילוב כוחות במאבק שמטרתו למנוע את ניתוק העיר אילת ממרכז הארץ. "הממשלה מעדיפה את האינטרסים של בעלי הקרקע על האינטרסים הלאומיים והחברתיים ומתעלמת מהחלופה הריאלית המאפשרת השבת הקרקעות לבעליהן והשארת המסלול במערב, להמראות ונחיתות", נאמר במסיבת העיתונאים.

חברי הכנסת בצלאל סמוטריץ׳, מיקי לוי, איילת נחמיאס-ורבין, איתן ברושי ועודד פורר הצטרפו לקריאת ראשי הערים לראש הממשלה, לקחת אחריות ולא לסגור את שדה דב עד למציאת חלופה ראויה. ״אילת היא מפעל שהוא 100% ציונות וכסף לא עומד מול ציונות״ אמר חה״כ סמוטריץ׳. גם חה״כ מיקי לוי קרא לראש הממשלה לעצור את האיוולת שתגרום מכה אנושה לעיר אילת. חה"כ איילת נחמיאס-ורבין, המלווה את המאבק לתכנית חלופית שתכלול את שימור שדה דב, אמרה: ״הנזק הצפוי כתוצאה מסגירת השדה יהיה בכייה לדורות״. חה"כ איתן ברושי (העבודה): ״ההצעה לשמירת שדה מינימלי עם תעופה מקסימלית היא הצעה שצריך לקבל אותה. סגירת שדה דב משיקולי נדל"ן זה בגידה בתושבי הערבה הדרומית ואילת, פגיעה כלכלית קשה ואיום על הפריפריה הצפונית והדרומית. אם שדה דב יסגר זה יהיה יום שחור לציונות".

הועלתה הצעה שסגירת השדה תידחה בחצי שנה עד לכינונן של כנסת וממשלה חדשות, שידונו בנושא בלי לחץ של כלכלת בחירות.

מסיבת העיתונאים במאמץ לדחות את פינויו של שדה דב, היום. צילום באדיבות דוברות עיריית תל אביב

מאיר יצחק הלוי: גם הרופאים יפסיקו לבוא

למסיבת העיתונאים הגיעו גם שני חולים תושבי אילת – דני בן אפרים ומרסל חג'ג' – שחייהם תלויים בטיסות הללו שבין תל אביב לאילת, שכן אחרת עליהם להיטלטל בבוקר מנמל התעופה רמון-אילת לנתב"ג ובלילה בחזרה מטרמינל שלוש לטרמינל 1 וממנו לטוס לרמון ומשם לחזור לעיר. "גם הרופאים שמגיעים כיום לטיפולים בחולי העיר וחוזרים אחרי כמה שעות לתל אביב, יפסיקו לבוא", התריע מאיר יצחק הלוי וחברת הכנסת נחמיאס-ורבין הדגישה ש"גם המילה סולידריות היא מילה חשובה".

על רקע הכוונה לסגור את שדה דב ב-1 ביולי השנה, החליטה מועצת העיר אילת להסלים את המאבק ותנקוט בשורת צעדים חריפים. במסיבת העיתונאים הודיע מאיר יצחק הלוי על סגירתה והשבתתה המוחלטת של העיר ביום שלישי הבא (12.3.2019). ההשבתה, בתמיכת ההסתדרות, תכלול את מערכת החינוך, נמלי הים והאוויר, התחבורה הציבורית והמוניות בעיר, מעברי הגבול ועוד. בשלב הבא מתכנן ראש העיר לפתוח בשביתת רעב באוהל מחאה אשר יוצב בשדה דב, החל ביום חמישי  (17.3.19).

הדמייה חלופית לשדה דב. צילום באדיבות דוברות עיריית תל אביב

בישיבת חירום שכינס יצחק הלוי בשבוע שעבר, קראה מועצת העיר לממשלת ישראל לדחות את סגירת שדה דב כדי לאפשר לכנסת החדשה למצוא פתרון ראוי לתושבי העיר אילת, שערה הדרומי של מדינת ישראל. עוד קראה מועצת העיר אילת לממשלה להיכנס למשא ומתן למציאת חלופות, שישאירו את אילת מחוברת למרכז. הדברים הובאו לידיעת ראש הממשלה בפגישה אישית שהתקיימה בשבוע שעבר בינו לבין ראש עיריית אילת. לאחר שפגישה זו לא הניבה פירות, נערכת כאמור העיר אילת להסלים את המאבק תחת האמירה "ביבי והליכוד מתנתקים מאילת". יודגש כי גם מבקר המדינה – יוסף שפירא וצוותו – החלו בבדיקת ההחלטה של חיסול תשתית תעופה מרכזית ללא חלופה ראויה.

"הישראלים, שעליהם מבוססת כלכלת אילת – לא ירצו להגיע לעיר"

מרסל חג'ג', החולה מאילת שתלוי בטיסות משדה דב, מחכה למסיבת העיתונאים. צילום עירית רוזנבלום

מעל ל-800 אלף נוסעים פוקדים את שדה דב מדי שנה ולקיבולת הזו, מסכימים כל גורמי התעופה – אין פתרון. לדעת מומחי התעופה, בשל רפורמת השמים הפתוחים, כבר כיום קורס נתב"ג תחת העומס ובשנת 2020 יגיע לקיבולת שיא. רשות שדות התעופה מודה, כי הקצאת טיסות לאילת תצטרך לבוא על חשבון הפעילות הבינלאומית. לדעת המומחים, סגירת שדה דב תביא לירידה של עד 40% במספר הטסים לאילת, בשל הירידה המשמעותית בתדירות הטיסות, התייקרות מחירי הכרטיסים, הארכת משך ההגעה וירידה ברמת השירות. כשמדובר בתיירות, אילת צבועה כחול לבן: 84% מהנופשים בעיר הדרומית הם ישראלים. עליהם מבוססת כלכלת העיר וזהו מנוף הצמיחה שלה. אלא שבשל כל הסיבות שנמנו לעיל, הישראלים כבר לא ירצו להגיע לעיר. מי שיגיע לנתב"ג, יבחר לטוס לחו"ל.

ראש עיריית אילת הוסיף כי "הממשלה כאחוזת אמוק, ממהרת לסגור את שדה דב מבלי שהוכשרו חלופות אמיתיות. ראש הממשלה נכנע לבעלי הקרקעות מהמרכז, הלוחצים על הממשלה לקבל את תמורתו של הנכס הנדל"ני יקר הערך עליו ממוקם השדה. דרך המלך הנכונה לכולם, היא לקדם את ההליכים הסטטוטוריים, לפנות את השדה ממזרח ולהשאיר במערב מסלול אחד להמראות ונחיתות לאילת וממנה. כך, יישמר זמנית ועד למציאת פתרון קבע, עורק תחבורתי חשוב, שהוא צינור החמצן המרכזי לעיר לאילת".

עוד על רקע סגירת השדה, הוגשה לוועדה המקומית תל אביב יפו התכנית המכונה "חלופת חולדאי", המאפשרת פינוי שדה דב ממזרח ובניית כ-8,000 יחידות דיור והשארת מסלול צר ממערב על השטח הסמוך לחוף הים וממילא אסור לבניה.

רון חולדאי ותוכנית נוספת במסגרת מגבלות גובה של שדה דב. צילום עירית רוזנבלום

לדברי ראש עיריית תל אביב-יפו רון חולדאי, סגירת שדה דב שכל גורמי המקצוע מתנגדים לה, משמעותה חיסול התעופה הפנימית במדינת ישראל והנחתת מכת מוות על העיר אילת.  חולדאי אמר: "יש לנו תוכנית לבנות לאורך אבן גבירול מספיק יחידות כדי לפצות את בעלי הקרקע ולהשאיר מסלול ואפילו עוד אחד וטרמינל שיישען על  קו הרכבת הקלה עד הרצליה. האוצר עוצר את הדיון בתוכנית כדי לא להיווכח עד כמה היא טובה. גם אם ניקח את התוכנית של מינהל התכנון, ונבנה רק את מה שניתן לבנות מזרחית לאבן גבירול – אפשר להשאיר את השדה ולדחות את הפינוי למינימום עשר שנים, מספיק זמן כדי לשבת על תוכנית של שדה על אי מלאכותי בים. האופציות קימות, הן ריאליות. כל מה שצריך זה להחליט. כל מה שעומד מאחורי ההחלטה הזו זה כסף. צריך לזכור: שדה דב הוא כסף: אם הוא יישאר ויום אחד יבנו שדה בים – מימוש הקרקעות יביא הרבה כסף למדינת ישראל בעתיד. כל הסיפור הוא לעצור את סיפוקנו היום, לתכנן כראוי ולעשות את המעשה הנכון מחר", חתם חולדאי.

Exit mobile version