Site icon IAS

קריסת אייר ברלין פגעה בנמלי התעופה של בירת גרמניה

ירידה משמעותית של 11.9% במספר הנוסעים נרשמה בחודש אוקטובר בנמל התעופה הראשי של ברלין טגל (Tegel), בהשוואה לאוקטובר 2016, בעקבות קריסת אייר ברלין. למרות גידול קל של 3.3% בנמל התעופה שונפלד, נמלה השני של ברלין, בהשוואה לאוקטובר 2016, מספר הנוסעים בשני נמלי התעופה בברלין ירד ב-6.2% בהשוואה לחודש המקביל אשתקד.

עד לקריסת אייר ברלין, חלה בשני נמלי התעופה עלייה של 4.4% במספר הנוסעים. על הפער שנוצר בטגל נאבקות עתה לופטהנזה ואיזי ג'ט באמצעות השתלטות על נכסי אייר ברלין. במשחק נמצאת גם ריינאייר האירית, שמנסה עתה לקבל סלוטים בטגל וחברות תעופה נוספות מנסות לנגוס נתח בטגל וגם בשונפלד, בטיסות ישירות ובטיסות המשך.

נמל התעופה טגל נחשב לאחד מנמלי התעופה העמוסים באירופה. בשנים שחלפו עמלים הגרמנים על הפיכתו של נמל שונפלד לנמל התעופה המרכזי של העיר בתקווה שזה יקל על עומס הנחיתות וההמראות בברלין. הכוונה לנמל ברנדנבורג-ברלין שהיה אמור להיפתח ב-2012 אבל ניצב מאז שומם ולא נפתח בגלל כישלונות לא פשוטים. איש לא מוכן לומר מתי הוא יפתח.

ירידה של 1.7% בהמראות והנחיתות בטגל בינואר-אוקטובר

במצטבר ב-10 החודשים שחלפו ב-2017, היה גידול של 4.4% בתנועת הנוסעים בשונפלד ובטגל. קריסתה של אייר ברלין, יצרה פער פעילות גדול בנמל טגל, שעליו נאבקות עתה חברות התעופה.

נוסעים –  בחודשים ינואר עד אוקטובר השנה במצטבר עברו כ-29 מיליון נוסעים בנמלי שונפלד וטגל, כאמור, גידול של 4.4% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. כ-11 מיליון נוסעים המריאו ונחתו בנמל התעופה שונפלד – עלייה של  13.2%בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. כ-18 מיליון נוסעים המריאו ונחתו בנמל התעופה טגל, המהווים ירידה מזערית של 0.3% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

תנועות –  בחודשים ינואר-אוקטובר השנה במצטבר היו בנמלי שונפלד וטגל 239,776 המראות ונחיתות – עלייה של 1.3% בהשוואה לתקופה המקבילה של 2016. בשונפלד תנועות המטוסים גדלו ל-85,887, שזו עלייה של 7.1% בהשוואה לאותה התקופה ב-2016. בטגל היו 153,889 המראות ונחיתות, שזו ירידה של 1.7% בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2016.

מטען אווירי – בחודשים ינואר עד אוקטובר השנה במצטבר שינעו בשונפלד וטגל 43.260 מיליון טון מטען אווירי, גידול של 13% בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2016. בשונפלד טופלו 7,563 טונות של מטען אווירי, גידול של 2.7% ובטגל טופלו 35.696 מיליון טון, גידול של 15.4%.

גם באוקטובר נרשמה ירידה בטגל

באוקטובר השנה המריאו ונחתו קרוב ל-3 מיליון נוסעים בנמלי שונפלד וטגל, ירידה של 6.2% בהשוואה לאוקטובר אשתקד. בשונפלד עמד המספר על קצת יותר ממיליון, המהווים גידול של 3.3% ואילו בטגל עברו באוקטובר 1.7 מיליון נוסעים – ירידה של 11.9% שנוצרה בגלל קריסתה של אייר ברלין.

ריינאייר חוזרת לתמונה

אחרי שלופטהנזה רכשה מאייר ברלין כ-45 מטוסים – ובהתאם סלוטים – כדי להרחיב את פעילותה ואיזי ג'ט הבריטית חכרה כ-25 מטוסים, גם כן כדי להרחיב את פעילותה, אך בעיקר כדי להתכונן לקראת הברקזיט – הודיעה בשבוע שעבר חברת ריינאייר האירית, שפרשה בזמנו מהמרוץ, כי גם היא רוצה להרחיב את הצעתה לקיץ 2018 לטיסות לנמלי שונפלד וטגל. החברה מסרה, כי הגישה בקשה לקבל זכויות נחיתה עבור פעילות של 9 מטוסים, מאחר והיא מתכוונת להפעיל כ-30% מקיבולת הפעילות שהייתה לאייר ברלין בטגל ובכך להביא יותר תיירים ומבקרים לברלין. לא ברור עדיין אם הצעתה תתקבל.

הרשות להגבלים עסקיים האירופית בודקת

בינתיים החלו שמועות, כי רשות ההגבלים העסקיים של האיחוד האירופי בוחנת את ההסכם של לופטהנזה ואייר ברלין, בהקשר התחרותי. הרשות מסרה, כי לופטהנזה הציעה זמן קצר לפני תום המועד להגשת הצעתה לרכישת נכסים של אייר ברלין, כי היא מוכנה לוויתור משמעותי של סלוטים בשונפלד ובטגל.

הצבתם של 25 מטוסים של איזי ג'ט בטגל, והרכישה הגדולה של לופטהנזה, סיפקו עבור ריינאייר את עילת הביקורת נגד העסקאות.  כבר בחודש אוגוסט, לאחר פשיטת רגל של אייר ברלין, גילתה ריינאייר עניין בחלקים מנכסי אייר ברלין, אבל בסופו של דבר היא לא הגישה הצעה. מנכ"לה מייקל או'לירי, דיבר באותה תקופה במסיבת עיתונאים על "משחק מכור" ומתח ביקורת על הליכי חדלות הפירעון ועל העדפה, לכאורה, של לופטהנזה.

השבוע נמסר מפי מקורבים לעסקה, כי יתכן ולופטהנזה תצטרך לשפר את הצעתה ולוותר על זכויות הנחיתה של החברה-הבת שלה ניקי האוסטרית, באייר ברלין, כדי לזכות באישור העסקה. בעוד מנכ"ל לופטהנזה קרסטן שפוהר מוסר, כי לופטהנזה תרכוש למעשה את ניקי ללא סלוטים, התברר כי הצעתה שהוגשה לוועדה האירופית מראה, כי לופטהנזה תמשיך להחזיק בסלוטים רבים של ניקי בגרמניה, כולל בנמלי תעופה צפופים כגון מינכן וברלין-טגל. לאור זאת, לדברי המקורבים, צריכה לופטהנזה לעשות יותר, כדי להרגיע את החששות של האיחוד האירופי בגין השתלטותה על רוב נכסי אייר ברלין.

תחרות הטיסות לברלין בישראל

תחרות רבה מתקיימת גם על הטסת ישראלים מנתב"ג לברלין. חברות התעופה המציעות טיסות לברלין מישראל הן המותגUP  של אל על, ארקיע, ישראייר ואיזי ג'ט, שמסרה השבוע, כי תטוס החל מתחילת 2018 מתל אביב גם לנמל התעופה טגל. זאת בתנאי שהרשויות יאשרו את העסקה שלה עם אייר ברלין. עד כה הפעילה החברה טיסות מתל אביב לשונפלד.

גרמניה איירליינס, שהחלה בנובמבר להפעיל טיסות ישירות מנתב"ג לטגל, מתכננת לפעול במשך כל השנה בנתיב זה. אפשר גם להזמין מנתב"ג טיסות המשך לברלין עם עצירת ביניים בחברות כמו לופטהנזה, SWISS, טורקיש ואוסטריאן וחברות נוספות. כל החברות מציעות בעונות מסוימות טיסות זולות לברלין במחירים נוחים. משך טיסה ישירה מישראל לברלין כארבע וחצי שעות.

ברלין: אחד משלושת היעדים המובילים באירופה

ברלין מיצבה עצמה בין שלושת היעדים המובילים באירופה, וכמטרופולין התרבות הגרמנית הגדולה ביותר. היא מהווה את יעד הנסיעה הפופולרי ביותר בגרמניה. העדפה זו נגרמה בגין רמת מחירים הנמוכה יחסית והאפשרויות הרבות שמעניקה העיר למבקריה. בשנת 2016 מספר הלינות בעיר היה יותר מ-31 מיליון, שהיוו עלייה של 2.7% בהשוואה ל-2015.

 

 

Exit mobile version