Site icon IAS

קיץ לוהט: הגידול בהיצע הטיסות ובתחרות מוביל להוזלות

נתב"ג . צילום Depositphotos

נתב"ג. צילום Depositphotos

59 חברות תעופה זרות ושלוש חברות תעופה ישראליות, קיבלו היתרים מרשות התעופה האזרחית (רת"א) להפעלת טיסות נוסעים סדירות לישראל וממנה במשך קיץ 2018. היתרים אלה ניתנו בהתאם להסכמי התעופה ולחוק רישוי שירותי תעופה. כתוצאה מכך, הצפי בהיצע הטיסות צפוי לגדול ב-14%, בהשוואה להיצע הטיסות ב-2017. צפי הגידול של החברות הישראליות אל על, ארקיע וישראייר מאפשר גידול מצרפי בשיעור של כ-6% בהשוואה להיצע הטיסות המצרפי שהופעל על ידן במשך עונת קיץ 2017.

יש לציין עוד, כי לפני שבוע הסתיים שלב הפעימות בהסכם השמים הפתוחים שנחתם לפני 5 שנים באפריל 2013. בכך הוסרו המגבלות על מספר התדירויות שיכולות לבצע חברות התעופה בכל הקווים בין ישראל לבין האיחוד האירופי.

צפי היצע הגידול הכללי

דו"ח רת"א מצביע, בין היתר, על צפי להמשך במגמת הגידול המואץ בהיצע טיסות הנוסעים לישראל וממנה. הצפי לגידול בהיצע הוא בשיעור של כ-14% בהשוואה להיצע הטיסות במשך עונת קיץ 2017 ובהמשך לגידול בשיעור של כ-14% שנרשם במשך עונת קיץ 2017 בהשוואה לעונת קיץ 2016. צפי שיעור הגידול השנתי הממוצע בהיצע הטיסות בין עונת קיץ 2014 לעונת קיץ 2018 הוא כ-11% והוא גבוה ביותר מפי שניים משיעור הגידול הממוצע בהיצע הטיסות הגלובלי במהלך השנים האחרונות.

גידול בהיצע בין ישראל והאיחוד האירופי

צפי שיעור הגידול בהיצע הטיסות הישירות בקווים בין ישראל לאיחוד האירופי דומה לצפי שיעור הגידול הצפוי בהיצע הטיסות הישירות בין ישראל למדינות שאינן חברות באיחוד. יישום הסכם התעופה בין ישראל והאיחוד האירופי, מאפשר יותר ממחצית מצפי הגידול בהיצע הטיסות הישירות בין ישראל למדינות איחוד האירופי.

כאמור, בימים אלה הסתיים היישום המדורג של מנגנון הגדלת מכסת התדירויות בנתיבי האיחוד האירופי שנכלל בהסכם התעופה בין ישראל לאיחוד, וכיום אין מגבלת תדירויות בכל הקווים בין ישראל לאיחוד. לפי נתוני רת"א, ב-5 שנות פעימות הסכם השמים הפתוחים, חל זינוק של 51% במספר הטיסות השבועיות בין ישראל למדינות האיחוד האירופי, ובתקופת הקיץ הקרובה יופעלו בכל שבוע 975 טיסות מישראל למדינות האיחוד. זאת לעומת 644 טיסות שבועיות בקיץ 2014.

הגידול העיקרי בצפי היצע הטיסות נגזר מגידול בהיצע הטיסות המתוכנן של כמה חברות אשר חלקן צפוי להגדיל את היצע הטיסות שלהן באופן משמעותי. החברות הבולטות  בהקשר זה הן חברות הלואו קוסט: וויז אייר, איזי ג'ט וריינאייר, שהיצע הטיסות המצרפי שלהן צפוי לגדול בשיעור של כ-60% בהשוואה לעונת קיץ 2017.

חברות חדשות – אייר אינדיה ואטלס גלובל

טיסות של חברות חדשות, שלא הפעילו טיסות סדירות בנתב"ג במשך עונות הקיץ הקודמות, התורמות לגידול בצפי היצע הטיסות, כוללות את הטיסות של חברת אייר אינדיה – אשר השיקה  בנתב"ג שירות של שלוש טיסות שבועיות בקו ת"א-דלהי – ואת הטיסות של החברה הטורקית אטלס גלובל, אשר השיקה שירות של 6 טיסות שבועיות בקו ת"א-איסטנבול, במקביל לחברות טורקיש ופגאסוס.

יש לציין, כי חברות אייר ברלין ומונרך, אשר הפעילו טיסות בנתב"ג במשך עונת קיץ 2017, הפסיקו את פעילותן לפני כמה חודשים.

מטוס אייר אינדיה נחת בישראל. צילום עוזי בכר

 

קווים חדשים לאיינדהובן, בורדו, נירנברג ועוד

במשך עונת קיץ 2018 מתוכנן שירות של טיסות סדירות במספר משמעותי של קווים אשר לא הופעלו במשך עונת קיץ 2017. קווים אלה כוללים את הקווים לטווח ארוך בין נתב"ג לבין: דלהי, מיאמי ושנחאי, כאשר לקראת סוף עונת הקיץ צפויה השקה של קווים חדשים בין נתב"ג לשניים או שלושה יעדים נוספים בסין. כמו כן, צפוי שירות של טיסות סדירות במספר קווים בין נתב"ג ליעדים באיחוד האירופי אשר לא הופעלו במשך עונת קיץ 2017. קווים אלה כוללים את הקווים בין נתב"ג לאיינדהובן (טרנסוויה), בורדו (איזי ג'ט ,(באדן באדן )ראיינאייר), טימישוארה (וויז אייר) ונירנברג (גרמניה).

חברות תעופה ישראליות – יותר נוסעים בפחות מטוסים

יישום תוכנית הטיסות הסדירות של אל על, ארקיע וישראייר, אשר אושרה על ידי רת"א, מאפשר גידול מצרפי בשיעור של כ-6% בהשוואה להיצע הטיסות המצרפי שהופעל על ידן במשך עונת קיץ 2017. יחד עם זאת, צפי חלק השוק המצרפי של החברות הישראליות הוא כ-32% מהיצע טיסות הנוסעים הבינלאומיות בנתב"ג, בהשוואה לחלק שוק של כ-34% וכ-37% במשך עונות קיץ של השנים 2017 ו- 2016 בהתאמה.

יש לציין, כי שימוש בהיקף משמעותי במטוסים חכורים מחברות תעופה זרות, מסייע לחברות הישראליות להשיג גידול בהיצע הטיסות ובמספרי הנוסעים ללא גידול משמעותי בצי המטוסים שלהן.

גידול ביעדים עם יותר משלוש חברות בקו

אחד המדדים המצביעים על רמת התחרות בין חברות התעופה הוא מספר הקווים בהם מופעלות טיסות סדירות על ידי שלוש חברות או יותר במקביל. בעונת קיץ 2018 קיים צפי לגידול מרשים במספר הקווים האלה. צפי המדד לעונת קיץ 2018 הוא 25 קווים בין ת"א לניו יורק, פריז, לונדון, רומא, מילאנו, ברצלונה, מדריד, מינכן, ברלין, פראג, בוקרשט, אמסטרדם, סופיה, ורשה, לרנקה, אתונה, בלגרד, מוסקבה, וינה, איסטנבול, קייב, בודפשט, באקו, קישינב וטבליסי, בהשוואה ל-19 קווים במשך עונת קיץ 2017 ו-18 קווים במשך עונות הקיץ של השנים 2016 ו-2015.

הקווים החדשים שנוספו לרשימת הקווים עם שירות סדיר של שלוש חברות לפחות, הם הקווים ת"א- וינה, ת"א-קייב, ת"א-איסטנבול, ת"א-באקו, ת"א-קישינב ות"א-בודפשט. בששה קווים עם היקף תנועה גדול, רמת התחרות גבוהה במיוחד, כאשר מספר החברות שתפעלנה שירות סדיר במקביל גבוה מ-4: ת"א-לונדון/לוטון (5 חברות), ת"א-פריז (5 חברות), ת"א-אמסטרדם (6 חברות), ת"א- רומא (5 חברות), ת"א-לרנקה (7 חברות) ו-ת"א-בוקרשט (7 חברות). כמו כן, בקו ת"א-בנגקוק צפוי גידול ברמת התחרות, לאחר השקת הטיסות הישירות של חברת ארקיע במהלך חודש יולי, שיופעלו במקביל לאלה של אל על בקו.

לסיכום: עדכון נספח הנתיבים והגדלת מספר החברות הרשאיות להפעיל טיסות סדירות, מאפשרת גידול משמעותי בהיצע הטיסות, היצע הקווים עם טיסות ישירות ובמספר החברות המפעילות טיסות סדירות. הגידול בהיצע הטיסות וברמת התחרות מובילים להפחתת מחירי הטיסות וכפועל יוצא לגידול בתנועת הנוסעים לישראל וממנה. עדכון הסכמי תעופה במשך השנים שחלפו עם רוסיה, סין, קנדה, אוקראינה, גאורגיה, אזרבייג'ן, ירדן, מולדובה, אתיופיה וסרביה, מאפשר גידול משמעותי בהיצע הטיסות הסדירות בין ישראל לאותן מדינות. כמו כן, מדיניות הליברליזציה מאפשרת לחברת אל על להרחיב באופן משמעותי את מערך הסדרי הקוד שרינג עם חברות זרות על הפעלת קווים לישראל וממנה.

Exit mobile version