Site icon IAS

פרסום מועדי טיסות שכר וחבילות נופש

לפני שבועיים פרסמה הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן הגב׳ תמר פינקוס הנחיה בעניין פרסום מועדי טיסות שכר ואישורן ע"י רת"א:
 
הנחיה זו באה להוסיף על ההנחיה שניתנה ביום29/8/10 בעניין פרסום מבצעים(טיסות חבילות נופש וכו').
 
הנחיה זו מיועדת לסוכני נסיעות (בין אם הם מארגני הטיסה ובין אם לאו), מארגני טיסה, חברות תעופה (מוביל אווירי), המפרסמים לצרכן מועדי טיסות שכר לרבות חבילות נופשה כוללות טיסות שכר.
 
חוק הגנת הצרכן, התשמ"א – 1981 (להלן – החוק) קובע בסעיף 2 כלהלן –
 
"לא יעשה עוסק דבר – במעשה או במחדל, בכתב או בע"פ או בכל דרך אחרת לרבות לאחר מועד ההתקשרות בעסקה – העלול להטעות צרכן בכל עניין מהותי בעסקה (להלן – הטעיה); בלי לגרוע מכלליות האמור יראו עניינים אלה כמהותיים בעסקה…
 
(3)מועד ההספקה ומועד מתן השירות…"
בכדי לעמוד בהוראות החוק ולהימנע מעבירת הטעיה יש לפרסם טיסות שכר לרבות חבילות נופש באופן
הבא –
 
1.       סוכן נסיעות/מפעיל טיסה/חברת תעופה המפרסם מועדי טיסות שכר, שטרם אושרו על ידי רשות שדות תעופה, חייב לציין באותיות ברורות וקריאות, על יד ובהמשך לפרסום עצמו כי הטיסה מותנית בקבלת אישור מנהל התעופה האזרחית (ראו לעניין זה תקנה 18(ז) לתקנות רישוי שירותי תעופה (טיסות שכר), תשמ"ב – 1982 (להלן – התקנות)
 
2. אושרה הטיסה על ידי הרשות שדות התעופה, האישור הוא סופי ובלתי ניתן לשינוי אלא אם כן, פונים מפעיל טיסה או חברת תעופה ביוזמתם לרשות שדות התעופה ומבקשים לבטל או לשנות את מועד הטיסה מסיבות השמורות עימהם.
 
3.    סוכן נסיעות/מפעיל טיסה/חברת תעופה המפרסם מועדי טיסות שכר שאושרה על ידי רשות שדות התעופה, חייב לציין באותיות ברורות וקריאות, על יד ובהמשך לפרסום עצמו את דבר מתן האישור ואת מספר האישור (ראו להלן בתקנות).
 
4.   כאמור, לאחר מתו אישור לטיסת שכר (סלוט), רשות שדות התעופה אינה מבטלת או משנה על דעת עצמה את מועדי הטיסה. שינוי מועד הטיסה או ביטולה אפשרי אך ורק על ידי בקשה של מפעיל טיסה/חברת תעופה ולאחר שהגיש בקשה לרשות שדות התעופה בקשה לביטול הטיסה או לשינוי מועדי הטיסה כאמור באישור.
 
 
5.   אשר על כן, מפעיל טיסה או חברת תעופה סבורים כי יהיה בדעתם לבטל או לשנות את מועד הטיסה שאושר ע"י רשות שדות התעופה, עליהם לגלות כבר בשלב הפרסום כי על אף האישור הסופי שניתן על ידי רשות שדות התעופה ייתכן והם יבקשו לשנות או לבטל את מועד הטיסה שפורסם.
 
6.    המידע כאמור בסעיפים 4, 3 ,1 ו 5 יופיע בפרסום הנוגע למועדי טיסת שכר/חבילת נופש ולא בתקנון ו/או בתחתית העמוד ו/או בכל קישור אחר שאינו עמוד הפרסום עצמו.
 
 
7.    יודגש כי כל המידע האמור לעיל, יופיע גם בטופס ההזמנה/טופס הגילוי הנאות המועבר לצרכן בכתב. לא ניתן יהיה יותר לציין בטופס ההזמנה/גילוי נאות באופן סתמי כי מועדי הטיסות עלולים להשתנות.
 
8.    אי מסירת המידע האמור לעיל, בפרסום, לרבות בשיווק הטלפוני בע"פ בטופס ההזמנה/גילוי נאות וביטול או שינוי מועדי הטיסה, יהווה הפרה של החוק.
 
 
9. תוך שבועיים מפרסום הנחיה זו יש לתקן את כל הפרסומים בנוגע לטיסות שכר/חבילות נופש, לרבות תקנונים, טפסי הזמנה וטפסי גילוי נאות והאכיפה בנושא תחל באופן מידי וללא התראה נוספת.
 
 
מיד לאחר פרסום ההנחיות פנתה ההתאחדות לממונה ומסרה בשם חבריה כי היא מברכת על היוזמה, אולם יישום ההנחיה בתוך 14 ימים בפועל בלבד אינו אפשרי, וכן הוצגו בפני הממונה הארות ומספר התאמות נוספות לגבי אופן יישום ההנחיה.
 
הממונה נאותה להיפגש עם ההתאחדות במטרה לשמוע וללבן את הנושאים שעלו בפניית ההתאחדות ופגישה זו תתקיים כבר בזמן הקרוב.
 
מכיוון שההנחיות נקבעו לתוקף יישום החל מהיום, 1 באוגוסט 2013 וטרם סוכם עם הממונה אחרת, וכן ברי לכל הצדדים והגורמים כי עד מחר לא ניתן להיערך ליישום מלא של ההנחיות, פנתה ההתאחדות אל הממונה ומסרה כי חברי ההתאחדות יעשו כל מאמץ כבר מן הימים הקרובים, להעמיד לרשות לקוחות שיבקשו לקבל מידע מפורט אודות אישור טיסה, אפשרות לפניה אלקטרונית שתהיה זמינה לכל לקוח בכל האתרים של חברי ההתאחדות ופרסומיהם.
  
משמעות הפתרון הזמני: על חברי ההתאחדות לשלב הודעה במסגרת אתריהם, בה יידעו את הלקוחות כי הם נערכים ליישום הנחיית הממונה וכי עד להטמעה מלאה של היישום ניתן לפנות לכתובת מייל ברורה, בבקשה לקבל מידע ספציפי על טיסה אותה הם מעוניינים לרכוש.
חברי ההתאחדות ישיבו ללקוח בדבר מצב הטיסה לאשורה כולל האישורים שניתנו לה, או יודיעו ללקוח כי הטיסה טרם אושרה, אם זהו מצבה המעודכן במועד הפרסום.
 
בימים הקרובים תיפגש הנהלת ההתאחדות עם הממונה הגב' תמר פינקוס וצוותה, ותמשיך לעדכן את חבריה. 

Exit mobile version