Site icon IAS

סימנים ראשונים לקשיים הצפויים לחברות התעופה ב-2019

יותר מ-40% מכלל המושבים באירופה מוצעים על ידי חברות לואו-קוסט צילום: Depositphotos

באוקטובר 2018 צפו אנליסטים אירופים, כי בתוך 12 חודשים צפויות כבר בעונת החורף הנוכחית, חברות תעופה נוספות לפשוט את הרגל באירופה. לטענתם, סביר להניח שלפחות ארבע חברות תעופה אירופיות בגודל בינוני יפשטו את הרגל. כל זאת, בגין גודש הפעילות התעופתית, ירידת המחירים, מחיר הדלק ומחסור בטייסים, הנגרם בגלל תוספת המטוסים הגדולה לענף, שהוא כבר רווי ממזמן. כמו כן טוענים האנליסטים, כי רוח השביתות המתפשטת, מציבה אתגר נוסף שחברות תעופה מסוימות חייבות להתכונן להתמודד מולו.

יותר מ-40% מכלל המושבים באירופה מוצעים על ידי חברות לואו-קוסט. צילום easyjet

עתה, בתחילת הרבעון הראשון של 2019, מתחילה תחזיתם להתממש ומשגרת סימנים ראשוניים לקשיים הצפויים לתעשייה ב-2019. מדובר בקושי שיהיה גדול יותר בקרב חברות קטנות ובינוניות, בעיקר כשהן פועלות מעבר לכושר הייצור שלהן ומיישמות בכך את הפסוק "תפסת מרובה – לא תפסת".

התחרות בין הלואו-קוסט ללגאסי

התחרות בין חברות הלואו-קוסט לבין הלגאסי היא הקשה ביותר באירופה בהשוואה לשווקים רבים אחרים. יותר מ-40% מכלל המושבים באירופה הם מושבים זולים המוצעים על ידי חברות לואו-קוסט כמו Ryanair, Easyjet, Vueling, ו-Wizz Air. בארה"ב שיעור זה הוא 32% ובנתב"ג הוא כ-30%. הגידול של טיסות הלואו-קוסט, שבניגוד לעבר כשהסתפקו בנמלי תעופה משניים, פועלות כבר גם מנמלי תעופה ראשיים. כך מתגברת התחרות על כל נוסע, ומאיצה את המאבק על הסלוטים הנחשבים, כדי להתייעל בתחום טיסות ההמשך, כשהמאבק הוא גם על הסלוטים הנותרים. המאבק שבסופו של יום מוריד את רווחי חברות התעופה.

המשבר בגרמניה איירליינס

גרמניה איירליינס. הפעילות נמשכת כסדרה. צילום יח"צ

בערב יום שלישי לפני שבוע הודתה גרמניה איירליינס, כי היא נמצאת בקשיים כלכליים ולכן היא בוחנת כמה אפשרויות מימון לצורך הבטחת נזילות לטווח קצר, בסכום של כ-20 מיליון יורו. ההודעה נמסרה, כי חברות תעופה הרשומות בגרמניה חייבות להוכיח לרשות התעופה הגרמנית, כי יש להן מימון מספק לפעילותן. כעבור כמה ימים מסרה החברה, כי הושג המימון שמאפשר לה להמשיך לפעול. בשתי הודעות החברה הודגש, כי החברה ממשיכה להפעיל את טיסותיה כמתוכנן. אבל, למרות גיוס ההון הנדרש, שמקורותיו לא ידועות, גרמניה איירליינס לא פרסמה עד כה את דוח מאזנה הפיננסי לשנת 2017, בעיקר לאחר שהיא הפסידה ב-2016 7.7 מיליון יורו. אי פרסום דוחות פיננסיים, בפרט לאחר ההודעה על קשיי מימון, מקשה להבין מה היה דרך תפעולה הכלכלית והפיננסית של גרמניה איירליינס בעבר ולהשליך מכך על העתיד.

משבר חברת Flybe הבריטית

חברת Flybe לטיסות פנימיות הבריטית, שנקלעה לקשיים פיננסיים והעמידה עצמה למכירה מוקדם יותר החודש, הסכימה להצעת הרכישה של קונסורציום בראשות וירג'ין אטלנטיק ובהשתתפות קבוצת סטוברט (Stobart) תעופה, על פי שווי שוק של 2.2 מיליון ליש"ט. סכום זה נמוך בהרבה משווי השוק שלה, שהיה 36 מיליון ליש"ט. וירג 'ין וסטוברט תעופה, יצרו חברה בשם Connect Airways אשר באמצעותה תתבצע הרכישה. כשתושלם העיסקה תמוזג Flybe לתוך וירג'ין אטלנטיק.

מנכ"לית Flybe, כריסטין אורמייר-ווידנר, אמרה: "התעשייה סובלת מעלויות דלק גבוהות, מתנודתיות מטבע ומאי ודאויות משמעותיות של ה-Brexit. אנו הושפעו מכל הגורמים הללו שלחצו על הביצועים הפיננסיים שלנו לטווח הקצר. במקביל, סבלה Flybe מכמה סוגיות מהדור הקודם המטופלות, אך עדיין משפיעות לרעה על תזרימי המזומנים שלנו".

וורוויק בריידי, מנכ"ל קבוצת סטוברט, אמר: "הישות המשולבת תהיה שילוב חזק עם היקף מספיק כדי להתחרות ביעילות בשוקי התעופה בבריטניה ובאירופה".

מטוס של ג'ון. יועדה במיוחד לקהל לקוחות צעיר, בגילאי 18 עד 35 צילום יח"צ

חברת Joon ממוזגת לתוך אייר פראנס

קבוצת אייר פראנס-KLM החליטה לסגור את חברת התעופה שלה Joon, שהושקה באוקטובר 2017 ושיועדה במיוחד לקהל לקוחות צעיר, בגילאי 18 עד 35, שסגנונות החיים שלו סובבים סביב הטכנולוגיה הדיגיטלית.

מאייר פראנס נמסר, כי כל הטיסות של Joon, שנמכרו או יימכרו, יופעלו על ידי Joon עד שיושלם פרויקט הסגירה, ולאחר מכן מטוסיה ועובדיה ימוזגו לתוך אייר פראנס. "ריבוי המותגים בשוק יצר מורכבות רבה, ולמרבה הצער החליש את כוחו של המותג אייר פראנס", ציינה קבוצת אייר פראנס-KLM. כשהזמנים קשים, נעלמת חברת תעופה נוספת מהמפה התעופתית האירופית.

המצב בארה"ב

 אזהרת רווח מסרה ביום חמישי שחלף חברת אמריקן איירליינס, חברת התעופה הגדולה בארה"ב. באזהרה נמסר, כי הכנסות החברה בסוף השנה לא היו כפי שהחברה ציפתה. לאור זאת הזהירה אמריקן את המשקיעים, כי הירידה מהתחזית התרחשה למרות שהחברה נאבקה להגדיל את הכנסותיה לקראת סוף השנה. באותו יום חמישי ירדו מניותיה.

בגלל שהמשקיעים היססו בגלל דאגתם בגין עלויות הדלק הגבוהות ואי יכולתה של התעשייה להגדיל את הפדיון ואת ההכנסות, ירדו מניותיה של אמריקן איירליינס, באותו יום חמישי מ-33.42 דולר למנייה ל-30.27 דולר למניה (ב-11 בינואר עלתה המניה ל-31.80 דולר). גם חברות תעופה אמריקניות נוספות הפסידו באותו היום – יונייטד איירליינס הפסידה יותר מ-4%, ואילו מניות דלתא איירליינס וסאותווסט איירליינס ירדו כל אחת ב-1%. אם ההכנסות של ענקיות התעופה נפגעות – מה יגידו הקטנות והבינוניות?

מטוס ישראייר. עוברת למודל לואו-קוסט. צילום יחצ

ישראייר – לואו-קוסט

החל מיום רביעי השבוע עוברת חברת ישראייר למודל הפעלת לואו-קוסט באופן מלא. החברה תשווק טיסות וחבילות ללא כבודה לבטן המטוס, אך כוללת טרולי (עד 8 ק"ג) שיותר להעלותו לתא הנוסעים. מי  שירצה לשלוח מזוודה (עד 23 ק"ג) לבטן המטוס, יוכל לעשות זאת בתוספת של 35 דולר לכיוון ברכישה מראש. התשלום בנמל התעופה יהיה 70 דולר. בנוסף, מאפשרת החברה לבחור מקום הושבה מראש בעלות של 15 דולר, או 40 דולר עבור מושב מועדף בשורה הראשונה או במעבר. בשלב הראשון תתבצע הרצה בחודש פברואר בטיסות לבוקרשט בלבד, והחל מ-18.2 במטרה להרחיב את השיטה עד לחודש אפריל לשאר יעדי החברה.

יש לציין, כי ישראייר היא כבר מזמן כמעט לואו-קוסט, כשבמטוסי האיירבס שלה גב המושבים קבוע והארוחות הקלות והשתייה ניתנות בתשלום נוסף. המעבר לכמעט לואו-קוסט וללואו-קוסט מלא נעשה במטרה להוריד במקצת את ההוצאות, אך בעיקר להגדיל יותר את ההכנסות.

פעילות החברות הישראליות בנתב"ג

6,981,733 נוסעים טסו ב-2018 בחברות התעופה הישראליות, שזו ירידה של 1.09% בהשוואה למספר הנוסעים שהן הטיסו ב-2017. אל על ירדה ב-0.54%, ארקיע עלתה ב-3.95% וישראייר ירדה ב-9.95%. הירידה שלהן מתבלטת עוד יותר מול 22,357,7336 נוסעים שעברו בנתב"ג ב-2018, שזה גידול של 10.75%. בגלל הגידול הכללי בתנועה בנתב"ג נתח השוק של החברות הישראליות ירד ב-3.69 נקודות אחוז מ-34.91% ל-31.22%. כאשר מספר הטיסות בנתב"ג גדל, גדלה תנועת הנוסעים. זה חיובי מן ההיבט הציבורי והמשקי. לכן, מחברות התעופה הישראליות נדרשת היערכות נכונה, להתמודד על כל נוסע ולהגדיל את הרווחים. זה לא קל, אך ניתן לביצוע, בעיקר אם הן לא תעבורנה את כושר הייצור שלהן.

Exit mobile version