Site icon IAS

נתח השוק של החברות הישראליות בנתב"ג בירידה

חלק השוק המצרפי של חברות התעופה הישראליות צפוי לרדת משמעותית במרוצת עונת החורף 2017/18 לסדר גודל של כ-29% מהיצע טיסות הנוסעים הבינלאומיות בנתב"ג. זאת, בהשוואה לחלק שוק של 33% במשך עונת החורף 2016/17 וכ-34% במשך עונת החורף 2015/16. שימוש במטוסים חכורים מחברות תעופה זרות מונע ירידה משמעותית יותר בחלק השוק המצרפי של החברות הישראליות. כך מתברר מדו"ח רשות התעופה האזרחית (רת"א).

הירידה הצפויה של 4% ו-5% בהתאמה, בהשוואה לשתי עונות החורף הקודמות, תהיה למרות שיישום תוכנית הטיסות הסדירות של חברות אל על, ארקיע וישראייר, שאושרה על ידי רת"א, מאפשר גידול מצרפי קטן, בשיעור של 1%, בהשוואה למספר הטיסות המצרפי שהופעל על ידן במשך עונת חורף 2016/17.

הגדלת הסכמי הקוד שרינג של אל על

על חברות התעופה הישראליות נאמר עוד בדוח רת"א, שיישום מדיניות הליברליזציה של הסכמי התעופה מאפשר להן להגדיל את היצע התדירויות שלהן ולהשיק קווים חדשים. כמו כן, יישום מדיניות זו מאפשר לאל על להרחיב באופן משמעותי את מערך הסדרי הקוד שרינג שלה עם חברות תעופה זרות. ואכן, הסדרים אלה מנוצלים על ידי אל על לשיווק מושבים בטיסות המופעלות על ידי חברות זרות במספר גדול יחסית של קטעי קווים אשר אינם מופעלים על ידה.

עלייה בהיצע הטיסות הכללי

ירידת חלק השוק של החברות הישראליות בטיסות הבינלאומית בנתב"ג, תתרחש דווקא על רקע הגידול של 16% בצפי היצע הטיסות הבינלאומיות הכלליות במשך עונת החורף 2017/18, בהשוואה  להיצע הטיסות במשך עונת החורף 2016/17. נקודה נוספת לציון היא, שהגידול העונתי הוא בהמשך למגמת הגידול המשמעותי בהיצע הטיסות הבינלאומיות בנתב"ג במשך חמש השנים שחלפו לאחרונה.

הגידול בנתיבים לאירופה הוא הגדול ביותר

על פי דוח רת"א, צפי הטיסות בנתיבי האיחוד האירופי צפוי לגדול בכ-17%, מול גידול של 14% בנתיבים אחרים. על ציר הזמן, צפי היצע הטיסות בנתיבי האיחוד במשך עונת החורף 2017/18 גבוה בכ-54% מהיצע הטיסות באותם נתיבים במשך עונת חורף 2013/14, שזה שיעור גידול ממוצע של כ-11% לעומת שיעור גידול שנתי ממוצע של כ-7% בנתיבים אחרים. מתברר גם, כי יישום הסכם התעופה בין ישראל והאיחוד האירופי מאפשר כמחצית מצפי הגידול בהיצע הטיסות הישירות בנתיבי האיחוד האירופי.

השפעת הגידול בהיצע של כמה חברות

הגידול בהיצע הטיסות של כמה חברות מהווה את הגידול העיקרי בצפי הטיסות הבינלאומיות בנתב"ג בעונת החורף הנוכחית. החברות הבולטות בהקשר זה הן: וויז אייר, איזי ג'ט, לוט וישראייר. גם הצטרפותן של חברות "חדשות" (חברות שלא הפעילו טיסות סדירות במשך עונת החורף הקודמת) מהווה חלק מגידול צפי הטיסות הכללי. החברות הן: ריינאייר – אשר לוח הטיסות שלה לעונת החורף כולל 28 טיסות שבועיות בין יעדים באירופה לנתב"ג – חברת קתאי פסיפיק, אשר השיקה לפני כמה חודשים שירות בקו הונג קונג-ת"א והחברה האיסלנדית וואו אייר, אשר השיקה בספטמבר שירות בקו ת"א-רייקיאוויק.

גידול משמעותי ברמת התחרות

מדד רמת התחרות בין חברות התעופה נקבע על פי מספר הקווים בהם מופעלות טיסות סדירות על ידי שלוש חברות או יותר במקביל. צפי המדד לעונת החורף 2017/18 הוא 19 קווים: לניו יורק, פריז, לונדון, רומא, מילאנו, מדריד, ברלין, פראג, בוקרשט, אמסטרדם, סופיה, וורשה, לרנקה, בלגרד, מוסקבה, אתונה, בודפשט ואיסטנבול. זאת בהשוואה ל-15 קווים בעונת החורף 2016/17 ו-14 קווים בעונת החורף 2015/16. כמו כן, בקו ת"א-הונג קונג רמת התחרות צפויה לגדול משמעותית בעונת החורף הנוכחית בהשוואה לעונת החורף הקודמת, בעקבות השקת הטיסות של חברת קתאי פסיפיק בקו לפני כמה חודשים וכפועל יוצא יצרה תחרות לחברת אל על, שהייתה החברה היחידה שהפעילה טיסות ישירות בקו.

נמל עובדה יספק 5% מכלל הטיסות מאירופה

צפי היצע הטיסות הבינלאומיות בנמל התעופה עובדה הוא כ-50 טיסות שבועיות, שזה פי 2.5 מהיצע הטיסות בחורף 2016/17. קרוב ל-5% מצפי טיסות הנוסעים לישראל וממנה במשך חורף 2017/18 הוא היצע הטיסות הישירות מאירופה לנמל עובדה.

התורמים הגדולים: הליברליזציה ועדכון הסכמי תעופה

הליברליזציה של הסכמי התעופה, כולל הסכם התעופה בין ישראל לבין האיחוד האירופי, היא שמאפשרת חלק משמעותי מהגידול בהיצע הטיסות והקווים ואת הגידול במספר החברות המפעילות טיסות סדירות. הגידול בהיצע וברמת התחרות מובילים להפחתת מחירי הטיסות ולגידול משמעותי בתנועת הנוסעים לישראל וממנה. גם עדכון הסכמי תעופה עם המדינות – רוסיה, סין, קנדה, אוקראינה, גאורגיה ואתיופיה, אפשר גידול משמעותי בהיצע הטיסות הסדירות בין ישראל לבין אותן המדינות.

Exit mobile version