Site icon IAS

נתב"ג: זרוע E החדשה תאפשר הגדלת קיבולת ב-1,800 נוסעים לשעה

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר התחבורה ישראל כץ חנכו היום את הזרוע האווירית של טרמינל 3, שתיקרא זרוע E. הזרוע תוכננה על ידי האדריכל משה ספדיה אדריכלים ואדריכלית עמיתה אירית כוכבי אדריכלים, על פי הנחיות הנהלת רשות שדות התעופה (רש"ת) והנהלת נתב"ג. בעוד שבוע תתחיל הזרוע לפעול מבצעית, לאחר שחנויות הדיוטי פרי בזרוע יתמלאו בסחורות.

ראש הממשלה, שהתקבל בתשואות רמות, סקר את ההתפתחות ההיסטורית של התעופה בישראל בתחום הצבאי ובתחום האזרחי, שבשניהם הייתה הצלחה. בהקשר להתפתחות האזרחית אמר נתניהו, כי נמל התעופה על שם ראש הממשלה הראשון דוד בן גוריון נחל הצלחה אדירה. "אנחנו כל הזמן צועדים קדימה לעבר העתיד, כולל היום, כי ישנה חשיבות עצומה להתרחבות נמל התעופה, כשבהמשך אנחנו נוסיף עוד נמל תעופה", הבטיח נתניהו.

מהפיכת השמים הפתוחים

נתניהו ציין כי בראשית דרכו של נמל התעופה "עברו בו כ-100 אלף נוסעים בשנה וב-2017 עברו בו כמעט 21 מיליון נוסעים -,כלומר פי 220. זה קורה הרבה גם בזכות השמים הפתוחים, שאותו הובלנו ישראל ואני, שחוללו מהפיכה אמיתית. הגדלנו במידה ניכרת את התחרות בתעופה וכתוצאה מכך גדל מגוון יעדי התעופה והמחירים במקרים רבים הוזלו משמעותית. לא רק שהמוני ישראלים יוצאים לחו"ל, אלא שישראל הפכה ליעד עבור מיליוני תיירים בעולם וגם כאן נשבר שיא נוסף כאשר בשנה שעברה הגיעו אלינו 3.6 מיליון תיירים".

נתניהו ציין עוד כי "כל זה לא מבטל את הצורך בפיתוח הנמל (נתב"ג). הזרוע החדשה שאנחנו חונכים היום היא תוספת כוח כמותית ואיכותית לתיירות, לכלכלה וגם ליחסינו המתהדקים עם מדינות העולם. אני גם גא שהזרוע הרביעית של טרמינל 3 תישא את שמו של חיים קורפו ז"ל".

חלקה של אירן באירועים בצפון

נתניהו, האמור להמריא הערב כדי להשתתף בוועידת מינכן לענייני ביטחון, ציין כי "הוזמנתי לוועידת הביטחון החשובה בעולם כדי להציג את עמדתה של ישראל בפני ראשי המדינות ושרי הביטחון שיתכנסו שם. אציג את חלקה של איראן באירועים האחרונים בצפון, את ניסיונותיה המתמשכים להתבסס נגדנו בסוריה ואת נחישותינו האיתנה למנוע זאת".

32 טיסות בו זמנית

שר התחבורה, ישראל כץ, אמר שהזרוע הרביעית בנתב"ג תאפשר הוצאה בו-זמנית של 32 מטוסים בטיסות בינלאומיות ונועדה להתמודד עם הגיאות במספר היוצאים והנכנסים בנתב"ג, הצפויה להגיע בסוף השנה ל-23 מיליון נוסעים.

השר כץ התייחס להחלטה לקרוא לזרוע הרביעית על שמו של חיים קורפו ז"ל באמרו ש"אין ראוי מחיים קורפו, שתרם את כל חייו למדינת ישראל ותחום התחבורה והתעופה בפרט", ציין השר כץ.

השר כץ דיבר גם פוליטית ובפנותו לראש הממשלה ציין, כי "יש לי אמון מלא בך ואני מחזק את ידך" והסביר, כי הייתה לו הזכות לפעול במשותף עם נתניהו לקידום ענייני המדינה ב-9 השנים שחלפו בתפקידו כשר התחבורה והדגיש, כי "אני משוכנע, בעזרת השם, שנמשיך ונפעל עוד שנים רבות".

הזרוע הרביעית

בהרחבת הטרמינל הושקעו כ-700 מיליון שקלים והיא כוללת בין השאר, תוספת של חנויות דיוטי פרי, אולם VIP, רחבות חנייה חדשות למטוסים, שרוולים מזכוכים משערי היציאה המתחברים למטוסים, מערכות טכנולוגיות חדישות עם קרני לייזר להנחיית המטוסים לנקודת החניה ועוד.

כאמור, הזרוע תוכננה על ידי האדריכל משה ספדיה אדריכלים ואדריכלית עמיתה אירית כוכבי אדריכלים, על פי הנחיות הנהלת רשות שדות התעופה והנהלת נתב"ג. את הפסל של חיים קורפו יצר האמן אריק יוסופוב במחשב תלת מימד.

השלוחה החדשה תוכננה תוך הטמעת חידושים פרוגרמטיים וטכנולוגיים בשיטות בנייה, חומרים ומערכות חדשניות ומתקדמות והוקמה תוך כדי המשך פעילות שוטפת של נמל התעופה.

לדברי משה ספדיה: "במסגרת שיתוף פעולה פורה עם רשות שדות התעופה, הזרוע הרביעית שמשרדי היה אחראי על תכנונה האדריכלי, תאפשר להרחיב את קיבולת היוצאים והנכנסים לישראל, ובכך תפתח את תחום התיירות בארץ. אני תקווה כי העבודות על הזרוע החמישית יחלו בקרוב".

שלוחה E תאפשר הגדלת קיבולת טרמינל 3 ב-1,800 נוסעים לשעה בשעות השיא, ותוספת של עשרות טיסות נכנסות ויוצאות נוספות ביממה, תפזר את עומס הטיסות וצפיפות הנוסעים בשטחי הטרמינל ותשפר באופן משמעותי את רמת השרות לנוסע בנמל התעופה.

מבנה השלוחה החדשה כולל אולמות המתנה לנוסעים יוצאים ואולמות נוסעים נכנסים, 8 שערי יציאה למטוסים, 4 שערי יציאה לאוטובוסים, חנויות, מסעדות, טרקלין ,VIP מתקנים טכניים, מתחמי לוגיסטיקה ומטענים, שירותי חברות תעופה, תחזוקת מטוסים וכן הרחבה ושדרוג מערכות אלקטרו-מכניות.

השפה העיצובית

השפה העיצובית של טרמינל 3 ממשיכה ומפותחת בשלוחה החדשה, אך היא מכילה חידושים טכנולוגיים שישפרו את חווית הביקור בנמל ואת יעילותו. לדוגמה, לראשונה בארץ תוכננו והותקנו בשלוחה גשרי שרוולים טלסקופיים מזכוכית שעוצבו במיוחד עבור טרמינל 3, מתוכם שלושה גשרים כפולים עבור מטוסים רחבי גוף המאפשרים העלאת והורדת נוסעים מקדמת המטוס ומאחוריו במקביל ושני גשרים דו תכליתיים המתאימים להסעה באוטובוסים לחניות מרוחקות. זאת על מנת למקסם את קצב יציאת הטיסות. גשרי השרוולים שעוצבו מזכוכית , מתאימים לאקלים המקומי ומעניקים לנוסעים חוויית קשר אל החוץ והאור הטבעי בישראל כבר מרגע הנחיתה.

שלוחה E תוכננה על פי תקני בניה ירוקה למבני התקהלות ציבורית. בין החידושים ,שימוש במערכות פסיביות חסכוניות לחימום וקירור, מעטפת זכוכית מבודדת תרמית ואקוסטית, מערכות בקרת מבנה ייעודיות להבטחת יעילות אנרגטית אופטימלית ושימוש בחומרי בניה ירוקים, מערכות למיון אשפה והכנות להתקנת תאים פוטו-וולטאים לניצול אנרגיית השמש.

שלוחה E תוכננה תוך פיתוח והמשכיות עקרונות התכנון האדריכלי של הצד האווירי בטרמינל :3 דפנות זכוכית פנימיות מאפשרות שקיפות ומבטים בין המפלסים וקשר עין רציף בין תנועת הנוסעים היוצאים והנכנסים והתמצאות נינוחה בטרמינל;  קירות מסך שקופים נטויים שוטפים את השלוחה באור טבעי ומאפשרים צפייה מאולמות הנוסעים אל תנועת המטוסים ותפעול הרחבות; מקצב של עמודים וקורות מבטון אדריכלי חשוף, אבן, אלומיניום וזכוכית, משלבים בהרמוניה את חדירת האור הטבעי למבנה, תוך דגש מיוחד על עמידות וקיימות לאורך זמן.

Exit mobile version