קבוצת התעופה IAG תקפה את תוכניות ההרחבה של נמל התעופה הית'רו בלונדון לגייס 3.3 מיליארד ליש"ט לתכנון עבור המסלול השלישי בנמל, לפני שיובטח אישור לתכנון.
בפניה לרשות התעופה האזרחית הבריטית, טוענת IAG (בריטיש איירווייס, איבריה, וויולינג ואייר לינגוס) כי אין לה אמון ביכולתו של הית'רו לספק הרחבה חסכונית. "עלויות הבנייה והתכנון הראשוניות, אשר עמדו בתחזית המקורית על 915 מיליון ליש"ט, זינקו ביותר מ-250% בשנתיים והית'רו ממשיך לכסות את עלות ההרחבה האמיתית", טוענת קבוצת התעופה.
במקור אמור היה הסכום לכסות את המסלול, טרמינל נוסף ועמדות המתנה למטוסים. התכנון האחרון מתייחס רק לסלילת המסלול השלישי.
וילי וולש, מנכ"ל IAG, אמר: "העלויות הטרומיות יוצאות משליטה ועלויות ההרחבה הכוללות מוסתרות. התפתחות אחרונה זו מוכיחה מעל לכל ספק שאי אפשר לסמוך על הית'רו. מנכ"ל שדה התעופה חושב שההרחבה היא עובדה מוגמרת, אך לאור המכשולים המשפטיים, הסביבתיים והפוליטיים – אין בטחון בכך. הוצאה של 3.3 מיליארד ליש"ט לפני קבלת אישור לתכנון אינה אחראית וזה בלתי מקובל לחלוטין לצפות מהנוסעים לממן זאת. סך היקף ההרחבה עומד כבר על 32 מיליארד ליש"ט ובכל זאת הם מנסים להונות את כולם בכך שהם ממשיכים לטעון שאפשר לעשות זאת תמורת 14 מיליארד ליש"ט".
בפנייתה קוראת IAG לרשות להסדיר את נושא הית'רו ביעילות ולמנוע את נמל התעופה מלשעוט לקראת עלויות אדירות. וולש הוסיף: "הית'רו אמר לרשות התעופה כי עלויות ההרשאה לתכנון מראש היו 915 מיליון ליש"ט. עתה הם הועלו ל-3.3 מיליארד ליש"ט. שדה התעופה מתייחס ללקוחות בבוז ואל רשויות התעופה כאל בובות", טען וולש.
נמל התעופה נדרש להוכיח הרחבה בת-קיימא
סלילתו של מסלול שלישי בנמל התעופה הית’רו (Heathrow) – נמל התעופה העיקרי של לונדון – אושרה על ידי ועדת משנה של קבינט ממשלת בריטניה בראשות תרזה מיי. בכך נסללה הדרך להצבעה טרומית בנושא, לאחר שנים של דיונים בדרך להגדיל את הקיבולת התעופתית סביב לונדון.
התנאי לסלילתו היה שהוא יוכל להוכיח שההרחבה תיעשה באופן בר-קיימא. התוכנית נתקלת בהתנגדות עזה מצד גופים סביבתיים וקבוצות של תושבים ומועצות מקומיים, ונתקלת גם באתגרים משפטיים שהציב ראש העיר לונדון סאדיק חאן. ההחלטה הסופית על סלילת המסלול השלישי מתוכננת להינתן בשנת 2021.
החלטת הוועדה תוארה כצעד הנכון למדינה וככזו שמאותתת על מחויבותה של בריטניה להרחיב את קשרי הסחר הבינלאומיים שלה, מה שיגביר את כלכלתה לדורות הבאים.
מיקומו של המסלול החדש, בדרום מזרח אנגליה, שנוי במחלוקת במשך שנים על רקע חששות לזיהום, עומס תנועה ורעש בהית’רו, שכבר עתה הוא אחד מנמלי התעופה העמוסים ביותר בעולם. לאישור הרחבת הית’רו קדם מאבק סוער מלווה ביחסי הציבור שנמשך שנים רבות לפני שוועדת התעופה אישרה אותו, בעוד היא דוחה את התוכניות להרחבת נמל התעופה גטוויק, המצוי 50 ק”מ דרומית למרכז לונדון וכן הצעה לבניית שדה תעופה חדש בשפך התמזה.
יאפשר תוספת של 260 אלף טיסות בשנה
משרד התחבורה הבריטי ביקש לקבל הערות מן הציבור בנושא הרחבת הית’רו, בהבטיחו שהפרויקט יאפשר תוספת של 260,000 טיסות בשנה ותוספת של 74 מיליארד ליש"ט (99 מיליארד דולר) לכלכלה הבריטית ב-60 השנה הקרובות. בעוד השכנים של הית’רו מתנגדים להרחבת נמל התעופה, קבוצות עסקיות תמכו בכך כבאפשרות הטובה ביותר להגדלת קיבולת הנוסעים והמטענים.
בשבוע שעבר אמר שר התחבורה גרנט שאפס כי לא ברור אם הפרויקט להרחבת הית'רו יעיל כלכלית. ההערות הטילו ספק אם ראש הממשלה החדש ימשיך בפרויקט שעליו השמיע לא פעם התנגדות עזה. כשנבחר לפרלמנט של דרום אוקסברידג' ורויסליפ בשנת 2015, נשבע בוריס ג'ונסון "לשכב מול אותם דחפורים" כדי להפסיק את בנייתו של המסלול השלישי.
עם זאת, הפרלמנט גיבה בשנה האחרונה באופן מוחלט את ממשלתה של תרזה מיי בבניית רכזת (Hub) במערב לונדון, לאחר שנים רבות של התנצחויות אם לבחור במקומו מסלול שני בגטוויק.
גם הישראלים עושים שימוש תכוף בהית’רו: לפי נתוני רשות שדות התעופה (רש”ת), בין החודשים ינואר-יולי 2019, נרשמו בין נתב”ג להית’רו כ-367,322 אלף תנועות נוסעים, ירידה של 3% לעומת אותה תקופה אשתקד.