לאחר שאמש הושגו ההבנות נחתם היום בצהריים הסכם קיבוצי חדש בין הנהלת אל על לבין הטייסים. המסדיר את הסוגיות שהיו במחלוקת בנושא תנאי הפרישה והעסקה של הטייסים בני 65 עד 67. כמו כן סוכם, שהמפקחים יחזרו לתפקידם. על ההסכם חתמו יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, מנכ"ל אל על דוד מימון, יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות אבי אדרי וועד טייסי אל על בראשות ניר צוק.
עקרונות ההסכם החדש עם הטייסים
בהתאם להסכם אליו הגיעו הצדדים, שכרם ומעמדם של טייסים ותיקים (שהגיעו לגיל 65) יישמר, והם ימשיכו להיות מועסקים בתנאים של אנשי צוות אוויר ולא כאנשי צוות קרקע. סוכם כי שכרם של הטייסים הוותיקים, המשמשים למעשה כמדריכים, יעלה ויושווה לשכר קברניט בחברה, ויתעדן בהתאם לתוספות השכר והוותק של הקברניטים. עדכון השכר עליו הסכימו הצדדים, יבוצע רטרואקטיבית החל מינואר 2017. כמו כן, סוכם, כי המדריכים הוותיקים יקבלו תגמול נוסף על כל הדרכת סימולטור שיבצעו.
בנוסף לכך, כל טייס שיפרוש פרישה מוקדמת מן החברה יקבל מ-500 אלף שקל (לדרגת קצין ראשון) ועד ל-600 אלף שקל (לקברניט). במקביל, ועד הטייסים יקים קרן מיוחדת אשר תתגמל את העובדים הפורשים בפיצוי נוסף מעבר לפיצוי האמור אותו יקבלו מהחברה. ההסכם מבטיח ביטחון תעסוקתי למדריכים בשנתיים הקרובות, ולאחריהן הוא מבטיח שמירת יחס בין המדריכים הצעירים למדריכים הוותיקים.
הודעת אל על לבורסה
בהודעה לבורסה, שמסרה היום הנהלת אל על, נאמר, כי "נחתם הסכם בין החברה לבין ההסתדרות ונציגות העובדים להסדרת מעמדם של טייסים ותיקים עם הגיעם לגיל 65, מועד בו אינם יכולים להמשיך לשמש כטייסים פעילים על פי תקנות הטיס. תוקפו של ההסכם הינו לשבע שנים, ולאחר תקופה זו חידוש שנתי אוטומטי, אלא אם מי מהצדדים יבקש להפסיקו. ההסכם כפוף לאישור דירקטוריון החברה והעלויות הכרוכות בו אינן מהותיות לחברה. ההסכם כולל מנגנון להשלמה במשך 45 הימים הקרובים של הסכמות על מספר פרטים על בסיס עקרונות שנקבעו בהסכם. "בהסכם נקבע כי הצדדים ישמרו על שקט תעשייתי בנושאים המוסדרים בהסכם.
"עם החתימה על ההסכם, הודיעו טייסים המשמשים בתפקידי פיקוח באגף מבצעי אויר בחברה אשר הודיעו על התפטרותם מתפקידי הפיקוח, על כוונתם למשוך את הודעות ההתפטרות". יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן מסר עם החתימה על ההסכם: "בתום מו"מ מורכב, אפשר לברך על המוגמר. על כל הצדדים בחברת התעופה הלאומית של ישראל לשלב ידיים למען הנוסע הישראלי וחיזוק החברה על כלל ענפיה. ההסתדרות בראשותי תמשיך לפעול למען הבטחת זכויותיהם של כל העובדים בכלל הסקטורים באל על".
מנכ"ל אל על דוד מימון: ״אני שמח על חתימת ההסכם המסדיר את תנאי ההעסקה של הטייסים בני 65 עד 67. ברצוני להודות ליו״ר ההסתדרות אבי ניסנקורן על שהתגייס וסייע להגיע להסכם. אנו שבים ומתנצלים מעומק הלב בפני הנוסעים שנפגעו בתקופה האחרונה. אני סמוך ובטוח כי כעת נוכל יחד בידיים שלובות להשיב את החברה לפעילות סדירה לטובת כלל הלקוחות וכלל עובדי החברה".
יו"ר איגוד עובדי התחבורה אבי אדרי: "מלאכת שמירת כבודם ומעמדם של הטייסים הוותיקים הושלמה. אני מברך את כל הצדדים על כך שהגענו להסכמות ששומרות על זכויות הטייסים הוותיקים, מעמדם ושכרם. טייסי אל על הוותיקים יזכו להוקרה המגיעה להם ומי שיבחר לפרוש יוכל לעשות זאת בתנאים מכובדים".
מוועד טייסי אל על נמסר: "אנחנו מברכים על חתימת הסכם חשוב וחיוני לחברה, שמסדיר את כללי העסקתם של הטייסים הוותיקים בני ה-65 באופן הוגן ומכובד בתפקידי טייסים בלבד. ההסכם זהה כמעט לחלוטין לזה שהצענו לפני חודשים רבים, ולצערנו לא נחתם כבר אז והיה יכול לחסוך את הסבל לנוסעים ולעובדים ואת הפגיעה בחברה. אנו מודים ליו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן ולאבי אדרי שסייעו רבות בקידום ההסכם. ליבנו עם העובדים והנוסעים שנפגעו שלא לצורך בתקופה האחרונה. בניגוד לפרסומים, טייסי אל על ממתינים להשלמת ההסכם עם שאר מגזרי העובדים מתוך אחריות ושותפות לעתידם ולעתיד החברה. אנחנו, טייסי אל על, נמשיך כתמיד להטיס את נוסעי החברה באחריות ובבטיחות."
אבי אייזנר, יו"ר נציגות עובדי אל על מסר בתגובה כי "מדובר בהישג חשוב לעתיד החברה. זה המקום להזכיר כי אלפי עובדים באל על נמצאים כבר שבועות ארוכים במשא ומתן עם ההנהלה לשיפור תנאי העסקתם ולהסדרת סוגיות עקרוניות שבמחלוקת. מדובר בעובדים רבים שמרוויחים משכורות נמוכות ונציגות העובדים מקווה ומצפה שייחתם איתם הסכם בזמן הקרוב. אני קורא להנהלת אל על לפעול לסיום הדיונים בנושא זה כבר בימים הקרובים וכל זאת על מנת שהסוגיות תפתרנה ברוח טובה וניתן יהיה לצאת לדרך חדשה למען עתיד החברה, עובדיה ולקוחותיה".