Site icon IAS

נהירת הישראלים לחו"ל משפיעה גם על התיירות הנכנסת בנתב"ג

נהירת הישראלים לחו"ל היא גורם רב חשיבות בפעילותו של נמל התעופה בן גוריון. כשבוחנים את תנועת הנוסעים הנכנסים ויוצאים בנתב"ג, בולטת ברוב המקרים השפעת התנועה הישראלית על תנועת התיירים הנכנסים והיוצאים. זאת, כאשר היחס בין שתי התנועות נשאר פחות או יותר קבוע – 70% ישראלים ו-30% תיירים.

יחס זה בין התיירים ובין יציאות הישראלים לחו"ל, אינו מוריד כהוא זה מהשפעת הבונוסים של משרד התיירות על תנועת התיירים הנכנסת, בעיקר לאילת, שבה השפעת הישראלים כמעט ולא קיימת. אולם אי אפשר להתעלם מהעובדה שהרצון הבולט של חברות התעופה הזרות הוא לנגוס נתחים מתנועת הישראלים הגואה לחו"ל, ובאותה הזדמנות להטיס גם תיירים במושבים שנותרו.

תנועת הנוסעים מתחילת השנה בנתב"ג נראית כך:

השפעת התנועה הישראלית על התנועה בנתב"ג

תנועת הנוסעים הישראלים לחו"ל בנתב"ג מושפעת ממספר גורמים ובהם החגים וחופשות בתי הספר, ישראלים שמבצעים שתי יציאות ויותר לחו"ל בשנה וכן התנועה העסקית. בהתאם לכך משתנה תנועת הנוסעים הכוללת (נכנסים ויוצאים). את ההשפעה רואים בנתונים הבאים:

לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), כ-2% – 3% מתנועת הישראלים היא של ישראלים המתגוררים בחו"ל והמגיעים לחופשות מולדת בישראל. כ-3% מתנועת הישראלים היא תנועה של ישראלים היוצאים פעמיים או יותר לחו"ל.

טרמינל 1 המשמש כיום את כל חברות הלואו קוסט. צילום יח"צ

השפעת הלואו קוסט

השפעת טיסות הלואו קוסט על תנועת הנוסעים הישראלים ובעקבותיה התנועה התיירותית בנתב"ג -רבה. בחודש יולי, למשל, גדלה פעילות ריינאייר ב-317.82% ושל איזי ג'ט ב-23.86%. הגידול כוון בעיקר לעבר תנועת הישראלים ובמה שנותר – לתנועת התיירים.

אולם הנוסעים הישראלים חייבים להיות עירניים לשינויים בתחום זה, כדי לא להשאר עם כרטיס טיסה ביד ללא כל אפשרות ליישמו. כך, למשל, הודיעה בשבוע שעבר חברת  WIZZ AIR, המפעילה מנתב"ג טיסות ל-9 יעדים באירופה, כי היא מפסיקה את טיסותיה לוורשה, קטוביץ' ופראג החל מספטמבר השנה, עם הבטחה לכל מי שרכש כרטיסים לקבל את כספו בחזרה. היא גם הודיעה כי היא מצמצמת את מספר התדירויות בקו לבודפשט, בוקרשט וסופיה משלוש טיסות בשבוע לשתי טיסות.

עבור הטיסות המבוטלות קיבלה חברת התעופה ההונגרית את הבונוס הגבוה של 750 אלף יורו ממשרד התיירות. אבל, לדברי משרד התיירות, היא מילאה בדקדקנות את תנאי החוזה עם המשרד, כולל הפעלה לפחות במשך שנה של טיסות ליעדים שעבורם היא קיבלה את הבונוס.

השפעת הלואו קוסט על אילת

השפעת הלואו קוסט על התיירות לאילת אינה קשורה לתנועת הישראלים בכל הקשור לתיירות הנכנסת לעיר. גם כאן חברות התעופה נהנות מבונוס של משרד התיירות בסכום של 45 יורו לנוסע פלוס 15 יורו של התאחדות המלונות באילת. אלא, כך מתברר, מתחיל להיווצר שינוי בתחום זה, כשהלואו קוסט מפנה טיסות לעקבה במקום לאילת, כמו ריינאייר ואיזי ג'ט. מדובר בשינוי משמעותי, שישנה את התנועה התיירות בדרום הארץ. במקום לטוס לאילת כשרובם של התיירים נשארים בה וחלקם עוברים לירדן, ייווצר מצב חדש שבו רוב התיירים יישארו בעקבה וחלקם יעברו, אולי, לאילת. והראיה: בחודשים ינואר-יולי הייתה ירידה של 8% בכניסת תיירים מירדן לישראל בהשוואה ל-2017 וירידה של 13% בהשוואה ל-2016. שלא לדבר על השפעת השינוי על נמל התעופה רמון, שאמור להיפתח בעונת החורף הקרובה. יחד עם זאת אי אפשר להתעלם מהעובדה כי בעונת החורף הקרובה תפעיל WIZZ AIR  שני קווים חדשים לאילת מבודפשט וסופיה.

סיכום

אפשר לומר בוודאות, כי הגידול באוכלוסיית הישראלים ובהכנסה הפנויה, הגידול בהיצע הטיסות יחד עם הגידול ברמת התחרות בין חברות התעופה, שהוריד את מחירי הטיסות, ומדיניות השמים הפתוחים – גרמו בנתב"ג לגידול בתנועת הישראלים לחו"ל. גידול שהשפיע על הגידול בתנועת התיירות הנכנסת לישראל דרך נתב"ג.

Exit mobile version