Site icon IAS

משרד התחבורה פועל לביצוע הפרדה מפלסית סמוך לכפר חב"ד

נתב"ג. תוכנית לקיצור הדרך לנמל התעופה כבר יותר מ-20 שנה בצנרת. ציולום עירית רוזנבלום

משרד התחבורה פועל לביצוע הפרדה מפלסית סמוך לכפר חב"ד ופרסם לאחרונה מכרז לביצוע העבודות. כך נמסר ל-IAS מהמשרד. נושא המחלף, שאמור לקצר את הדרך לטרמינל 3, נמצא בתוכנית העבודה של חברת נתיבי ישראל לשנת 2019 הכוללת פרסום מתן תוקף וסיום תכנון מוקדם.

מטרת המחלף היא לקצר את הדרך לנתב"ג והוא ייבנה באזור הכניסה המערבית (מחלף כפר חב"ד), ויקל על הכניסה לנמל התעופה. זאת, לאור הגידול המואץ בתנועת הנוסעים לחו"ל בשנים האחרונות והתרחבות הפעילות התעופתית בנמל, עם כניסת חברות הלואו-קוסט לפעילות בנתב"ג.

המחלף המתוכנן יקצר את הנסיעה מכיוון מערב ב-8 ק"מ, ללא מעקף מיותר, ולפיכך התקווה היא כי גם יפחית את זיהום האוויר באזור. המחלף המוצע בתוכנית ממוקם על כביש 1 בתחום המועצה האזורית עמק לוד, בין היישובים אחיעזר, צפריה וכפר חב"ד. בתחום התכנית עובר נחל שפירים, שהוא אחד מיובליו של נחל איילון. המחלף החדש מתוכנן להוביל את הנוסעים היישר לכניסה לטרמינל 3 באמצעות מנהרה תת-קרקעית מתחת לכביש 1. מחלף הגישה הקיים ימשיך לשמש את הנוסעים המגיעים מכיוון מזרח. המחלף צפוי לכלול שבילים שייתנו מענה גם להולכי רגל ורוכבי אופניים .

לפי מינהל התכנון, כשני שליש מהנוסעים בנתב"ג מגיעים מכיוון מערב וגוש דן – ואליהם עשויים כנראה להצטרף בקרוב גם הנוסעים משדה דב אם ייסגר – עבורם אמור המחלף החדש לקצר את משך הנסיעה.

מדובר בתוכנית שאושרה כבר ב-1997, אולם יישומה התעכב שנים ארוכות בשל התנגדויות שהעלו תושבי כפר חב"ד והמועצה האזורית עמק לוד, שהגיעו גם לבית המשפט. התושבים טענו שהמחלף יפגע באיכות חייהם. לאור ההתנגדויות, הצטמצם שטח המחלף המקורי ביחס לתכנון המקורי, תוך השבת של כ-75 דונם של קרקע חקלאית למושבים ולכפר חב"ד. גם המנהרה התת-קרקעית מתחת לכביש 1 נועדה להפחית את הפגיעה באיכות החיים של תושבי האזור.

פינת המשחקים בטרמינל 1 המחודש שייפתח לפעילות פנים-ארצית מלאה. צילום רש"ת

מוכנים לקראת הנוסעים משדה דב

לאחר החתימה על פינוי שדה דב, התחילו ברשות שדות התעופה (רש"ת) בהכשרת הצד המזרחי בטרמינל 1 לקליטת הפעילות ממנו ולפי רש"ת, הרשות מוכנה לקליטת כלל תנועות הנוסעים ואת כל הפעילות התעופתית הן בנתב"ג והן בחיפה ובהרצליה. "התחייבנו לשמור על הסלוטים ההיסטוריים (זמן ומרחב טיסה) לחברות ארקיע ויישראייר כפי שהיו בשדה דב", נמסר מהרשות, "תינתן העדפה להמראות ותינתן העדפה להסעה מינימלית עד לנקודת ההמראה (שימוש במסלול קרוב לרחבת החנייה)".

עוד לפי הרשות, ניתן לומר באופן מוחלט שנמל התעופה בן גוריון ערוך ומוכן לקליטת כל הפעילות הפנים-ארצית ובכלל זה את שדה דב והוא כולל רחבות חנייה למטוסים בקרבת טרמינל 1, אולם יוצאים בטרמינל (צ'ק אין ובידוק ביטחוני), מערכת מהירה לבידוק ביטחוני (אלפא), מסלול מהיר וריבוע ייחודי ומרווח באולם היוצאים, שיפוץ החלק המזרחי בטרמינל 1 ובכלל זה מקומות ישיבה, בתי קפה, מתקני משחקים לילדים ושירותים,  הוספת HBS  – מערכת בידוק בטחוני לכבודה – בטרמינל 1, מערכת מסועים למזוודות חדשה לתנועה הפנים-ארצית באולם מפואר בטרמינל 1, אולם נכנסים חדש לטיסות הפנים-ארצי כולל מערכת מיון ובכלל זה שני מסועים למזוודות, קומת חניה עבור הטסים לאילת בלבד צמוד לטרמינל 1 – כ-400 מקומות, יציאה קצרה מהמסוע של המזוודות לרחבת אוטובוסים, תחנת מוניות ועמדת משגר חדשה צמודה ליציאה מטרמינל הנוסעים הנכנסים – בחניון מצדה.

על פי הפרסומים בתקשורת מתוכננים שאטלים ישירים מהמטוס למי שאינו נושא מזוודה ישיר לתל אביב לתחנת הרכבת סבידור-תל אביב-מרכז, דרך הנתיב המהיר (כביש 40 ימינה לכביש 1) ושאטל פנימי מהיר לתחנת הרכבת בנתב"ג.

Exit mobile version