Site icon IAS

משמעות מלחמת 'חרבות ברזל' עבור תעשיית התעופה

תעופה על רקע מלחמת חרבות ברזל. צילום freepik

מלחמת 'חרבות ברזל' החלה ב-07 באוקטובר 2023, לאחר מתקפת פתע של ארגוני הטרור חמאס והג'יהאד האסלאמי הפלסטיני, שלוותה בשיגור אלפי רקטות לעבר ישראל, רצח אכזרי וחטיפת אזרחים ישראלים וזרים לעזה.

השלכות המלחמה על תעשיית התעופה

מאז תחילת המלחמה חברות התעופה הזרות הפסיקו את טיסותיהן לישראל למעט פליי דובאי, היינאן, איתיחאד, BlueBird ו-TUS (נכון לזמן כתיבת הכתבה). בעוד חברות התעופה הישראליות עסוקות מתחילת המלחמה בטיסות חילוץ, מצמצמות טיסות ליעדים אחרים ואווירה של אי וודאות שוררת באוויר.

חברת יונייטד איירליינס (United Airlines), אחת מחברות התעופה הגדולות בארה"ב ומפעילה את מספר הטיסות הגדול ביותר לישראל ממספר יעדים כמו סאן פרנסיסקו, וושינגטון וניו יורק – הודיעה השבוע כי הפסקת הטיסות לישראל תפחית ברבע את הרווחים של החברה ברבעון הרביעי של השנה. ההסבר נובע מרווחיות גדולה מרשת קווי התעופה לנתב"ג וממנה, למרות שהיא מהווה בסך הכל כ-2% מהיקף הפעילות של החברה. נקודה נוספת היא עליית מחירי הדלק התעופתי שתשפיע אף היא על רווחיות החברה בכלל רשת קווי התעופה.

שער הדולר הגיע לראשונה מזה 8 שנים (2015) ל-4 שקלים מה שיביא לייקור במחירי הדלק. לנושא זה התייחס בנק לאומי וציין כי "התפשטות הלחימה לזירות נוספות, תוך כדי מעורבות של גורמים נוספים במזרח התיכון מהווה סיכון ממשי למחירי האנרגיה". מחיר חבית נפט רשם עלייה משמעותית והגיע ל-95 דולרים לחבית.

מטוס יונייטד איירליינס . צילום יח"צ

חברת אל על מסכמת השבוע את אי הוודאות האופפת את השפעת ההתפתחויות הנוכחיות ומוסרת הודעה לבורסה 16/10.2023:

"על רקע המצב הביטחוני במדינה והשפעותיו על ענף התעופה והתיירות, החברה מעדכנת כי היא סבורה שתהיה פגיעה בהיקף הביקושים לטיסות החברה ברבעון הרביעי לשנת 2023. כתוצאה מכך, החברה מעריכה כי צפויה השפעה שלילית על תוצאות החברה לרבעון הרביעי לשנת 2023.

החברה מעריכה כי ככל והמצב הביטחוני המיוחד במדינה יימשך, צפויה השפעה שלילית על תוצאות החברה גם לאחר הרבעון הרביעי לשנת 2023. יובהר, כי בשלב זה, אין ביכולתה של החברה לאמוד את היקף ההשפעה האמורה, בין היתר לאור אי הוודאות ביחס להימשכות המצב הביטחוני המיוחד והשלכותיו הישירות והעקיפות על החברה".

מטוס בואינג 737-900 של אל על. צילום יח"צ

חברת ישראייר גרופ בע"מ: הודעה לבורסה 08/10/2023 :

"החברה מבקשת לעדכן כי לאור המלחמה בעזה קיים חשש לפגיעה בכושר הייצור ובביקושים למוצרי הקבוצה, בעיקר בתחום הפעילות של התיירות הנכנסת. פגיעה זאת עלולה לבוא לידי ביטוי בחלק מטיסות החברה, שתוכננו להתבצע באמצעות מטוסים חכורים, שנחכרו לתקופות קצרות.

קיים חשש כי חלק מטיסות אלו יתבטלו בשל העובדה כי הצוותים הזרים, המפעילים טיסות אלו, ביקשו לעזוב את ישראל לאלתר. זאת ועוד, חלק מטייסי החברה גויסו בצווי 8. לפיכך, החברה מעריכה במועד זה כי במהלך הימים הקרובים, היא תידרש לפעול בלוח טיסות מצומצם מהתכנון המקורי. לצמצום פעילות זאת, לפי שעה, אין השפעה מהותית על תוצאות החברה, אולם ככל שהלחימה תימשך, יכולות להיות לכך השפעות מסוימות על תוצאות הרבעון הרביעי".

מטוס ישראייר. צילום יח"צ

בשל התחממות הגזרה הצפונית, חברת הדגל הלבנונית Middle East Airlines (MEA) הודיעה על העברת 10 מטוסים נוספים מנמל התעופה של ביירות לקפריסין, לאחר שלפני מספר ימים העבירה 5 מטוסים לטורקיה. לחברה צי של 22 מטוסים.

מטוס חברת Middle East Airlines . צילום Depositphotos
Exit mobile version