Site icon IAS

מעשה בשני מאפים וחברת לאו קוסט בספרד

מטוס ריינאייר.צילום Ryanair

אתר האינטרנט The observatorial מדווח על מקרה שאירע בחודש מאי האחרון, כאשר שני נוסעים ניסו לעלות לטיסת חברת רייאנאייר (Ryanair) מהאי פלמה דה מיורקה שני מאפים מסורתיים של האי הנקראים Encymeda ונדרשו לשלם לא פחות מ-90 יורו. לטענת חברת התעופה, שני המאפים המצופים בסוכר חרגו מהמותר על פי התקנון, המוגבל לשקית קטנה אחת, ולכן  כל אחד מהם נדרש לשלם 45 יורו, כאילו הביאו איתם מזוודה קטנה.

הזוג החליט לזרוק את המאפים לפח, אבל חברת התעופה האירית וחברות לואו קוסט אחרות הפעילות באירופה – נמצאות מאז במרכז ויכוח ציבורי ורגולטורי בנוגע למחירים הגבוהים שהן גובות עבור שירותים כמו כבודת יד מזוודות הנשלחות לבטן המטוס, מושבים, צ'ק־אין ועוד פעילויות בסיסיות נוספות הכלולות בטיסה.

ממשלות וארגוני צרכנים בודקים כעת האם הן ניצלו לרעה את כוחן, בהצגת מחירי טיסות זולות לכאורה שמתייקרות במהלך תהליך ההזמנה, ועל ידי ניצול הנוסעים כדי להגדיל את שולי הרווח שלהם. בפלמה דה מיורקה עצמה, חלק מהאיים הבלריים, שהם אזור ספרדי אוטונומי, זימנו הרשויות את נציגי רייאנאייר ודרשו מהחברה לאפשר להטיס את המאפה המסורתי, אחת מהגאוות הקולינריות של האי.

חלק מהמסלולים של חברת הלואו קוסט האירית הם טיסות פנים בספרד, ולפי הדיווחים התושבים המקומיים ומשפחותיהם נושאים עוגות רבות במהלך השנה. גם תיירים מתמודדים עם ההכרח לקנות את המאפה הארוז רק בחנויות פטורות ממכס במחיר יקר, במקום להביא אותו איתם לטיסה. החברה הבטיחה לפטור את העוגות הללו מכללי הכבודה הנוקשים שלה.

אבל התהליך והביקורת הציבוריים עוררו חקירה לאומית בספרד, והצטרפו למאמצי רגולציה במדינות אחרות כדי לנסות ולהסדיר את תחום העמלות הגבוהות שחברות הלואו קוסט גובות מהנוסעים שלהן בהצדקה כזו או אחרת.. בשבוע שעבר הודיע משרד הצרכנות בממשלה ספרד כי פתח בחקירה בנוגע למחירי המטען בטיסות של חברות לא קוסט כמו רייאנאייר, וולינג איירליינס, איזיג'ט ואחרות, וכן לגבי הצורך לשלם על מושב כדי לשבת יחד בעבור משפחה הכוללת ילדים ועוד.

מטוס איזי ג'ט. צילום יח"ץ

חידוד המנגנונים והגדלת ההכנסה

השנה הזו הייתה עד כה מוצלחת מאוד עבור חברות הלואו קוסט, שחיברו את אירופה בקווי תעופה רבים, תכופים וחדשים מאז שהתחילו לשנות את פני התעופה האווירית ביבשת לפני יותר משני עשורים. מספר הנוסעים ביבשת אירופה מתקרבים לשיאים שנרשמו לפני הקורונה, ורבים אינם נרתעים מעליית מחירי הטיסות, בניסיון ליהנות מחופשת קיץ נורמטיבית  כפי שהייתה לפני מגפת הקורונה.

איזיג'ט דיווחה על זינוק ברווחים ברבעון השני של השנה ל־203 מיליון ליש"ט (לעומת הפסד של 114 מיליון ליש"ט בתקופה המקבילה אשתקד). וויז אייר הטיסה ביולי יותר מ־6 מיליון נוסעים, עלייה של 27% בהשוואה ליולי אשתקד. רייאנאייר דיווחה על רווח של 663 מיליון יורו ברבעון הראשון של השנה וצופה לשבור שיאים השנה.

הגידול ברווחים נובע בין השאר מהעובדה שחברות הלואו קוסט האירופיות "שיכללו" את המנגנונים שלהן, שנועדו למקסם את ההכנסות, במה שהרשויות בודקות כעת אם מדובר בתהליך הטעיית צרכנים או בדרישות מסחריות לגיטימיות. כך, למשל, כמעט כל החברות הקטינו את גודל כבודת היד המותרת לעלות למטוס, וחלקן הגבילו באופן דרמטי את משקלו. לא עוד טרולי ממוצע, אלא רק תיק גב קטן שמשקלו לא יותר מחמישה ק"ג.

Exit mobile version