Site icon IAS

מעל הקו האדום, לאחר 3 שנים: חברות התעופה יסיימו את 2023 ברווחים

ווילי וולש, מנכ"ל יאט"א. צילום IATA

"לאחר שלוש שנים של הפסדים בעקבות מגפת הקורונה, חברות התעופה יסיימו את שנת 2023 מעל הקו האדום, עם רווח נקי (net profits) של 23.3 מיליארד דולר, המהווים שיעור הרווח נקי (net margin) של 2.6% ", נמסר מארגון חברות התעופה הבינלאומי יאט"א (IATA), במסיבת עיתונאים שנתית שנערכה בז'נבה, שוויץ. התחזית לשנת 2024 מצביעה על כך שהרווח הנקי יטפס ל-25.7 מיליארד דולר, כאשר שיעור הרווח הנקי (net margin) יגיע ל-2.7%.

"בהתחשב בהפסדים הגדולים של השנים האחרונות, הרווח הנקי של 25.7 מיליארד דולר הצפוי ב-2024, הוכחה לחוסן של תעשיית התעופה. אנשים אוהבים לטייל וזה עזר לחברות התעופה לחזור בגדול לרמות שלפני מגפת הקורונה. מהירות ההתאוששות הייתה יוצאת דופן; אולם נראה גם שהמגיפה בלמה כארבע שנים של צמיחה. משנת 2024 התחזית מצביעה על כך שאנו יכולים לצפות לדפוסי צמיחה נורמליים יותר בנושא נוסעים ומטען", אמר וילי וולש (Willie Walsh), מנכ"ל IATA.

"יש להעמיד את רווחי התעשייה בפרספקטיבה נכונה. אמנם ההתאוששות מרשימה, אך שיעור הרווח הנקי של 2.7% הוא הרבה מתחת למה שהמשקיעים כמעט בכל ענף אחר היו מקבלים. כמובן שחברות תעופה רבות מצליחות יותר מהממוצע הזה, ורבות מתקשות. יש מה ללמוד מהעובדה שבממוצע חברות התעופה ישמרו רק על רווח של 5.45 דולר עבור כל נוסע שטס. זה מעט מדי לבנות עתיד יציב בפני זעזועים עבור תעשייה גלובלית קריטית שבה תלויים 3.5% מהתמ"ג וממנה מתפרנסים ישירות 3.05 מיליון אנשים. חברות תעופה תמיד יתחרו באכזריות על הלקוחות שלהן, אבל הן נשארות עמוסות מדי מרגולציה מכבידה, פיצול, עלויות תשתית גבוהות", סיכם וולש.

עומסי נוסעים בנמלי תעופה. צילום freepik

*סך ההכנסות לשנת 2024 צפוי להגיע לשיא של 964 מיליארד דולר, עלייה של 7.6% משנה לשנה. גם ההוצאות צפויות לעלות, אם כי בשיעור נמוך מעט של 6.9%, בהיקף של 914 מיליארד דולר.

*כ-4.7 מיליארד בני אדם צפויים לטוס בשנת 2024, מעבר לרמות שלפני המגפה. כמו כן, נפחי המטען צפויים לגדול ולהגיע ל-61 מיליון טון בשנת 2024.

*הרווחים התפעוליים צפויים להגיע ל-49.3 מיליארד דולר ב-2024, עלייה משמעותית מ-40.7 מיליארד דולר ב-2023.

Exit mobile version