Site icon IAS

מחקר של CEPS: טיסות הלואו-קוסט זולות – וחברתיות

מונפלייה. צרפת היא בין המובילות בפער בין טיסות הלואו-קוסט לטיסות הרגילות. צילום עירית רוזנבלום

הדו"ח החדש שפורסם על ידי המרכז למחקרי מדיניות באירופה  Center for European Policy Studies – CEPS – קובע כי מחירי נסיעה נמוכים מקרבים בין אנשים באזורים השונים באירופה..באמצעות שירותיהן, יכולות חברות הלואו-קוסט לתרום אף יותר לאינטגרציה האירופית.

המחקר, שכותרתו "Low-cost Airlines: Bringing the EU Closer Together", מתמקד באבולוציה של שוק התעופה האירופי במונחים של מסגרת רגולטורית ועקרונות כלכליים. הוא בוחן את הגידול במספר הנוסעים בדרך האוויר בעשורים האחרונים, הגידול בקיבולת ברחבי אירופה ופריסת רשת נתיבי חברות הלואו-קוסט בתוכה.

הארגון CEPS, שנוסד בבריסל ב-1983, הוא פורום לחשיבה ולמסד נתונים עבור האיחוד האירופי, עם יכולת מחקר מוכחת ורשת של מוסדות שותפים בעולם.

לפי הדו"ח, התעבורה האווירית באירופה חוותה התפתחות עצומה מאז סוף שנות ה-90' של המאה הקודמת, בעקבות תהליך הליברליזציה ("שמיים פתוחים") ועם כניסתם של מתחרים חדשים לשוק. אחדים מהמתחרים החדשים הללו הן חברות הלואו-קוסט שהפכו את התחבורה האווירית נגישה למספר גדול יותר של אנשים. לנגישות רחבה זו וקישוריות מוגברת, יש פוטנציאל לקרב אנשים ואזורים באירופה, טוען הדו"ח.

שילוב של העדפות אישיות, נסיעות עסקים ופנאי

המחקר מצביע על העלייה החדה – אך עדיין לא אחידה – במספר הנוסעים ובקיבולת המושבים ברחבי אירופה באמצעות פיתוח רשת המסלולים, בעיקר הודות להתמקדותן של חברות הלואו-קוסט בטיסה מנקודה לנקודה, הגדלה עם הזמן.

ריינאייר מובילה בין חברות הלאו קוסט באירופה. צילום יחצ

ניתוח הנתונים האיכותי, המבוסס על ראיונות עם נוסעים של טיסות לואו-קוסט, גם מגלה דפוסי נסיעה מעניינים, המשקפים שילוב של העדפות אישיות, נסיבות משפחתיות, נסיעות עסקים, ניידות סטודנטים בינלאומית ותיירות פנאי. תוצאות אלו מאשרות במידה רבה את הניתוח הכמותי ואת הממצאים מהמחקר, המדגישים את תרומתן של חברות הלואו-קוסט לאינטגרציה האירופית באמצעות הערוצים השונים.

על פי צוות החשיבה, בשנת 2016 עברו כ-970 מיליון נוסעים בטיסה משדות תעופה אירופיים, המהווים עלייה של כמעט 25% לעומת 2008. רוב הנוסעים טסו בטיסות פנים בארצם (17%) או ליעדים אחרים באירופה (47%). במקביל, תופעת נסיעות העסקים מתרחבת בקרב מגוון רחב יותר של אנשים, כולל עובדים של חברות קטנות ובינוניות, אשר נוטים להשתמש בטיסות לואו-קוסט.

איזי ג'ט מובילה בטיסות פנים בבריטניה. צילום יחצ

במדינות כמו צרפת, גרמניה, איטליה, ספרד, פורטוגל ובריטניה, נהפכו חברות הלואו-קוסט לספקים העיקריים של התנועה האווירית בטיסות פנים-ארציות בין 2005 ל-2017. בבריטניה, יותר מ-60% מהטיסות הפנימיות מוצעות על ידי חברות לואו-קוסט, לעומת מעט פחות מ-50% בספרדובאיטליה, ופחות מ-20% ביוון.

ריינאייר (Ryanair), חברת הלואו-קוסט המובילה באירופה, תרמה למחברי הדו"ח באמצעות כספים, נתונים מספריים וגישה למרואיינים מקרב נוסעיה.

בשנת 2018 תטיס ריינאייר 138 מיליון נוסעים ב-1,800 קוים שונים, דרך 216 שדות תעופה ב-37 מדינות. ריינאייר מהווה את רוב נתח השוק בטיסות הפנים של חברות לואו-קוסט באיטליה, פורטוגל ויוון; איזי ג'ט (Easyjet) היא הגדולה ביותר בבריטניה,  בעוד Vueling ו-Wizz Air הן הגדולות ביותר בספרד ובהונגריה, בהתאמה.

מנהל השיווק הראשי של ריינאייר, קני ג'ייקובס, אמר במסינת עיתונאים לרגל חשיפת הדו"ח, כי התעריפים הנמוכים סייעו ליצור שוק חדש וצומח עבור אנשים שמעולם לא טסו לפני כן. "זה חיבור ואינטגרציה של אירופה ובמקביל יצירת הזדמנויות תעסוקה והתפשטות התיירות בה", ציין.

Exit mobile version