Site icon IAS

מחירי הטיסות בצרפת וממנה צפויים לעלות בשנה הבאה

נמל התעופה שארל דה גול בפריז. הנסיבות דורשות הקלות.. צילום Depositphotos

גורמים רשמיים בצרפת הודיעו השבוע כי המדינה מתכוונת להוסיף "מס אקולוגי" על כל הטיסות בתוך צרפת ואל מחוצה לה החל בשנה הבאה.

שרת התחבורה הצרפתית, אליזבת בורן, אמרה כי בזכות המס יגוייסו כ-200 מיליון דולר כדי לסייע במימון צורות תחבורה ירוקות יותר כמו רכבות. בורן אמרה על המס החדש בטוויטר: "זו תגובה לדחיפות האקולוגית ולתחושת העוול שחווים הצרפתים."

התשלום המדויק שיוטל יהיה תלוי בסוג הטיסות שנרכשו ונע בין היטל של 1.70 דולר עבור טיסת-פנים קצרה לכ-20 דולר לטיסות ארוכות-טווח. יחויבו במס רק טיסות היוצאות משדות תעופה בצרפת – טיסות נכנסות לא יושפעו.

חברת הדגל הצרפתית אייר פראנס הודיעה כי היא "מסתייגת בתוקף" מהיוזמה הירוקה החדשה. בהודעת חברת התעופה נמסר כי "מס חדש זה יפגע משמעותית ביכולת התחרות של אייר פראנס בתקופה בה החברה צריכה לחזק את יכולת ההשקעה שלה. זאת כדי לצמצם במהירות רבה יותר את טביעת הרגל הסביבתית שלה, במיוחד כחלק ממדיניות התחדשות צי מטוסיה".

ארגון התעופה האזרחית הבינלאומי צופה כי פליטת הפחמן מהתעופה עלולה לגדול בין 300% ל-700% עד שנת 2050, ובאיחוד האירופי גדלים החששות הסביבתיים סביב תעשיית התעופה. כתוצאה מכך, מיסים ירוקים על מחירי הטיס הופכים לפופולאריים יותר במדינות אירופה.

נורוויג'ן אייר שאטל, היעילה ביותר בדלק. צילום יח"צ

גרמניה ושבדיה כבר הטילו מס סביבתי על טיסות

גרמניה כבר הטילה מס סביבתי על טיסות שמוסיף בין 9 ל-50 דולר על מחירי הטיסות היוצאות על פי מרחק היעד. כך פורסם בערוץ הטלוויזיה דויטשה וולה. גורמים רשמיים בשבדיה אישרו מס ירוק על תעופה בשנת 2018 שגובה מהנוסעים מס של 42 דולר עבור טיסות לטווח הארוך שיוצאות מהמדינה. לפי עיתון שבדי, התופעה השבדית של התנגדות לטיסות בשל ההשפעתן על הסביבה, הובילה לירידה של 8% בנוסעים ב-10 שדות התעופה העמוסים ביותר בשוודיה בשנת 2019, בעוד נסיעות ברכבות במדינה עולות השנה ב-8%.

בריטיש אירווייס. מהמציעות אפשרות לרכוש "קיזוז פחמן". צילום יח”צ

לפי ארגון חברות התעופה הבינלאומי IATA, התעופה הבינלאומית מהווה 2% אחוזים מפליטת הפחמן העולמית. ישנן דרכים רבות להיות נוסע ידידותי לסביבה, ביניהן בחירת חברות תעופה המפעילות מטוסים חסכוניים בדלק. חברות תעופה פופולריות רבות ובהן דלתא, בריטיש איירווייס, אמירייטס וג'ט-בלו (נמצאת בקוד שייר עם אל לטיסות בארצות הברית), מציעות אפשרות לרכוש "קיזוז פחמן" באמצעות כרטיס מקוון. תוכניות אלה תורמות כסף לארגונים המסייעים להפחית את פליטת גזי החממה על ידי נטיעת עצים או השקעה במקורות דלק חלופיים, למשל.

המועצה הבינלאומית לתחבורה נקייה – ICCT – The International Council on Clean Transportation , מדרגת את חברות התעופה הטרנס-אטלנטיות היעילות ביותר בדלק מדי כמה שנים על סמך סוג המטוסים ותפוסתם בטיסות, בין שאר הגורמים. בראש הדירוג האחרון שלה עומדת חברת נורוויג'ן אייר שאטל ואחריה WOW Air , במקום השלישי Swiss ובעקבותיה KLM ההולנדית. את החמישיה המובילה חותמת טורקיש איירליינס.

כלל אצבע טוב למי שרוצה לתרום לאיכות הסביבה, הוא להזמין טיסות במטוסים חסכוניים בדלק. לפי נתוני ICCT, מטוסי איירבס A350-900 ו-Boeing 787 Dreamliner הם שניים מהמטוסים היעילים ביותר בדלק לטיסות ארוכות-טווח

כידוע, בשנת 2016 לאחר משא ומתן ארוך בין שתי היצרניות, החליטה אל על הישראלית לרכוש 16 מטוסי בואינג 787 דרימליינר מדגמי 8 ו-9. מס אקולוגי לא הוטל בינתיים על ממריאים מישראל.

Exit mobile version