Site icon IAS

מושבים זהים במחירים שונים

בתעשיית התעופה קשה להגיע לאיזון כלכלי ואם כבר מרוויחים הרווח, במקרה הטוב הוא של כ-1% – 2%. לכן, בשוק המאופיין בתנודות ביקוש עונתיות ותופעות אקסוגניות בלתי צפויות ישנה חשיבות עליונה לדרך הניהול. שגיאה קטנה ונופלים לתהום ההפסדים.

ביום שני השבוע הודיעו שלטונות הפיקוח האווירי האירופי (Eurocontrol – European Organization for the safety of air navigation), באמצעות מגדל הפיקוח בקפריסין לפיקוח הטיסה בארץ על דחיית הסלוטים של אחת בלילה לשעה שתיים וחצי בלילה. למרות פניית מגדל הפיקוח הישראלי לאפשר להוציא מנתב"ג את המטוסים שכבר מוכנים להמראה, הבקשה נענתה בשלילה והנמל נסגר להמראות עד השעה חמש לפנות בוקר. שישה מטוסים שהיו מוכנים להמראה באחת בלילה עוכבו עד מועד פתיחת הנמל מחדש. מפח נפש לנוסעים ולחברות התעופה, שהן גם נאלצו לספוג הפסדים, בגין עיכוב המטוסים על הקרקע. סיפור זה ממחיש יותר מכל את השפעות האקסוגניות על תעשיית התעופה. בדיוק כפי שקרה כאשר כל המרחב האווירי באירופה נסגר בזמנו בגלל העפר הגעשי שנפלט מהר געש.

חברות התעופה מודעות לכך והן לוקחות את הגורמים השונים בעת חישוב העלויות שלהן כבסיס לתמחור כרטיסי הטיסה. הגורמים הבולטים הם:

רוחות הסילון – בגלל הרוחות האלה, הנובעות מהפרשי הטמפרטורות בין קו המשווה לקטבים והן נעות מזרחה – הטיסה מזרחה תהיה קצרה יותר וזולה יותר, ולכן היא משפיעה על תמחור כרטיס הטיסה.

הטמפרטורה – מטוסים מגיבים טוב יותר לאוויר קר וצפוף. הניצולת של המנועים גבוהה יותר ויכולת עילוי של המטוס גבוהה יותר. לכן, כשחם יש צורך במסלול המראה ארוך יותר ובהטענת פחות משקל במטוס על ידי הורדה בכמות הדלק, הטענה של פחות מטען והטסה של פחות נוסעים.

השפעת גובה טיסה – גובה טיסה משפיע על צריכת הדלק של המטוסים ולא תמיד מתאפשר למטוסים לטוס בגובה הרצוי.

מיסוי – אחד הגורמים המשפיעים ביותר על רווחי חברות התעופה.

עלייה חדה בעלויות הטיסה – בעיקר מחיר דלק ושכר העבודה.

הקשר בין עלות למרחק טיסה – הדלק הוא העלות המשתנה הגבוהה ביותר. בהמראות צורך המטוס הרבה מאוד אנרגיה ולכן צריכת דלק גבוהה שמשפיעה על עלות הטיסה (וכמובן על בלאי המטוס).
בהמשך ככל שהמרחק גדול יותר סה"כ עלות הוצאת הדלק גבוהה יותר, למרות שעלות לקילומטר הממוצעת נמוכה יותר.

מקדם התפוסה – חישוב מקדם התפוסה נעשה בקו, שזה טיסות לאורך זמן ולא בטיסה בודדת, שזו טיסה הלוך ושוב. בודקים זאת לפני תחילת הפעילות בקו ובמשך כל זמן הפעילות.

שוק לא יציב – שוק התעופה הוא שוק לא יציב. יש בו עלויות שקועות (Sunk Cost), שהן הוצאות שכבר בוצעו ולא ניתנות להחזר, כמו הוצאות הפרסום. ומה שמקשה יותר הוא שזמן התגובה לתחרויות משתנות קצר. חברות רבות פשטו את הרגל, כי אבחון השוק אצלן היה מוטעה ובהתאם לכך היה הניהול.

תת מחלקות (Classes)

בניהול תעופתי נכון, כשהמטרה היא להרוויח, מוכרים את מושבי הטיסה במחירי תת מחלקות, כדי לא להמריא עם מושבים ריקים ולהרוויח כמה שיותר מכל קטע טיסה. שיטה זו נהוגה בכל חברות התעופה – מסורתיות ולואו קוסט, למעט טיסות שכר. השיטה יוצרת מצב שבו יכולים לשבת באותו המטוס באותה מחלקת שירות ובאותה שורה נוסעים ששילמו מחירים שונים עבור המושב.

הפרשי המחירים יכולים להגיע גם למאות דולרים.

באופן מעשי מבחינים בשתי חלוקות נפרדות מחלקת השירות ומחלקת הרישום:

מחלקת השירות – קובעת את תנאי השירות שהנוסע מקבל בטיסה – רוחב המושב, זווית ההטיה לאחור של גב המושב, האוכל המוגש וצורתו, המרחקים בין שורות המושבים, מספר הנוסעים באותה המחלקה ותנאים נלווים נוספים, בהתאם לחלוקה: מחלקת תיירים, מחלקת תיירים פלוס, מחלקת עסקים ומחלקה ראשונה. כל מחלקות השירות מופרדות זו מזו באמצעות וילון. ליושבי מחלקת תיירים אסור להיכנס למחלקת העסקים, וליושבי מחלקת העסקים אסור להיכנס למחלקה הראשונה.

מחלקת הרישום – חלוקה נוספת של המושבים בכל מחלקות השירות לתת מחלקות (Classes), המכונות בסלנג המקצועי בארץ קלאסים. בהתאם לקלאסים השונים מוכרים ללקוחות את המושבים. החלוקה הזו היא שמגדירה את הסכום שהלקוח צריך לשלם עבור המושב במחלקת השירות שבה הוא רוצה לטוס.

תיחום המושבים  לקלאסים לא נעשה בתחומים ברורים כמו החלוקה באמצעות הווילון למחלקות שירות, אלא, במתן מספר מסוים של מושבים לכל קלאס. מספר המשתנה בהתאם לעונות השנה והביקושים ליעד מסוים. כאשר הביקושים גדלים וכתוצאה מכך עולים מחירי הטיסה, יורדים מספרי המושבים בקלאסים הזולים, ועולים מספרי המושבים בקלאסים היקרים.

שיטת החלוקה המספרית של הקלאסים השונים, היא שגורמת לכך, שבאותה השורה יושבים כמה נוסעים, כשכל אחד מהם שילם מחיר אחר עבור אותה הטיסה. התשלום עבור כל קלאס שונה מהתשלום עבור הקלאס האחר, כאשר כל חברה מקפידה על סגירה הרמטית של תת המחלקות.

כשנגמרים הכרטיסים בקלאס אחד מציעה החברה ללקוחות את מחירי הקלאס הפנוי הבא.

הפרשי המחירים בין הקלאסים השונים נוצרים בגלל תנאים שונים: זמן השהייה בחו"ל, זמן הכרטוס לפני הטיסה, וגם האופציות לשינויים כגון שינוי זמן מועד החזרה, או אפשרות לחזור מיעד אחר. מושבים הנמכרים במבצעים מיוחדים, המכונים בסלנג דילים, ממודרים בקלאס נפרד.

ככל שמזמינים מושב מוקדם יותר אפשר לרכוש את המחירים הנמוכים ביותר. אבל, אם בעונה מסוימת לא מתממשות הציפיות למכור את קיבולת המושבים שתוכננה, מאריכים את תוקפם של הקלאסים הזולים.

המושבים הקדמיים וליד פתחי החירום במחלקת התיירים, שבהם מרווח הרגליים גדול יותר נמכרים תמורת מחיר נוסף.

בכל מקרה הוא אשר היה הוא אשר יהיה – תמיד ישבו זה ליד זה נוסעים ששילמו מחירים שונים תמורת אותו המושב.

 

Exit mobile version