Site icon IAS

מגמת הטיסה בטרולי בלבד אחראית להצפה של פסולת פלסטיק

המאבק על תא האכסון הוא אחד המוקשים של טיסות הלואו-קוסט. צילום Deepositphotos

המגמה הגוברת של נסיעה במשקל קל, ללא מטען לבטן המטוס, כמו גם האיסור להכניס מכלים שמכילים יותר מ-100 מ"ל של נוזל לתוך תא הנוסעים, גורמים להצפת העולם במכלי פלסטיק. במקום לרכוש גירסאות מוקטנות ויקרות המותאמות לטיסה של מוצרי הטיפוח האהובים עליהם, מעדיפים הבריטים, למשל, לקנות אותם במקום החופשה ופשוט להשאיר אותם מאחור בסיומה. כך עולה ממחקר שערך אתר השוואת המחירים בנסיעות Kayak בריטניה.

אבל הבריטים לא מסתפקים בכך ומותירים מאחוריהם 125 מיליון פריטים בחופשה מדי שנה, 76 מיליון מהם מפלסטיק, מצא המחקר. פריטים שמושארים בכוונה על ידי נופשים כוללים, בין היתר, שפופרות פתוחות של משחות שיניים, בקבוקוני דאודורנט, קרם שיזוף ומתנפחים מהבריכה.

המחקר מצא כי לעתים קרובות משפחות רוכשות פריטים כגון צעצועי בריכה, אשר אותם אין להם שום כוונה לקחת עמם הביתה. משמעות הדבר היא שמישהו אחר יצטרך להיפטר מהרכישות שלהם.

עם זאת, הפריט הננטש ביותר מאחור על ידי הבריטים אחרי חופשה הם ספרים – סביר להניח שכדי להקטין את המשקל בטיסה הביתה או לתת למישהו אחר את ההזדמנות ליהנות מהם. מעל רבע מהבריטים (26%) משאירים לפחות ספר אחד בכל פעם שהם יוצאים לחופשה, ואילו 3% מודים שהם משאירים חמישה ספרים או יותר בכל נסיעה.

אייטמים אחרים שהבריטים משאירים במקום חופשתם הם בקבוקי אלכוהול מותחלים – 13%, שהם 9.8 מיליון בקבוקים, בגדים – 11% שהם 8.3 מיליון פריטים, קרם לחות – 8% שהם 6 מיליון פריטים ומייק-אפ – 2% שהם 1.5 מיליון פריטים.

נציג קאייק-אירופה אמר בתגובה כי "אנחנו שבים לעתים קרובות מחופשה עם פחות פריטים מאשר עמם יצאנו – בין אם בטעות או כי פשוט חשבנו שלא נזדקק להם שוב. בעוד כמה פריטים כמו ספרים יוכלו לשמח קוראים נוספים, אחרים כמו מוצרים גדולים ובהם מתנפחים מפלסטיק לבריכה ובקבוקי פלסטיק משומשים למחצה, הם פשוט בזבוז והופכים לזבל".

איזי ג'ט מציעה להפקיד את הטרולי במקום לקחת אותו לתא הנוסעים וליהנות מידיים פנויות. צילום יח"צ

חברות הלואו-קוסט – הצעד הבא תשלום על תא האכסון?

וכאילו לא מוטלים על הנוסע בטיסות הלואו-קוסט כיום מספיק קנסות בדמות תשלום למזוודה לבטן המטוס, דמי הושבה ותשלום עבור טרולי לתא הנוסעים, ממשיכות חברות התעופה לנסות ולקצץ בעלויות – על חשבון הנוסעים. למשל, כשאתה אחד האחרונים לעלות על המטוס ובזמן הבורדינג נאמר לך שהתיק שלך יישלח לבטן המטוס, כי מקומות האכסון מעל למושבים התמלאו.

לרוע המזל, מקרים כאלה מתרבים כיום. זאת מכיון שרבים מעדיפים לטוס ללא מזוודה בטיסות קצרות כדי לחסוך את ההמתנה למזוודה ביציאה מהטרמינל וגם, כמובן, בגלל התשלום שנדרש עבור מזוודה בחברות הלואו-קוסט ולאחרונה גם בחברות הלגאסי. עתה כדי לחסוך, נוסעים מעדיפים לטוס עם טרולי אותו הם לוקחים לתא הנוסעים.

בימים אלה חברות לואו-קוסט מריינאייר עד נורוויג'ן גובות תשלום על הטרולי. עם זאת, תופעה זו גורמת לעיכובים בטיסות, שכן כאשר 170 נוסעים מזיעים בנסיון לדחוף את המזוודה שלהם לתא המטען מעל למושב – לא חולף זמן רב והם מתמלאים לחלוטין. בעקבות זאת, צוות המטוס מוכרח להתגייס ולסדר מחדש את התאים המפוצצים בתיקים ובמזוודות טרולי עם גלגלים.

מצב זה הוביל לשינוי. איזי ג'ט, למשל, מציעה שירות "ידיים פנויות" – בנסיון להציג את הצורך שלה בדילול המזוודות בתא הנוסעים ככזה שכדאי לנוסע ומאפשר לו ידיים חופשיות בלי להיסחב בנמל עם טרולי. הנוסע מוסר את הטרולי כך שיישלח לבטן המטוס ולפני כן הוא מקבל שקית שבה הוא יכול לשים את החפצים האישיים הדרושים לו לטיסה והמזוודה מקבלת עדיפות ביציאה מהמטוס. גם Ryanair מאפשר לנוסעים את האופציה הזו.

חברות בשירות מלא כמו בריטיש איירוויס, נהגו לכלול במחיר הכרטיס את המזוודה. אולם גם היא מאפשרת כיום רק תיק-יד ללא תשלום. עם זאת, היא מעלה למטוס קודם את הנוסעים המתמידים, כך שסביר שהם עדיין ימצאו מקום איכסון למטען שלהם. בטיסות עמוסות הצוות מקדם עליה למטוס של נוסעים שמסכימים לשלוח את הטרולי לבטן המטוס. הנוסעים מתוגמלים בקבלה מהירה של המזוודה אחרי הנחיתה.

בכל מקרה, בזמנים שבהם מחיר הדלק נמצא בעליה מתמדת וחברות התעופה מחפשות תדיר אחר מקורות רווח נוספים, האם הצעד הבא יהיה גביית סכום כסף נוסף על מקום אכסון בתא הנוסעים? גם אם זהו צעד הגיוני, יש להניח שהוא לא יזכה בפופולאריות רבה אצל הנוסעים.

Exit mobile version