Site icon IAS

"להכיר את האתגרים ולהיערך נכון לקראתם"

כך מנהל אורי סירקיס את קבוצת ישראייר. תכונה שגרמה בתום 9 החודשים הראשונים של השנה ליצירת רווח נקי של כ-41 מיליון שקל, לעומת כ-33 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב-2015, גידול של כ-20%

בתעופה הישראלית בולט מאוד אורי סירקיס, שהצליח לקחת את ישראייר ולהמריא איתה לגבהים רווחיים שלא הייתה רגילה להיות שם, ולהציג בתום 9 החודשים הראשונים של השנה רווח נקי של כ-41 מיליון שקל, לעומת כ-33 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב-2015 גידול של כ-20%.

הגידול במחזורי המכירות של ישראייר וברווחיה, נובע בראש ובראשונה מאסטרטגיית מכירת חבילות הנופש הממוקדת, שמיישמת החברה בדבקות רבה בשנים האחרונות. מה שמעיד על ראייה נכונה של הרגלי הצריכה התיירותית בארץ וההיערכות נכונה ומתאימה.

שינוי של 180 מעלות

בכנס התעופה האזרחית האחרון הסביר סירקיס, כי "ישראייר עשתה שינוי של 180 מעלות. היינו חברה קטנה והפכנו לחברת תיירות גדולה שמפעילה ציוד תעופתי במתכונת לואו-קוסט. אנחנו לומדים מהטובים ביותר בתחום. אנחנו מטפלים בראש ובראשונה בהוצאות. בשנת 2012 בשיא הקיץ, אם הסתכלנו על כמות העובדים פר טיסה עברנו מ-2.4 ל-0.9 עובדים למטוס כיום. אנחנו גדלים ב-40% כל שנה זו השנה השלישית ברציפות. תפיסת ההפעלה שלנו השתנה לחלוטין. מחירי הדלק יעלו וזה רק עניין של זמן – אנחנו נערכים לפעילות במחירי חבית נפט של 70- 75 דולר. רוב הפעילות שלנו היא במכירת חבילות של טיסה עם מלון ליעד שלא יעבור את ה-500 דולר לחבילה של שלושה או ארבעה לילות. מרכיב הטיסה מסך המחיר תלוי במוצר. אנחנו טסים לפי עסקאות טובות במלונות מסוימים וביעדים מסוימים".

"הסיטואציה הזו מאפשרת לנו להגדיר את המחיר ולדעת להתמודד עם עלייה עתידית של מחירי הדלק. מרכז ההתאמה של ישראייר לרפורמת השמיים הפתוחים התמקד בשינוי מפת הנתיבים: עד הרפורמה טסנו לפריז, מוסקבה וברלין בימים מסוימים פעם אחת ביום אך הואיל ורצינו להתאים את מחיר החבילה ל-500 דולר שינינו את אורכי הלג והחלטנו לבצע שינוי ולטוס ליעדים אחרים שאליהם נוכל לטוס יותר פעמים בכל יום במקום היעדים אליהם טסנו: רודוס, כרתים, מונטנגרו, בלגרד, סוצ'י ועוד. המהלך הביא למהפך בישראייר והעובדים מחויבים אליו. הצפי העסקי שלנו לסוף השנה זה רווח של 40 מיליון שקל".

שינוי דרמטי בהרגלי הצריכה

בשיחה עם IAS ציין סירקיס: "יש שינוי דרמטי בהרגלי הצריכה. יש צורך הולך וגדל של ישראלים לנסוע לחו"ל והוא נובע מכל מיני סיבות הקשורות ביום יום, ושהצורך הזה הפך להיות מוצר בסיסי. אנשים שלא טסו טסים פעם אחת ואנשים שטסו פעם אחת טסים פעמיים שלוש. זו עובדה ומי שמתרגל לזה לא מוותר על זה. זה בדיוק כמו שאנשים לא הבינו את כניסת הסלולר. בהתחלה חשבו שזה יהיה רק לאנשי עסקים והיום לכל ילד יש את זה. רואים את זה בכל הסגמנטים. גם בסגמנטים שבעבר המעיטו לטוס והיום הם טסים יותר. הסגמנט שיהיה הכי בולט הוא הסגמנט החרדי שטס הרבה יותר. כך גם חיילים. פעם חיילים היו טסים ברגילה לאילת וזה היה שיא עבורם. היום קרוב ל-50 אלף מהם טסים לחו"ל, כי היום מותר להם לטוס לחו"ל, מה שבעבר לא היה קיים. צוות גומר מסלול אימונים ואז כל הצוות נוסע לחופשת סקי בחו"ל".

לדבריו, "אנשים מוצאים כסף על חופשה כצורך בסיסי. ישנה בארץ ירידה דרמטית בעלויות והירידה הזאת הופכת את המוצר התיירותי למוצר נגיש. ברגע שהיום זמינות טיסות במחירים זולים וחבילות שלא עולות על 500 דולר, יכולים בסכום הזה לטוס לחו"ל, ולא לשבת בסוף שבוע בבית כשזה עולה רק 1,000 שקל קניות בסופר".

אתגרי העתיד

לתעופה הישראלית מחכים אתגרים לא פשוטים בעתיד, הכוללים היערכות מתאימה לקראתם. כמו יישום תקנות הגבלת זמן הטיסה של הטייסים (FTL –  Flight Time Limitations) ב-2018, גידול טיסות הלואו קוסט והקמת בסיסים של החברות האלה בארץ, פתיחת נמל התעופה בתמנע, הרחבת הציים של חברות התעופה הישראליות וכו'.

"אנחנו מעריכים ש- 2018 תהיה שנה קשה מאוד לתעופה הישראלית ואנו נערכים אליה. ב-2018 יתרחשו הרבה מאוד דברים שישפיעו בצורה דרמטית על התעופה בארץ, כמו יישום תקנות ה-FTL, כשאנחנו רואים מה קורה בגינם עכשיו, נושא של התעופה הפנים ארצית, נושא של ההצטיידות, נושא של כניסת מטוסים חדשים לארקיע ולאל על עם כניסת מטוסי בואינג 787 ודברים נוספים. הולך להיות פה דרמה", מדגיש סרקיס.

לדברי סירקיס יתרחשו ב-2018 – 2019, בין השאר, הדברים הבאים:

סגירה של שדה דב ב-2019.

המעבר לנמל התעופה רמון בתמנע, שישנה לחלוטין את הרגלי הצריכה.

יישום תקנות ה-FTL, שמדברים עליו הרבה.

הלואו קוסט התרחב עוד יותר בעקבות השלמת הסכם השמים הפתוחים ולחברות כמו ריינאייר, איזי ג'ט טרוול סרוויס יהיו בסיסים בארץ.

מחיר הנפט יעלה.

חברות להשכרת מטוסים יפעלו בארץ.

לאור נתונים אלה כבר בכנס התעופה האזרחית טען סירקיס, כי "אנחנו בשלב אחד לפני השלב המשמעותי באמת ביישום השמיים הפתוחים. 2018 זו שנה מכוננת בתעופה הישראלית: מרבית החסמים שקיימים כיום יוסרו. חברות לואו-קוסט זרות יבנו פה בסיסי פעילות. אני מעריך שבעתיד היקפי התנועה בחברות הלואו-קוסט יעמדו על כ-40% מהנפח הכולל, מחירי הדלק יעלו וכל החברות הישראליות יצטיידו ויקבלו את המטוסים החדשים שהוזמנו לאחרונה. בשורה התחתונה, יהיה פה אתגר גדול מאוד מבחינת התחרות לחברות התעופה הישראליות וזה יהיה המבחן האמיתי שלנו".

ובשיחה עם IAS הוא סיכם: "לפי תוכנית העבודה שלנו, השנים האלה צפויים להיות מאוד מאתגרים, ולכן אנחנו נערכים לקראתם כבר היום, באמצעות הרבה דברים שאנחנו עושים".

 

 

 

Exit mobile version