בשלושת החודשים האחרונים קרסו שלוש חברות תעופה אירופיות – אייר ברלין, מונארך איירליינס ו-NIKI תוך שהן מותירות נוסעים רבים בחו"ל וללא החזר כספי עבור כרטיסים אשר עליהם שילמו
בהודעה לתקשורת, הציגה ECTAA את הנתונים הבאים:
מונארך – למעלה מ-100,000 אלף נוסעים נותרו בחו"ל בעקבות הודעתה הפתאומית של מונארך על הפסקת פעילותה וכ-750,000 נוסעים נותרו עם כרטיסים עליהם שילמו ושהחברה לא תתן בעדם תמורה או החזר.
אייר ברלין – כ-180,000 נוסעים נותרו עם כרטיסים עליהם שילמו ושהחברה לא תתן בעדם תמורה או החזר.
NIKI – כ-410,000 הזמנות בוטלו, מתוכן 210,000 הזמנות באמצעות משרדי נסיעות ו-200,000 הזמנות ישירות של צרכנים מהחברה עצמה.
בסך הכל, למעלה ממיליון הזמנות לכרטיסי טיסה הושפעו על ידי קריסת שלוש חברות תעופה אלה.
עד כה, נציבות האיחוד האירופי לא פעלה לתיקון חקיקה שיבטיח את כספי הנוסעים במקרים של פשיטות רגל של חברות תעופה. זאת בטענה, כי היקף הפגיעה בשנים עברו לא הצביע על צורך מיוחד כאמור וכי החקיקה הקיימת (Regulation 261/2004), מספקת מסגרת משפטית מתאימה לסיוע לנוסעים במקרים של חדלות פירעון. בנוסף, המליצה הנציבות למדינות החברות באיחוד, לחזק את הפיקוח על רישוי חברות תעופה במסגרת Regulation 1008/2008 באופן שיאפשר תכנון ונקיטה באמצעי הגנה על הנוסעים.
משלוש הקריסות האחרונות נראה, כי לא היה די בכך וכי מספר משמעותי של נוסעים ספג פגיעה כלכלית ולא הצליח לקבל (ואף לדרוש) החזר כספי עבור הכרטיסים שהונפקו לו ושבעדם שילם.
לאור כל זאת, קראה ECTAA לחוקק חקיקה ספציפית שתחייב את חברות התעופה להבטיח את כספי הנוסעים.
חני סובול, מנכ"לית התאחדות משרדי הנסיעות ויועצי התיירות בישראל ציינה, כי בעוד שמשרדי הנסיעות נדרשים מדי שנה להציג בפני יאט"א – ארגון הגג של חברות התעופה, דוחות כספיים כדי להוכיח את איתנותם הפיננסית ונדרשים להפקיד ערבויות בנקאיות בגובה מאות אלפי דולרים לטובת חברות התעופה במקרה של פשיטת רגל של משרד הנסיעות – אין כל דרישה מקבילה מחברות התעופה.
כפועל יוצא, ציבור הנוסעים נפגע אנושות ולראיה, מיליון הנוסעים העומדים בפני שוקת שבורה, לאחר קריסת אייר ברלין, מונארך ו-NIKI.
סובול ציינה, כי החלטת פטור ה-BSP משנת 2013, צמצמה באופן ניכר את זכותו של משרד הנסיעות לערור בגין חיובים של חברות תעופה שקרסו, וכי הניזוקים הישירים מהחלטה זו הם הנוסעים, אשר משרדי הנסיעות לא מצליחים להשיב להם את כספם. הניזוקים המשניים הם משרדי הנסיעות עצמם הנתבעים על ידי נוסעים בגין כשלי חברות התעופה.