Site icon IAS

כנס: המשמעויות ההרסניות בהקמת שדה תעופה בינלאומי בעמק יזרעאל

בכנס בנושא הקמת שדה התעופה בעמק. צילום דוברות מועצה האזורית עמק יזרעאל

אתמול (ב') התקיים כנס בנושא המשמעויות ההרסניות של הקמת שדה תעופה בינלאומי בעמק יזרעאל. בכנס השתתפו חברי כנסת, ראשי רשויות מהדרום ומהצפון, אנשי אקדמיה, נציגי ארגונים ירוקים ומאות תושבים. בכנס הוצגו השיקולים הביטחוניים, הסביבתיים, החקלאיים, הבריאותיים, החברתיים והכלכליים, נגד הקמת שדה תעופה בינלאומי בעמק יזרעאל ובעד הקמת שדה תעופה בנבטים.

את הכנס פתחה ראשת המועצה האזורית עמק יזרעאל, שלומית שיחור-רייכמן, אשר הבטיחה כי לא יקום שדה תעופה בעמק יזרעאל: "מאז ה-7 באוקטובר אנחנו חייבים לחשב מסלול טיסה מחדש. חלק משמעותי בצפון נפגע מאז תחילת המלחמה, ועכשיו רוצים לפגוע בתושבות ותושבים באזורנו. מי שחושב שאפשר להעביר מתחת לרדאר בזמן מלחמה, החלטה כל כך הרסנית – טועה. כולנו, ראשי רשויות מצפון ומדרום, מאוחדים במאבק נגד הקמת שדה תעופה בעמק יזרעאל".

ראש עירית דימונה, בני ביטון, הציג את התמיכה רחבת ההיקף של ראשי רשויות בדרום, בהקמת שדה תעופה בנגב: "כליכודניק אני אומר לידידי ראש הממשלה ולשר הביטחון, קבלו החלטה אמיצה, בן-גוריונית, והקימו את שדה התעופה המשלים לנתב"ג בנבטים. לאחר השבעה באוקטובר אנחנו מבינים שעלינו לקבלת החלטות אמיצות לנגב בפרט ולמדינת ישראל בכלל. לידידי שר האוצר, אני אומר – נכון שתמכת בהקמת שדה תעופה בצפון בהיותך שר התחבורה, אבל כעת הזמן להסתכל על משמעות ההחלטה מבחינה כלכלית, ולראות איך הקמת השדה תפתח את הנגב. אנחנו תומכים חד משמעית במאבק של חברינו בצפון נגד הקמת שדה תעופה בעמק".

בכנס הוצגה לראשונה חוות הדעת של האלוף (במיל') גיורא איילנד, לשעבר ראש המל"ל, על הסכנות הביטחוניות בהקמת שדה תעופה בעמק יזרעאל: "שדה תעופה הוא תשתית אסטרטגית שמקימים לעשרות שנים קדימה. אף אחד לא יודע להבטיח מה יהיה האיום הביטחוני המשמעותי בעוד עשרות שנים, אבל אני כן יודע להגיד שבעתיד הנראה לאופק, האיום המשמעותי יהיה האיום הרקטי האיראני, כפי שבא לידי ביטוי אצל ארגון הטרור חיזבאללה. המשמעות היא השתקה מידית של שדה תעופה בהחלטה אחת. מעבר לכך, חלק מהמטוסים שינחתו יעברו לאט, בגובה נמוך, מעל ג'נין. עם כל הכבוד, השיקולים של חיל האוויר בהתנגדות להקמת שדה תעופה בנגב, הם לא ביטחוניים".

בכנס בנושא הקמת שדה התעופה בעמק. צילום דוברות מועצה האזורית עמק יזרעאל

פרופ' איתמר גרוטו, מומחה לבריאות הציבור, הציג את הסיכון הבריאותי שהקמת שדה תעופה יביא על אלפי התושבים באזור הצפון: "יש אלפי מחקרים שנכתבו על השפעות שדה תעופה, ובאופן קונקרטי רעש, על בריאותם המידית של תושבים. הכוונה היא לא רק חוסר נוחות מחוסר שינה, אלא השפעות ישירות על קיצור אורח החיים, השפעות נירולוגיות, השפעות נפשיות, ילדים שייוולדו עם משקל מופחת. לכן, יש לבחור בהקמת שדה תעופה באזור פחות צפוף בתושבים – כדי לא לפגוע בתושבים באופן בריאותי".

חן הרצוג, כלכלן ראשי בBDO, דיבר על ההשלכות הכלכליות לפתיחת שדה תעופה על פיתוח הנגב: "כשמסתכלים על הנתונים, למעשה לא מקימים פה שדה תעופה משלים אלא שדה תעופה שיהפוך עם השנים לשדה התעופה הראשי של מדינת ישראל. אולם, העמק לא מאפשר את כמות הטסים הנצרכים במדינת ישראל. שדה תעופה יאפשר עוד אלפי מקומות עבודה בנגב, הקמת של בתי מלון, יפתח את התיירות, יזמן מרכזי קונגרסים וכמובן, ישפר את התחבורה. הקמת שדה תעופה בנבטים הרבה יותר זולה למדינה. היתרונות הכלכליים ברורים".

כאמור, בכנס השתתפו ראשי רשויות רבים: ראשת המועצה האזורית עמק יזרעאל, שלומית שיחור-רייכמן, ראש עירית דימונה, בני ביטון, ראש עירית מגדל העמק, יקי בן חיים, ראש המועצה האזורית חבל מודיעין, שמעון סוסן, ראש המועצה האזורית גלבוע, דני עטר, ראש המועצה המקומית קרית טבעון, עידו גרינבלום, ראש המועצה המקומית רמת ישי, אסף אובלנדר, ראש המועצה האזורית מגידו, גיל לין, ראש המועצה המקומית רכסים, יצחק רייך, ראש המועצה האזורית זבולון, עמוס נצר, ראש עירית יקנעם, רומן פרס, ראש המועצה האזורית מעלה עירון – מוחמד אגבאריה, מנכ"ל השלטון האזורי, איציק אשכנזי ומנכ"ל מועצת הנגב, יוהן אטלן. בנכס השתתפו גם שר החקלאות וסגן שר הביטחון לשעבר, ח"כ אלון שוסטר, רב העיר מגדל העמק, הרב יצחק דוד גרוסמן וחברת הנהלת מטה התושבים נגד הקמת שדה תעופה בעמק יזרעאל, לימור רגב.

Exit mobile version