תנועת הנוסעים בנתב"ג ברבעון השלישי של השנה, חודשי שיא ורווחים, לא אכזבה גם השנה: ביולי האחרון עברו בנתב"ג 2.180,995 מיליון נוסעים, גידול של 13.24% בהשוואה ל-1.925,855 מיליון נוסעים ביולי 2016. אוגוסט עם 2.503,068 נוסעים, עלייה של 17.10% בהשוואה לאוגוסט 2016 -2.137,487 נוסעים וספטמבר עם 1,966,761 מיליון נוסעים, עלייה של 7.46% בהשוואה לספטמבר 2016 – 1.839,129 מיליון נוסעים. חברות שהצליחו לשמור על עלייה בפעילותן בנתב"ג, ביחס לעליות בחודשי הרבעון השלישי, שיפרו את מאזנן הרבעוני. אלה שלא הצליחו תוצאות מאזנן יהיה נמוך.
ישראייר צומחת
בולטת במיוחד ישראייר, שפעילותה גדלה בכל חודשי הרבעון השלישי, כשהיא תופסת בחודשים יולי ואוגוסט את המקום השלישי בפעילות בנתב"ג ובחודש ספטמבר את המקום השני עם 95,490 נוסעים, עלייה של 4.85%, בהשוואה לספטמבר 2016 עם 73,467 נוסעים, עלייה של 4.01% בהשוואה לספטמבר 2016. בתום 9 חודשים של השנה עומדת ישראייר במצטבר במקום החמישי בפעילות בנתב"ג עם 579,800 נוסעים, עלייה של 44.97% בהשוואה לאותה התקופה ב-2016 עם 399,918 נוסעים. ישראייר היא גם החברה הישראלית היחידה שרשמה עלייה בתנועת הנוסעים בספטמבר.
תוצאות אלה בכללותן, מראות, כי התמחותה של ישראייר במכירות מוצרי תיירות מתבררת כנכונה. שומרת בכך על פעילות טובה ברבעונים שבהם התנועה יורדת וגורפת נוסעים ברבעון השלישי, שבו התנועה גדלה, וזה בלי לכלול את מאות אלפי נוסעים שרכשו מהחברה חבילות בטיסות של חברות תעופה אחרות. מסביר זאת היטב גיל סתיו סמנכ"ל השיווק והמכירות של ישראייר: "קצב הצמיחה המשמעותי של החברה בכל המדדים התאפשר הודות לדבקות באסטרטגיה העסקית שלנו, שבה גיבשנו תוכנית בניית מוצרי תיירות וחבילות חופשה המוכיחה את עצמה. אנחנו צופים המשך במגמת הגידול, הצמיחה והשיפור בפרמטרים העסקיים גם בעונת החורף הקרובה עם התווסף היעד החדש באקו למפת הנתיבים שלנו והביקוש הגבוה למונטנגרו".
אל על לא ממריאה
אל על היא סיפור שונה. הנתונים מראים שהיא ממשיכה להיחלש. בחודש ספטמבר הטיסה החברה 480,118 נוסעים, ירידה של 13,27%, בהשוואה ל-553,633 נוסעים ב-2016, כשנפח הפעילות שלה בנתב"ג באותו החודש ירד אל 24.41%. נפח השוק של אל על בנתב"ג בחודש אוגוסט, הנחשב לשיא העונה, ירד ל-26.09%, לאחר שהטיסה 653,284 נוסעים עם גידול זעיר של 0.61% בהשוואה לאוגוסט 2016. ביולי היא הטיסה 588,853 נוסעים, ירידה של 2.91% בהשוואה לאוגוסט 2016, כשנתח השוק שלה ירד באוגוסט ביותר מ-14%.
ב-9 חודשים שחלפו השנה עברו בנמל התעופה בן גוריון 15,326,816 נוסעים (נכנסים ויוצאים), גידול של 15.69% בהשוואה לאותה התקופה אשתקד, בו עברו 13,247,277 נוסעים (נכנסים ויוצאים). ביחס לנתונים כלליים אלה, גם הנתונים המצטברים של אל על בתום 9 חודשים השנה מראים עד כמה שהיא מתקשה להמריא אל על – 4.359.793 מיליון נוסעים, גידול של 0.3% בלבד בהשוואה לאותה התקופה ב-2016, בו הטיסה 4.346,749 נוסעים ונפח שוק בנתב"ג במצטברת בכל התקופה עמדה על 28.44%.
רמז לתוצאות חלשות ברבעון השלישי באל על
תוצאות אל על בתנועת הנוסעים בחודשי הרבעון השלישי – יולי, אוגוסט וספטמבר – רומזות, כי בהחלט יתכן, שתוצאות הדוח המאזני לרבעון זה, הנחשב לרווחי ביותר, יהיו חלשות. נכון, אין בידינו את כל נתוני אל על המבצעיים והכלכליים. אבל, אי עמידה בקצב הגידול עם כ-43 מטוסים וכ-6,000 עובדים, 139.53 עובדים למטוס, קשה מאוד לייצר רווחים. גם הפעלה מבצעית עד לקצה גבול היכולת של כל צי המטוסים שחלקם מיושנים, עולה הרבה כסף.
אולי, אם יתברר שגובה ה-RPK, שזה מספר הנוסעים בתשלום כפול המרחק המוטס (Revenue Passenger Kilometer) של אל יהיה ברבעון השלישי חיובי, למרות קצב הגידול הקטן שלה, יהיו תוצאות המאזן טובות יותר. אבל להגיע לכך זה לא פשוט, כי ישנם נתונים נוספים מקשים כמו עליית מחיר הנפט ושנויים בריבית.
יתרון המיזוג עם ישראייר
כבר בחודש יוני שחלף, כשאל על ירדה אל מתחת ל-30% בנפח פעילותה בנתב"ג, התברר, עד כמה חשוב עבורה המיזוג של ישראייר עם חברת הבת שלה – סן דור. קבוצת ישראייר היא בדיוק הדיסק הנוסף שאל על צריכה, בגלל התמחותה של ישראייר בשיווק מוצרי תיירות. לקבוצת אל על אחרי המיזוג יהיה פוטנציאל לגודל, הגיל הממוצע של המטוסים יהיה מתחת ל-5 שנים וירד עוד יותר ככל שיתקבלו מטוסי בואינג 787 חדשים, יהיה לקבוצה מערך תחזוקה אחד ויעיל, מודל השירות התמקד בעמידה בזמנים וביעילות תפעולית ויהיה להן תזרים מזומנים חזק יותר.