ארגון חברות התעופה הבינלאומי יאט"א ( IATA) פרסם את תחזית הצמיחה של שוק התעופה העולמי לשנת 2016. יאט"א צופה כי ממוצע הרווח הנקי יעמוד על 5.1% ויסתכם ב- 36.3 מיליארד דולר. כמו כן, הארגון מעדכן את התחזיות לשנת 2015 שעמדו על ממוצע רווח נקי של 4.6% (33 מיליארד דולר לעומת התחזית שנקבעה בחודש יוני ועמדה על 29.3 מיליארד דולר).
"חדשות טובות",אמר טוני טיילור מנכ"ל יאט"א,"תעשיית התעופה העולמית מציגה ביצועים פיננסיים ותפעוליים מוצקים אך יחד עם זאת יש לשמור על המשך צמיחה בשל ממוצע רווח נקי של 5.1% , עניין שביר".
התחזית לשנת 2016 מתבססת על שילוב של מספר גורמים:
מחיר הדלק למטוסים עשוי להגיע בשנה הקרובה ל-51 דולר לחבית בהשוואה ל-55 דולר לחבית בשנה האחרונה מה שמעניק לחברות התעופה "אוויר לנשימה" אך מתמתן בשווקים רבים בעקבות ייסוף הדולר האמריקני (התחזקות מטבעות מקומיים למול המטבע האמריקני).
גידול בתנועת הנוסעים של 6.7% בשנה החולפת שעשוי לעלות ל-6.9% בשנת 2016 בהשוואה לתשואות המאכזבות בתנועת המטענים שגדלה ב- 1.9% בשנה החולפת ועשויה להגיע ל-3% בשנה הקרובה.
שיפור פיננסי בחלק מהשווקים, כולל התאוששות מהירה בגוש האירו, שיביא לצמיחה כלכלית משוערת של 2.7% בהשוואה ל-2.5% בשנת 2015. האטה במשק הברזילאי וצמיחה איטית בכלכלת סין מונעות צמיחה גדולה יותר.
קיבולת המטוסים צפויה לעמוד גם השנה על אחוז גבוה אך מנגד ארגון יאט"א צופה המשך תשואות נמוכות (כ-5%) כתוצאה מהתחרות האגרסיבית עם חברות הלאו קוסט.
בשנת 2016 מספר הנוסעים צפוי לעלות לכ- 3.8 מיליארד נוסעים, בלמעלה מ- 54 אלף מסלולי טיסה.
ביצועי תעשיית התעופה משתנים באופן דרמטי מאזור לאזור:
חברות התעופה האמריקניות מובילות באחוזי הרווח הנקי, הודות לכלכלה האמריקנית החזקה, שהסתכמו בשנת 2015 ב- 19.4 מיליארד דולר וצפוי להיות דומה גם בשנה הקרובה.
באזור אסיה פסיפיק הרווחים צפויים לגדול מ-5.8 מיליארד דולר בשנה שמסתיימת ל-6.6 מיליארד דולר בשנה הקרובה.
שיפור ברווחי חברות התעופה האירופאיות צפויים להירשם בשנה הקרובה עם רווח נקי שיגדל מ- 6.9 מיליארד דולר ל-8.5 מיליארד דולר. התאוששות מהירה מהצפוי של הכלכלה האירופית ועלייה במספר הנוסעים העסקיים בקווי התעופה לצפון אמריקה תרמו להצלחה.
חברות התעופה במזרח התיכון צפויים לרשום רווחים קולקטיביים של 1.4 מיליארד דולר בשנת 2015 שהוא נמוך מהצפוי, 1.8 מיליארד דולר. בשנת 2016 הרווח הממוצע עשוי להגיע ל- 1.7 מיליארד דולר.
בעקבות המשבר הכלכלי בברזיל ביצועי חברות התעופה באמריקה הלטינית חלשה ובשנת 2015 חברות התעופה האזוריות עשויות לרשום הפסד של 300 מיליון דולר לעומת התאוששות בשנה הקרובה שעשויה להביא לרווח של 400 מיליון דולר.