Site icon IAS

יאט"א: עוד חודש של ביקוש עולמי לתעופה ביוני

נמל התעופה אתאטורק באיסטנבול. מוביל באירופה, לא רק בטיסות מישראל. צילום Depositphotos

המחצית הראשונה של 2018 הסתיימה עם עוד חודש של ביקוש עולמי לתעופה. כך לפי נתוני איגוד התחבורה האווירית הבינלאומת יאט"א (IATA). אולם האיגוד מזהיר שהגידול עלול להיעצר בחודשים הבאים.

לפי נתוני יאט"א, ביקוש התנועה הגלובלי לנוסעים עלה בחודש יוני ב-7.8% לעומת החודש המקביל אשתקד. זאת  גם לעומת גידול של 6% בחודשים אפריל ומאי. הקיבולת האווירית עלתה ב-6.5% והתפוסה הממוצעת עלתה באחוז אחד ל-82.2%.

הגידול במחצית הראשונה של השנה עמד על 7%, אולם כאן נרשמה ירידה מ-8.3% שנרשמה במחצית הראשונה של 2017 לעומת 2016.

מנכ"ל ויו"ר יאט"א, אלכסנדר דה ז'וניאק, ציין שנתוני יוני הם אינדיקטור לעונת שיא הקיץ בחצי כדור הארץ הצפוני. אך הזהיר ש"הסיכון המתמשך של מלחמת הסחר העולמי מטיל צל כבד על התעשיה. בנוסף, עליית מחירי התשומות – מחירי הדלק זינקו בכ-60% לעומת השנה שעברה – מפחיתים את האפשרות של תעריפים נמוכים יותר".

חברות התעופה במזרח התיכון רשמו עלייה של 11% בביקוש בחודש יוני לעומת החודש המקביל אשתקד ויותר מאשר בחודש מאי, אשר נבע בחלקו מעיתוי הרמדאן. התוצאות הושפעו גם מהתפתחויות שליליות בתקופה המקבילה אשתקד, כולל האיסור על הכנסת מכשירים אלקטרוניים ניידים גדולים על הטיסות, כמו גם ההגבלות על נסיעות שהטילה ארה"ב על מבקרים ממדינות מסוימות במזרח התיכון ובאפריקה. הקיבולת עלתה ב-8% והתפוסה הממוצעת ל-71%.

הביקוש לחברות התעופה בצפון אמריקה עלה ב-5.9% לעומת יוני אשתקד, שיפור לעומת צמיחה של 5% בחודש מאי והקיבולת עלתה ב-3.6%. התנופה בכלכלה האמריקאית תומכת בצמיחה במספרי הנוסעים, אך הסיכון מהסלמה נוספת בסכסוכי סחר – עלול להשפיע על הביקושים העתידיים.

ואילו לפי דוח ארגון ACI – Airports council international (אירופה), התנועה האווירית בנמלי התעופה שמחוץ לאיחוד האירופי גדלה ב-10.5%, כמעט כפליים לעומת הגידול בנמלי האיחוד, שעמד על 5.4%.

נתב"ג. הראה גידול של קרוב ל-14% בתנועות הנוסעים בינואר-יוני 2018. צילום עירית רוזנבלום

ישראל בין נמלי התעופה שאינן באיחוד והראו גידול

בין נמלי התעופה באיחוד האירופי שהתנועה בהם גדלה בשיעור דו-ספרתי נמנים נמלי התעופה של יוון, המדינות הבלטיות, בולגריה, קרואטיה, הרפובליקה הצ'כית, הונגריה, לוקסמבורג, מלטה, פולין, סלובקיה וסלובניה. בצמרת נמלי התעופה הגדולים והעסוקים ביותר באירופה ניצבו אתאטורק באיסטנבול, שבו נרשמה בחציון הראשון של השנה עלייה של 12.9%, פרנקפורט שבגרמניה – עלייה של 9.1% וסחיפהול באמסטרדם – עלייה של 5.4%.

נמלי תעופה קטנים יותר כוללים את אתונה שביוון עם עלייה של 11.4% והרקליון שבכרתים עם גידול של 14.2% המשקפים, לפי הניתוח של ACI את השינוי והדינמיות התחרותית שמובלים על ידי חברות הלואו-קוסט וחברות סדירות ממדינות שאינן חברות באיחוד האירופי. בקטגוריה זו נכללים גם נמל התעופה סביחה איסטנבול, ליסבון, מילאנו-מלפנסה, פראג, נאפולי ופלרמו – כולם הציגו גידול דו-ספרתי שנע בין 10.3% (פראג) לפלרמו (16.9%).

עוד לפי ACI, המדינות שאינן חברות באיחוד ובהן ישראל, טורקיה, אוקראינה, גאורגיה ואיסלנד, הראו גידול של עד 15% בתנועה בנמלי התעופה שלהן.

בו בזמן, נרשם גידול של 3.3% בלבד בהטסת מטענים במחצית הראשונה של השנה. מנכ"ל ACI אירופה אוליבייה ז'נקובק (Olivier Jankovec) אמר כי הציפיות למחצית הראשונה היו חיוביות, לא מעט בזכות העלייה המדהימה בתנועת הנוסעים באירופה בשנה שעברה. "התוצאות מגלות עד כמה יציבה נשארה הצמיחה האווירית עד כה. גידול כזה מכניס בבירור את מערכת התעופה ללחץ בהיותה תלויה בקיבולת של שדות התעופה ובלחץ של ניהול התנועה האווירית הנעשית יותר ויותר אקוטית וכבר משפיעה ישירות על התעופה".

יצויין כי אירופה מתמודדת זה חודשים עם שביתות קשות של פקחי הטיסה וכן של צוותי אויר וטייסים של חברות התעופה המובילות באירופה ובהן ריינאייר, המביאות לביטולן של מאות טיסות בחודש.

ז'נקובק הוסיף כי "בהסתכלות קדימה, מעבר לקיץ, הצמצום ההולך וגובר בהטסת מטענים מצביע על הסיכונים הכלכליים הנובעים מהסכסוכים המסחריים ומהסלמתם. מחירים גבוהים יותר, שיבושים בשרשראות האספקה והקיטון בייצוא – הם השלכות אפשריות, אשר בהכרח יביאו בסופו של דבר להשפיע על הביקוש לתחבורה האווירית. הסיכונים הגוברים בתרחיש הברקזיט הם רק תוספת ללחץ ועלולים בקרוב להתחיל להחליש את אמון הצרכנים".

Exit mobile version