תנועת ה-Flight Shaming, הרעיון שטיסות פוגעות בסביבה, נמצאת במגמת עלייה. התנועה, ה"מביישת" את הטיסה, היא בצמיחה ברחבי אירופה, כאשר בתנועה תומכים במעבר מטיסות לשיטות תחבורה חלופיות ובהן רכבות ומכוניות. תעשיית התעופה אחראית רק ל-2.5% מפליטות CO2 העולמית ועם זאת, למרות שהיא משחררת לאוויר פחות פחמן דו חמצני מאשר תעשיות אחרות ומנסה לחולל שינוי חיובי, היא נהפכה לפנים של הפליטות ברחבי העולם.
בשל כך, איגוד חברות התעופה הבינלאומי IATA מתכנן קמפיין שיסייע בהפחתת ההשפעות השליליות של התנועה על תעשיית התעופה. מנכ"ל IATA, אלכסנדר דה ז'וניאק, אמר לרויטרס שהקמפיין יעסוק בהסברה לגבי מה עושות חברות התעופה ומה הן מתכוונות לעשות בעתיד, תוך התמודדות עם "מידע מטעה" שהופץ לקהל הרחב. בעוד שפרטי הפרויקט עדיין חסויים, ידוע שמסע הפרסום יהיה זמין לחברות תעופה ושדות תעופה.
מדוע מותקפת התעופה?
כאמור, התעופה תורמת ל-2.5% מפליטת CO2 העולמית, זאת בהשוואה לכ-10% מתעשיית האופנה העולמית, למשל, על פי האו"ם. לפי עמדת IATA, חלק מהנושא הוא ללא ספק הנראות של פליטת פחמן דו חמצני ממטוסים. בעת טיסה, די ברור שמנועי המטוס מייצרים פליטות. זה הוביל, בחלקו, ליצירה של תנועת השיימינג נגד טיסות. במטרה להתנתק מהפליטות ומהלא פוליטיקלי קורקט של ענף התעופה – ולכך שנוסעים בוחרים להשתמש באמצעי תחבורה אחרים.
הפנים של התנועה המביישת את הטיסה היא תלמידת בית הספר גרטה תונברג (Greta Thunberg) שהשיקה את יוזמת "שישי לעתיד" (Fridays for Future). תוננברג, האקטיביסטית השבדית הפועלת למען עצירת ההתחממות העולמית ושינויי האקלים ונגד תעשיית התעופה במטרה להפחית את טביעת הרגל הפחמנית שלה – אף נאמה בספטמבר 2019 בוועידת האקלים של האו"ם בניו יורק, שאליה הגיעה מאירופה בסירת מפרש, כדי להדגיש את ערכי תנועת השיימינג נגד הטיסות.
ההשפעות של התנועה מביישת הטיסות הורגשו ברובם עד כה באירופה, במיוחד במדינות סקנדינביה ובמרכז אירופה המערבית. חלופות לטיסות כמו תחבורה ברכבת חוות רנסנס. למעשה, נסיעות ברכבות נמצאות בעלייה כה גדולה (8% בשבדיה לבדה), עד כי שירות הרכבות האוסטרי הזמין 13 רכבות חדשות עם קרונות שינה כדי לעמוד בדרישה. גרמניה הלכה בעקבות אוסטריה וחתכה את מחיר כרטיסי הרכבת כדי לעודד נסיעות ידידותיות יותר לסביבה. "אנו מתכננים לייקר את עלות הטיסה ולהוזיל את כרטיסי הרכבות, כדי לשקף את עלות פליטת הפחמן הדו-חמצני", אמר שר האוצר הגרמני אולף שולץ לבלומברג.
כמה פוליטיקאים בצרפת נקטו צעד נוסף, והציעו לאסור את הטיסות בכמה נתיבים בינלאומיים ארוכי-טווח וטיסות-פנים בגלל טביעות הרגל הפחמנית הגדולה שלהם.
תעשיית התעופה לא מתעלמת מהנושא ולצד החלטה על הקמפיין שישפיע על דעת הקהל, היא נוקטת צעדים להתמודד עם פליטות הסביבה שלה בכללותם. דוגמאות לפעולות שכבר נמקטו כוללות הפסקת שימוש בכלי פלסטיק חד-פעמיים ותוכניות חובה לקיזוז פחמן.