Site icon IAS

יאט"א: התחזית לתעופה בישראל עד 2037 – עוד 6.2 מיליון נוסעים

נתב"ג.ייכנס לקטגוריית נמלי התעופה הגדולים בעולם כם מעל 25 מיליון נוסעים בשנה. צילום עירית רוזנבלום

בסוף השבוע תתקיים בסיאול שבדרום קוריאה הוועידה השנתית של ארגון חברות התעופה הבינלאומי IATA. צפויים להשתתף בו כאלף בכירים מבין 290 חברות התעופה החברות בארגון, ספקים, נציגי ממשלות, שותפים אסטרטגיים וכלי תקשורת.

אלכסנדר דה ז'וניאק: תקופה מאתגרת לחברות התעופה. צילום IATA

לדברי מנכ"ל יאט"א, אלכסנדר דה ז'וניאק, הכנס שיתקיים בין ה-1-3 ביוני, יהפוך לכמה ימים את סיאול לבירת התעופה העולמית. "חברות התעופה עומדות בפני תקופה מאתגרת: 2019 תהיה השנה העשירית ברציפות שבה יציגו חברות התעופה רווחים, אולם העלויות התופחות, מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין וקשיים נוספים, סביר שתהיה להם השפעה על שורת הרווח. הקרקוע הממושך של מטוסי בואינג 737 מקס גובה גם הוא מחיר והתעופה, כמו תעשיות אחרות, מאויימת מהשפעת שינויי האקלים. יש לנו אג'נדה מלאה".

מנכ"ל יאט"א ישראל, קובי זוסמן, מציין שתרומתה של תעשיית התעופה האזרחית לכלכלת העולם היא משמעותית ומשתרעת הרבה מעבר לעצם הפעולה של הטסת אנשים וסחורות על פני הגלובוס. "התעופה האזרחית הבינלאומית חיונית ליצירת קשרים חברתיים ולהכרת תרבויות ומאפשרת קיומם של אינספור עסקים, כולל תרומה עצומה ומכרעת לענף התיירות העולמית".

מנכ"ל יאט"א ישראל קובי זוסמן. לאמץ גישה של רגולציה

התעופה היא אחת התעשיות המרכזיות בעולם המודרני ולה ערך כלכלי עצום לבני אדם, לארגונים ולמדינות ובהם האצת התפתחות כלכלית וחברתית, יצירת ערך כלכלי חברות וארגונים, יצירת מקומות עבודה גם בתחומים משיקים, סיוע בתהפתחות חברתית, בחינוך ובקירוב בין תרבויות, אנשים והתפתחות אנושית.

זוסמן: "השנה תופעלה ברחבי תבל כ-40 מיליון טיסות סדירות אשר תקשרנה בין למעלה מ-21,000 צמדי ערים (Unique City Pairs). זוהי כמות כפולה מההיקף לפני 20 שנים. מיום הקמתו, ארגון התעופה העולמי IATA מקדם את התעופה האזרחית הבינלאומית, ובין היתר בשיתוף עם מכון המחקר Oxford Economics, הכין דו"ח המפרט את חשיבותה של התעופה לכלכלה בישראל. שאיפתנו היא כי מדינות וממשלות יאמצו גישה של רגולציה שתאפשר מיצוי מרבי של מלוא הפוטנציאל הגלום בתעשיית התעופה לכלכלת ישראל ויצירת ערך רב להתפתחותה של ישראל כמדינה מתקדמת ומובילה".

תרומת התעופה לכלכלת ישראל. מקור: יאט"א

הדו"ח: 16 מיליארד דולר ערך מוסף גולמי לתמ"ג בישראל

לפי הדו"ח, לתעשיית התעופה תרומה מהותית לכלכלת ישראל. ישנן דרכים שונות למדוד את השפעתה של תעשיית התעופה על הכלכלה והחוקרים בוחנים שלושה היבטים: מקומות עבודה וההוצאות שמייצרות חברות תעופה לאומיות ושרשרת האספקת שלהן, תנועת הסחורות, תיירות והשקעות הנובעות ממשתמשים בכל חברות התעופה הפועלות במדינה וקישוריות בין זוגות ערים המאפשרת תנועות אלו. כולם מעניקים נקודת מבט שונה, אך שופכים אור על חשיבותה של תעשיית התעופה.

הדו"ח מפרט כי 184,000 מקומות עבודה תורמת תעשיית התעופה לישראל, לצד 16 מיליארד דולר של ערך מוסף גולמי לתמ"ג ו-5% מהתמ"ג נתמכים על ידה.

התועלת החשובה ביותר הנובעת מתעשיית התעופה מתייחסת לנוסעים ולמשלחים וההשפעה על עסקיהם. את התרומה לנוסעים, המשלחים והכלכלה, ניתן לראות בהוצאות של תיירים זרים וערך הייצוא (למרות שנתונים אלה כוללים את כל צורות ההובלה). גורם כלכלי מרכזי, המונע על ידי קישוריות אווירית טובה, הוא השקעות זרות ישירות היוצרות נכסים מניבים, אשר ייצרו גידול ארוך טווח של תמ"ג.

המדינות המובילות בטיסות הנכנסות הישירות העמוסות ביותר הן טורקיה, גרמניה, צרפת, רוסיה ואיטליה. המדינות המובילות בכניסות תיירים בינלאומיים (בכל צורות ההובלה) לפי ארץ מגורים הן ארצות הברית, רוסיה, צרפת, גרמניה ובריטניה. נתיבי המטען האווירי העמוסים ביותר הם ארצות הברית, בלגיה, טורקיה, בריטניה וגרמניה. אירופה היא השוק הגדול ביותר לתנועת נוסעים לישראל וממנה , ולאחריה צפון אמריקה והמזרח התיכון.

מקור: יאט"א

קלות הנסיעה ועלות התחרותיות

הניקוד שקיבלה ישראל בקלות הנסיעה – 3/10 הוא מתחת לממוצע האירופי העומד על 4.1/10 במדד התחרותיות בתיירות ונסיעות  (Tourism & Travel Index Competitiveness )של הפורום הכלכלי העולמי, ישראל מדורגת במקום ה-61 בכל הנוגע לקלות בה ניתן להנפיק אשרות כניסה / ויזה לישראל ובמקום ה-91 מתוך 136 מדינות בעלות התחרותיות. בכל הניקודים והדירוגים, ככל שהדירוג או הניקוד גבוה יותר, כך הוא טוב יותר.

תרחישים עתידיים לתנועת נוסעים, מקומות עבודה והשפעה על התמ"ג

התחזית לשוק תעשיית התעופה בישראל על בסיס תרחיש של "מגמות נוכחיות" צופה צמיחה של 65% בעשרים השנים הבאות. צמיחה זו תוביל ל-6.2 מיליון נסיעות נוספות של נוסעים עד שנת 2037. אם כך יקרה, הביקוש הגובר יתרום לתמ"ג כ- 26.3 מיליארד דולר וכ-200,000 מקומות עבודה.

Exit mobile version