Site icon IAS

טייסי אייר פראנס מאיימים לשבות בחודש ספטמבר

קבוצת אייר פראנס קלמ, הקבוצה המובילה בתנועת נוסעים בינלאומית מאירופה. צילום יח"צ

ב-25 ביולי איימו האיגודים המקצועיים בקבוצת התעופה אייר פראנס KLM בשביתה נוספת שתתקיים בחודש ספטמבר, כהמשך לשביתותיהם מאז פברואר השנה. מתברר, כי 15 ימי השביתה שהיו בין פברואר ליוני עלו לחברה הצרפתית 260 מיליון יורו, כשבתקופה זו התפטר המנכ"ל ז'אן-מארק ז'ניאק. השביתה גם גרמה לשר הכלכלה בממשלת צרפת להזהיר, כי עתיד חברת התעופה מונח על כף המאזניים.

חילוקי הדיעות נשארו על כנם. הנהלת אייר פראנס הציעה לצוות להגדיל את השכר הכללי ב-7% בפריסה של 4 שנים מ-2018 עד 2021, בנוסף לעלייה בודדת של 1% בשנת 2018. לעומתה, דורשים האיגודים עלייה מיידית של השכר בשיעור של 5.1%, לאחר שדרשו תחילה עלייה של 6%.

הדוח הרבעוני של הקבוצה

בתחילת אוגוסט פרסמה קבוצת אייר פראנס-KLM את דוח הרבעון השני ולפיו התברר, כי השביתות בחברה הצרפתית פגעו בכל הקבוצה. החברה, שעדיין מחפשת מנכ"ל קבוע, דיווחה על רווח נקי של 109 מיליון יורו, המהווה ירידה של 81.6% בהשוואה לרווח הנקי ברבעון השני ב-2017, שעמד על 593 מיליון יורו. השביתות  באייר פראנס עלו לחברה 260 מיליון יורו. ההכנסות ירדו ב-6.6 מיליארד יורו.

כלכלת גוש היורו

נתונים אלה התקבלו, כאשר כלכלת גוש היורו הצטמצמה בחדות ברבעון הראשון של השנה וסיימה את הגידול בצמיחה החזקה שנרשמה ב-2017. התאוששות עולמית איטית יותר והיורו החזק, גרמו לירידה ביצוא ובצמיחה ברבעון הראשון ובעקבות כך ירד התמ "ג ב-0.4% בהשוואה לרבעון הרביעי של 2017, שאז עלה התמ"ג ב-0.7%. האינדיקטורים הכלכליים החודשיים הצביעו על כך שהכלכלה בגוש היורו הייתה בתיקון קל בתחילת התקופה, אך התייצבה לקראת יוני. הייצור התעשייתי הצטמצם באפריל והסנטימנט הכלכלי (התחושה הכלכלית), ירד במשך הרבעון השני. יחד עם זאת, התפוקה התעשייתית התאוששה היטב בחודש מאי והמדד המשולב התאושש בחודש יוני.

כלכלת גוש היורו הואטה גם ברבעון השני של השנה ובכך איבדה תנופה נוספת לאחר התחלה חלשה בתחילת השנה. על פי אומדן ראשוני מתואם עונתיות, התמ"ג עלה ברבעון השני ב-0.3%, בהשוואה לרבעון הראשון, שכאמור היה בירידה של 0.4% בהשוואה לרבעון האחרון של שנת 2017, ובכך הוא ציין את הצמיחה האיטית ביותר בגוש היורו מאז הרבעון השני של שנת 2016.

מדד שווי כוח הקניה (PPP – Purchasing Power Parity), הוא מדד כלכלי שמטרתו להציג את המחיר הריאלי של מוצרים ושירותים זהים במדינות שונות בעולם, ולהמחיש את כוח הקנייה האמיתי של צרכן, אם כי הוא מדוייק יותר ביחס בין שערי המטבעות ופחות מייצג את כוח הקנייה האמיתי.

כשאנליסטים מעריכים, כי היורו יהיה חזק מול הדולר ויגיע לרמה של 1.25 דולר בסוף השנה, כלומר, הוא צפוי להתחזק מול הדולר ב-5%- 6%. יהיה לזה השפעה על התעופה והתיירות. כשהיורו חזק מהדולר, זה מאפשר לתושבי גוש היורו לרכוש יותר מוצרים בארה"ב ולהפך, לייקר את רכישות האמריקנים באירופה ובהתאם את רכישות כרטיסי טיסה וחבילות תיור.

המתח בין ההולנדים לבין הצרפתים

מאבקי יחסי העבודה באייר פראנס הם בניגוד ל-KLM, חברת התעופה ההולנדית השותפה בקבוצה וזה משתקף בתוצאות. הרווח של אייר פראנס לפני ריבית, מסים, פחת והפחתות (EBITDA) ירד ב-95% ל-13 מיליון יורו, ואילו ב-KLM הוא ירד ב -7% ל-328 מיליון יורו. כך שהמתח המתח בין ההולנדים לצרפתים צפוי להימשך עד שאייר פראנס תייצב את מערכת יחסי העבודה שלה עם העובדים.
ידיעה קודמת על אייר פראנס: מנהל מכירות חדש בישראל

Exit mobile version